Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Pappa som ger bort?

Några saker tror jag att alla kan vara överens om:

* Brudöverlämning är inte praxis i Svenska kyrkan. Många församlingar har genrella förbud mot detta. Ofta är det upp till den enskilde prästen om det ska tillåtas eller inte.

* Vissa menar att det är en fin gest, andra menar att det är en symbol för kvinnoförtryck. Oavsett vilken åsikt man har så är det bra att veta att frågan är kontroversiell och kan väcka starka känslor både här på BT och bland bröllopsgästerna.

För övrigt tror jag att senaste tråden i ämnet hade bara runt 1500 inlägg.....
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3118844.html

• Duchess

Tråkigt att du inte kan förstå varför vissa tycker att det är hemskt. Men det är bra att du förstått att det är ett kontroversiellt ämne.

Tessthemess skrev 2009-01-10 18:34:51 följande:
    Åh herreguuuud!!!Läste i gamla trådar här och kan helt ärligt INTE FÖRSTÅ varför det är så hemskt att pappan går in med sin dotter! Vissa inlägg var rent utsagt elaka och hemska! Kram
  • Duchess

Bra att vi kan vara överens om att det är kontroversiellt för många i alla fall

För övrigt finns det ju andra lösningar om man inte vill ses förrän vid altaret. Om man gifter sig i en korskyrka (med sidoingångar) kan man komma in från varsitt håll, mötas i mitten och gå sista biten tillsammans. Det tycker jag personligen är en fin variant.

Annars kanske din blivande man kan överlämnas av sin mor eller far, medan du och ev. tärnor väntar framme i kyrkan? Jag tycker att det vore otroligt spännande om någon skulle välja den lösningen!

Tessthemess skrev 2009-01-10 18:43:13 följande:
    Ooooh yes! Förstår definitivt att det är ett laddat ämne!Men jag gillar det inte. Så länge tanken är god så är den ju det! Sen om andra hakar upp sig på gammalt så får dom göra det.Men någonstans kan jag tycka att då var då och nu är nu liksom. Jag blir dock lite orolig och ledsen då jag skall gifta mig i Sverige med en engelsk kille. Vi hade planerat att ses först vid altaret! Enligt mig är det mysigt att gå upp för altargången och se varandra där! Men det löser sig!Kram
  • Duchess

Jag är uppriktigt nyfiken på om det finns någon som själva gjort, eller hört talas om någon som gjort tvärtom, dvs att maken överlämnas av sin far eller mor?

• Duchess

Det är väl delvis OT, men ändå:

Jag skulle verkligen önska att Svenska Kyrkan inte hade vigselrätt, av många anledningar. En av dem är att frågorna kring brudöverlämning antagligen skulle minska betydligt.

Även om jag tillhör de som tycker att alla som vill gifta sig kyrkligt är välkomna att göra det så länge man respekterar kyrkans tro och tradition, så förundras jag över att det är så pass få som väljer borgerlig vigsel. Om jag inte trodde på Gud så skulle det ha varit mycket märkligt för mig att ha en vigsel som inkluderade böner, psalmer och bibelläsning....

• Duchess

passionsblomman,
    vill bara säga att jag tycker att du beskriver symboliken kring brudöverlämning, och Svenska Kyrkans syn på saken, på ett jättebra sätt!

• Duchess

Det tycker jag också, men inte om man väljer en kyrklig vigsel.

ario skrev 2009-01-10 22:00:54 följande:
    tycker man ska göra precis som man vill:)
  • Duchess

Sant. Det finns många kyrkor, inte bara Svenska Kyrkan. Andra kyrkor har andra traditioner. Ofta grundar de sig (när det gäller vigseln) i synen på män och kvinnors olika roller. Det är ganska logiskt att t ex många svenska frikyrkor och andra utländska kyrkor, där kvinnan har en annan roll och status, också har en annan tradition när det gäller ingången i kyrkan.

ario skrev 2009-01-10 22:10:23 följande:
    jag ska ha en kyrklig bröllop, men jag tillhör inte svenska kyrkan.
  • Duchess

Jag såg också det på DN, och har surfat runt för att försöka få veta lite mer. Spontant känner jag mig kluven till förslaget. Det är bra att vi blir kvitt den gamla diskriminerande partnerskapslagen och får en och samma lagstiftning för äkta makar, oavsett könstillhörighet. Samtidigt förstår jag inte varför det skulle vara så farligt att låta samkönade personer ingå äktenskap. Jag tycker inte alls att mitt äktenskap skulle urholkas på något vis om även samkönade par får gifta sig.

passionsblomman skrev 2009-01-10 22:08:05 följande:
    (OT, såg på text tv nu att det lämnats in förslag till ny vigselodning, så att även homosexuella ska kunna vigas)
  • Duchess

Jag tycker inte alls att brudöverlämning är fel om brudparets relation avspeglar symboliken i brudöverlämningen. Har sådana exempel bland vänner inom den svenska frikyrkovärlden.

ario skrev 2009-01-10 22:17:07 följande:
    Vår tradition är att brodern ska lämna över bruden, men om inte det finns en broder, kan farbror eller far lämna över den. Dock kan bruden välja att inte bli överlämnad. Men de flesta väljer attr göra det för dem anser att det är fint:)jag kommer välja min bror eftersom jag är gudmor till hans döttrar, och då vill jag gärna att han överlämnar mig.
Svar på tråden Pappa som ger bort?