• Allez

Kalrstadbrudar del 5

Eftersom ni frågar så måste jag ju berätta... (det är ju ett ämne jag gärna tar upp såklart).

I söndags fyllde jag 30 och dessutom fyllde även min sambo år. Att vi delar fördelsedag är en av anledningarna till att vi är tillsammans. Vi träffades på en nyårsfest för två år sedan och att vi fyller samma dag blev ett av våra samtalsämnen under natten. Dessutom gav det oss en chans att höra av oss till varandra och gratulera bara några dgar efter festen vilket ledde till att vi träffades igen och då blixtrade det till rejält, vilket vi nog båda förstod att det skulle göra.

Nu har jag redan svamlat bort mig märker jag. I alla fall fyllde vi ju år och jag hade den stora 30:årsdagen. På förmiddagen pysslade vi i lägeneheten vi håller på att flytta in i. Sedan åkte vi till min familj och blev grattade och därefter till hans familj. Det var roligt och trevligt och dagen var liksom så speciell från början.

När vi kom hem gick jag ut och sprang, duschade och gjorde mig fin för vi skulle ut och äta. När jag var klar tog min pojkvän med mig till vardagsrummet där han hade tänt ljus och öppnat en flaska bubbel. Så bad han mig slå mig ner i soffan och han höll ett "tal" om oss och om vilken speciell dag vår födelsedag är, sedan frågade han om jag ville gifta mig med honom. Jag log stärre än någonsin medan tårarna bara forsade fram men jag tror jag sa JA för ringen satt plötsligt på mitt finger.

Sedan gick vi ner till stan hand i hand. Det var mörkt ute men luften var full i frostkristaller som virvlade omkring och gjorde att det såg ut som om någon strödde ett underbart glitterkonfetti på oss.

Vilken dag, den var helt underbar. Vi bara satt och fånlog på middagen.

• Allez

Ha ha, det var extremt romantiskt.

Datum för bröllop har vi inte bestämt men jag gissar på nästa vinter.

• Allez

Det är intressant att läsa om era planeringar. Känns som om det är bra för mig. Behöver lära mig ett och annat om det där med bröllop. Jag försöker läsa på lite både här och där.

Själva är vi bara i stadiet där vi i grova drag skapar en bild om vad vi vill ha för slags bröllop. Egentligen är vi nog mest i stadiet där vi går och tittar på våra ringar och ler.

• Allez

Oj, jag sitter ännu mest och läser vad andra skriver. Ju mer jag läser desto mer förstår jag att det finns att planera, ta ställning till osv. Jag blir nästan matt. Det är tur att vi har lång tid på oss men det är nog dags snart att bestämma datum.

• Allez

Sådär, nu har vi varit och kollat på kyrka och festlokal så nu blir det att boka dom senare i veckan.

• Allez

Idag har vi bokat Grava kyrka och Träfotere, någon annan som har det upplägget?

• Allez

Skönt att höra att man inte valt helt galna ställen. Har inte ens varit inne på Träfotre men bokade det för det var fint på utsidan och låg bra till.

• Allez

Trist på insidan har jag inget emot att det är. Då syns det bättre att man piffar upp det.

Egentligen handlar det nog om att det ska vara nära, praktiskt och mysigt för oss. Vi ska vara där på vintern så det kommer vara rejält mörkt och mysigt kan jag tänka.

• Allez

Jag vet ungefär vad jag vill ha. Vi la krutet (och pengarna) på förlovningsringarna som är ganska breda och därför blir det nog något enkelt som vigselring.

• Allez

Hej på er.

Idag har jag gjort mitt första inköp av något som har med bröllopet att göra. Vi hoppas på att samla på oss saker lite då och då och på så sätt sprida ut utgifterna under tiden fram till bröllopet.

Förut har jag mest bara tittat, tänkt att sakerna kanske passat men inte köpt. Idag på IKEA slog vi till på ett gäng lakarn för 15 spänn/st. Visst, de är lite genomskinliga men vi tyckte att det var ett billigt och bra alternativ till dukar. Vi har en rätt stram budget och det finns andra saker att prioritera. Hittade även servetter.

Nu känns det som om vi är på gång på riktigt.

• Allez

Flisa, du har rätt att skryta, det måste vara underbart.

• Allez

Pearldrop - Tack för tipset.

Var på Träfotere idag och fick en visning av lokalerna. Jag hade inte ens sett insidan när vi bokade men eftersom jag utgått från det värsta blev jag positivt överraskad. Nu sitter jag och kollar bilderna jag tog (har kort minne så kameran verkade vara en bra idé) och funderar över hur man kan göra det festligt där inne.

• Allez

Flisa - Jag låg halva natten och funderade på bord och formationer. Jag antar att ni ska ha den stora lokalen med så mycket folk. Vi ska vara i den lilla eftersom vi inte blir fler än 40.

Det är klurigt det där med bordsformationer men jag tycker det är trevligt med E-bord. Det känns som det skiljer bröllop från många andra tillställningar.

Furu är verkligen inte min grej heller men på något vis känns det rätt okej. Vi ska vara där mitt i mörkaste vintern och jag funderar på dunkel belysning och istället ha någon slags upplysning med ljusslingor.

Jag tycker i alla fall att man får ganska mycket för pengarna.

• Allez

Tack flisa, jag hoppas att det är så men om det inte funkar kan man kanske boka in en hypnostid och helt enkelt få hjärnan att ställa in sig på att gilla furu.

• Allez
    Pearldrop skrev 2009-03-29 10:57:45 följande:
    Jag köpte bröllopsmagasinet häromdagen för 89kr...måste säga att jag blev väldigt besviken!fullsmockad men enbart reklam :(det stod något om "300nånintg bröllopstips" på framsidan, me ndet visade sig vara reklma bara :(
    Bra att veta, då kan jag lägga pengarna på nåt vettigare.
  • Allez

Jag måste berätta något knasigt.

Var hos mina föräldrar igår en sväng. Plötsligt plockade pappa fram en säck med 7 stora fina dukar som han köpt till mig för 15 kronor styck på någon utförsäljning efter en finrestaurang eller något. Att min pappa skulle köpa dukar är liksom helt overkligt men tydligen kan ett bröllop få många människor att bli lite konstiga.

Nu ska ag byta mina lakarn mot hans dukar. Vi betalade ju lika mycket. Lakarna är det ju bara att färga och vips har man ammas material till snygga trasmattor.

Det var även en stor lättnad att mamma (efter att pappa plockat fram dukarna) började ställa tusen frågor om bröllopet för hon har inte sagt ett ord tidigare. Jag trodde hon ställde sig negativ till det hela.

• Allez

starlet2, låter som en trevlig möhippa.

Svar på tråden Kalrstadbrudar del 5