• leffeboop

Någon måste ha erfarenhet av GI?

Hej, Vi har diskuterat att börja med GI - det är i min sambos fingrar det kliar.
    Vad som gör mig tveksam är främst hur man beter sig när man blir bortbjuden, om man får suget att gå ut att äta - eller när man ska bjuda hem gäster t ex.
    Det måste finnas någon därute som har hållt på ett tag, hur har ni löst dylika "problem"? Det bästa vore om det fanns någon som skulle kunna tänka sig en närmare kontakt framöver, för att ge lite
    svar på funderingar samt råd och tips.
    Tack på förhand, med vänlig hälsn. - Lisa

• Svar på tråden Någon måste ha erfarenhet av GI?
  • Linn74

Hej

Tyvärr är jag väl inte rätt person att "coacha" någon i näringslära, men jag har som diabetiker läst rätt mycket om skillnaden mellan snabba och långsamma kolhydrater.

När man äter GI är det ju inte frågan om att undvika kolhydrater - utan att undvika SNABBA kolhydrater som vitt bröd, chips, godis, kakor, potatis och... ja i princip allt som är sött, ljust och/eller vitt. Välj istället fullkornsris, fullkornspasta och mörkt, osötat bröd med mycket hela korn. Jag tror att man rekommenderar max 1-2 frukter per dag när man äter GI (pga fruktsockret).

Att gå ut och äta på restaurang bör inte vara några problem, be att få ris istället för potatis (även vitt ris är bättre än potatis), ät knäckebröd istället för bröd och hoppa över efterrätten. Tänk också på att öl "är bröd" och innehåller fruktansvärt mycket kolhydrater. Drick hellre vin.

Googla på Glykemiskt index så får du fram olika tabeller där du kan se hur högt GI olika livsmedel har. Det finns också olika forum där man kan få mer "experthjälp".

• SweetSun

jag har gått ner 25 kg med GI-metoden, så jag rekomenderar den varmt!

• konstigabaralillajag

Jag har gått ner 27 kg med LCHF. Påminner om GI men jag ser ingen skillnad på kolhydraterna utan minimerar antalet istället. Som GI-noll kan man förklara det.

Eftersom jag inte har så jättestor erfarenhet av att t ex gå bort och äta så har jag inga supertips att ge men de få gångerna jag blivit bjuden på mat och äter så äter jag av det som bjuds men inte så mycket. Finns det däremot ngt som är "ok" så äter jag mer av det...

Bjuder jag hem folk lagar jag mat som jag kan äta men serverar ngt till åt de "normalätande". Bjuder vi på tex tacos äter jag inte brödet men grönsaker, färsen och creme fraiche...

Går du på restaurang specialbeställ...

Blev mest svammel...

• Troll1

Lägger i favoriter. Måste ta tag i mig själv igen...

• SweetSun

kan tipsa om bra alternativ för potatis, pasta och ris;

Quinoa, Bulgur, Kornris och blomkålsmos!

• SweetSun

sen finns ju dinkelpasta, supergott!

• Roslinda09

Precis börjat. Har aldrig provat tidigare eftersom jag helst äter kolhydrater och älskar frukt och har väldigt mkt lättare för att undvika fett. Nu ville jag dock prova och jag tror det kan ge resultat just för att min kropp inte är van vid det. Jag befinner mig i en rivstart (Gi Viktkoll) och ska äta minimalt med kolhydrater, massa protein och massa fett (känns jättekonstigt) Hoppas hålla ut och vara nöjd med mig själv på den stora dagen :)

• Micaela

Jag som har läst lite näringslära kan ju säga vad jag tycker, sen är det ju upp till var och en om ni vill hålla med mig eller inte ;)

GI handlar som linn säger om att sluta med snabba kolhydrater och äta mer långsamma. Jag tror att man kommer in i det så märker man att vitt bröd och vita makaroner inte smakar så mycket egentligen... Dessutom är de ohälsosammare ur den synpunken att det är mycket mindre vitaminer och mineraler i de vita (det är i skalet det sitter).
    Det där med frukt... Visst, men ska man se till hur snabbt blodsockret stiger så stiger inte fruktsocker lika snabbt som vanligt socker. Dessutom är många frukter kalorifattiga och goda och innehåller MASSOR av vitaminer. Jag tycker inte man ska sluta att äta frukt. Kanske isf minska på det om man äter jättemånga om dagen.
    Och vad gör det om man blir bjuden nån gång? Jag menar, ska man inte få unna sig? Blir du bjuden nån lördag i månaden på nåt gott så ät skulle jag säga, man behöver inte ta så mycket av det.

Jag tycker att GI inte är en bantningsmetod, det är en livsstil. Det är så alla människor borde leva. Nej till vitt bröd och allt annat ohälsosamt!

Och Roslinda, det är efter Atkins eller LCHF du äter, inte GI :)

• SweetSun

GI rivstart är ju väldigt så med fett, lite kolhydrater och inge frukt, men sen när den vanliga "dieten" komemr in, får man ju äta frukt, men inte de sötaste och inte torkad, och man äter mer kolhydrater.

Att äta enligt GI är eg. ingen bantningsmetod utan eg. det sättet alla borde äta på, då det är nyttigast för kroppen.
    Det är en livsstil som sagt.

• Nocia

Jag kör GI sen i somras och det funkar kanonbra! Inga problem närman bjuder hem folk. Vi har gjort t.ex kött med potatis och rotfrukter. Då har jag inte ätit av potatisen.
    Att gå ut och äta går väl bra, man får ju välja smart och sedan är det ju, precis som Micaela skriver, att man måste ju unna sig något ibland.

Men nej, Vitt ris är INTE bättre än potatis. det har både högre GI och GB.

GI är inte att rekommendera om man har problem med gallan då det lätt kan bli alldeles för mycket fett.

slutligen: Roslinda kör väl visst GI. Rivstarten är ju nästan lika som Atkins eller LCHF men går efter nån vecka över i "vanlig" GI.

• tonårsmorsa

Som Linn74 säger så handlar GI främst om kvaliten på kolhydraterna, det gäller att undvika de snabba och istället äta långsamma kolhydrater. Potatis har visserligen ett högt GI-värde (snabba kolhydrater), men å andra sidan utgör det så liten del av matportionen att det totala GI-värdet på måltiden ändå kan bli lågt. Så om du t.ex. äter köttgryta med grönsaker till så kan du visst ta 1-2 potatisar. Du behöver därför inte sluta äta potatis när du äter enligt GI.

Väljer du att köra en rivstart (ca 3 veckor) så utesluter man under den tiden i princip alla kolhydrater. Men just den fasen är inte alltid att rekommendera. När man drar ner kolhydratintaget på så låg nivå som man gör under rivstarten, så kommer kroppen omvandla fettet till ketonkroppar, vilka ersätter kolhydraternas funktion i kroppen. Men energiutvinningen går då mycket långsammare vilket kan göra att man blir lite "trögtänkt" (alla känner inte av det). Sen om man har ett fysiskt tungt arbete så är det också onödigt att minska kolhydratintaget så mycket som man gör under rivstarten. Även immunförsvaret är beroende av kolhydrater, vilket ytterligare talar för att man bör äta av dessa. I det långa loppet är det också nödvändigt att äta kolhydrater för att gå ner i vikt, eftersom det måste finnas en viss mängd kolhydrater i våra muskler för att vi ska kunna bränna fett. Detta brukar uttryckas med att "fettet brinner i kolhydraternas låga".

En annan sak som verkar orsaka en hel del missuppfattningar är att man under rivstarten äter en hel del fett. Detta gör man för att ersätta den uteblivna energin från kolhydraterna. Men så snart rivstarten är över och man börjar äta mer kolhydrater så ska också fettintaget minskas. Det är alltså inte fritt fram att äta feta såser.

• dfk

Jag tycker också att det är spännande med GI.
    Undrar dock över en sak, min man tränar väldigt mycket, hur blir det då med kolhydraterna? Ska han och jag äta lite olika då?
    Jag tränar inte så i den bemärkelsen, bara powerwalk.
    Medans min man tränar innebandy, står som målis och styrketränar.

• tonårsmorsa

dfk
    Eftersom GI handlar om att välja kolhydrater av bra kvalitet så kan det anpassas för alla olika människor. Den som t.ex. vill gå ner i vikt med hjälp av GI kanske väljer att köra igång med en rivsstart då man äter extremt lite kolhydrater. Är målet däremot att få en jämnare blodsockerkurva så kan man använda sig av den gamla hederliga tallriksmodellen, men tänker också på att i så stor utsträckning som möjligt välja långsamma kolhydrater (fullkornsprodukter). För den som tränar kan det däremot vara befogat att äta snabba kolhydrater direkt efter ett långt och hårt träningspass, eftersom man då förbrukat de kolhydratdepåer som finns i kroppen. För de allra flesta motionärer kan det dock räcka att ta en smörgås och ett glas mjölk efter träningen. Sportdrycker är bara för de som tränar väldigt hårt eller under mycket långa pass.

• tonårsmorsa

dfk
    För att förtydliga mig lite väd gäller olikheterna mellan dig och din man. Om man ser till tallriksmodellen så beskriver man en bra fördelning mellan de olika livsmedlen som att en fjärdedel av tallriken ska bestå av protein (kött, fisk, fågel etc.), resten fördelas lika mellan grönsaker och kolhydrater (potatis, ris, pasta, bröd). Den som vill gå ner i vikt minskar kolhydraterna och ökar grönsaksmängden (1/4 protein, 1/4 kolhydrater, 1/2 tallrik grönsaker). Den som tränar eller har fysiskt ansträngande arbete tar 1/2 tallriken med kolhydrater och delar resten lika mellan protein och grönsaker. Använder man sig av den modellen och GI tänket så är det lätt att anpassa måltiden så alla får vad de behöver. (Att öka kolhydratmängden kan man ju också göra genom att ta en smörgås till maten.)

Jag tycker att tallriksmodellen är den absolut bästa metoden för att lära sig äta rätt. Att sen kombinera det med att lära sig vilka kolhydrater som är att föredra är ju ännu bättre. Därför går det också utmärkt att kombinera GI med tallriksmodellen.

• Micaela
    Nocia skrev 2009-01-08 18:05:55 följande:
    slutligen: Roslinda kör väl visst GI. Rivstarten är ju nästan lika som Atkins eller LCHF men går efter nån vecka över i "vanlig" GI.
    Alltid lär man sig nåt nytt :)
  • dfk

tonårsmorsa- tack för svar! Det känns väldigt vettigt det du skriver, och jag tror att kroppen mår bättre av att äta bra mat och en bra fördelning på tallriken.
    Vi har pratat om att testa oss lite fram med GI, men varit osäkra hur vi skulle gå tillväga. Det känns nu som att vi är redo att sätta igång. Tjiho!
    Då ska jag tänka på att det är min man som behöver lite extra med kolhydrater. Vi har tidigare ätit rätt så lika han och jag trots att han tränar så mycket, men nu känns det lite lättare att veta hur man ska tänka, tack tack!!

• Guccinorth

gismart.blogg.se

Hej tjejer, på min blogg har jag tips och råd om hur man kan leva lite mer hälsosamt utan att behöva ändra hela sitt liv, bara med små medel ändra vad man äter..

kika gärna in och om någon vill ha lite mer ingånde råd och tips lämna er mail..

• Livsvinst

Här är en som gått ner 80 kg på egen hand och nu planerar för bröllop till sommaren

Läs gärna min blogg för pepp och inspiration på www.livsvinst.se

Kram
    Joanna

• SweetSun

wow Livsvinst!! Vad duktigt! Verkligen vilken kämpe du måste vara!

Svar på tråden Någon måste ha erfarenhet av GI?