Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Pappa som ger bort?

Beklagar att du upplever det så. Jag hoppas att du iaf tar med dig vetskapen om att brudöverlämning är en kontroversiell fråga. Det kan vara bra att veta när ni beslutar hur ni själva vill göra vid er vigsel.

suzem skrev 2009-01-11 00:09:32 följande:
    Lika bra att överge denna tråd också för så fort man ställer en enkel fråga så blir man nertrampad direkt... jag som ny här på BT kan omöjligt veta allt.
  • Duchess

Det är ju inte lätt för oss andra att veta vad du känner till och inte. Jag tycker inte att svaren här har varit mer OT än vad de kan bli i andra trådar här på BT.

suzem skrev 2009-01-11 02:19:48 följande:
    Naturligtvis vet jag vad det innebär, det var inte det jag frågade. Jag vill bara vet ahur många som gör så och om det är vanligt. Tänk att det ska vara så svårt att svara på en enkel fråga.
  • Duchess

Ja, alla tycker olika. Efter att ha skrivit/läst här i några år så är det dock helt klart att det finns tre ämnen som orsakar mer debatt än allt annat:

* kuvertavgift
    * brudöverlämning
    * barnfria bröllop

Eftersom det ständigt kommer nya skribenter så kommer dessa tre ämnen att diskuteras ända in i evigheten. Det fina med internet är ju att man inte behöver läsa/skriva om man är less på ämnet

• Duchess

Burre Präst har, såvitt jag förstår, aldrig förbjudit någon från att gifta sig kyrkligt. Däremot har han sagt att de brudpar som önskar vigas i hans församling måste följa Svenska Kyrkans tradition där man och kvinna tillsammans går in i äktenskapet, både symboliskt och känslomässigt.

Om det är viktigare att få överlämnas av sin pappa än att få Guds välsignelse över sitt äktenskap så kan man naturligtvis tolka det som att Burre förbjudit någon att gift sig i kyrkan. Men vill man gifta sig kyrkligt är det väl Guds välsignelse som är det viktiga, inte att själv få ändra på detaljer i kyrkans vigseltradition så att de passar ens eget tycke och smak?

LB5 skrev 2009-01-11 12:21:21 följande:
    Varför gifter ni er då?Det jag reagerar så starkt på är att en präst går in på ett forum och berättar att han/hon har förbjudit folk från att gifta sig i en kyrka. Det är nya tider nu och jag skulle önska att den förlegade synen på kvinnor försvann, även från präster.
  • Duchess

De flesta äldre kyrkobyggnader i Sverige (och även en hel del nya) tillhör Svenska Kyrkan. Andra samfund har ofta en skylt på kyrkan där det står vilket samfund den tillhör, t ex Pingstkyrkan eller Katolska kyrkan.

Det finns präster även inom Svenska Kyrkan som tillåtit brudöverlämning. Det kan finnas flera skäl till det. Ett skäl är att de vill vara extra tillmötesgående i samband med dop, vigslar och begravningar. Jag tycker att principen är bra (att vara tillmötesgående), men håller inte med om att man ska ändra på kyrkans praxis av de skälet.

Ett annat skäl till att vissa präster går med på brudöverlämning är att de kan ha en syn på kvinnor som stämmer överens med brudöverlämningens innebörd. Det finns (tyvärr) präster i Svenska Kyrkan som är motståndare till att kvinnor kan bli präster, och ibland också menar att kvinnan är underställd mannen. När en brud vill bli överlämnad av sin far i samband med vigseln stämmer det överens med deras egen agenda. Tråkigt, men tyvärr ibland sant.

MilosMamma skrev 2009-01-11 13:44:34 följande:
    Vadå i svenska kyrkan? hur vet man vilka kyrka som tillhör dom?Vi ska ju gifta oss i en och har pratat med Prästen och där var det nemas problemas men att min pappa går med mej in.
  • Duchess

Jag har varit på gissningsvis 40 vigslar, och på ett av dem förekom det brudöverlämning. Det var iofs 20 år sedan, så då reagerade jag mest över att det var ovanligt.

I efterhand kan jag ändå tycka att det var korrekt med brudöverlämning i det sammanhanget. Bruden var amerikanska, och kom från en frikyrklig släkt där man ansåg att mannen är överordnad kvinnan. I just det fallet stämde symboliken bra.

svårtattvälja skrev 2009-01-11 19:49:31 följande:
    Jag kan bara komma på två bröllop, av ca 20 jag varit med på, där bruden gick in tillsammans med någon annan än brudgummen, och de var båda två bröllop utomlands.
  • Duchess

Min gissning är att det är mycket vanligare bland "internetbrudar", dvs såna som vi som hänger på BT och andra bröllopssajter. Jag tror inte att det är så vanligt rent generellt, med tanke på att det aldrig varit en svensk tradition.

Kanske någon av våra präster kan kika in här och göra en uppskattning av hur många brudar som vill bli överlämnade?

svårtattvälja skrev 2009-01-11 20:22:30 följande:
    Mmm jag förstår, tror jag . Jag börjar undra om det finns landsdelar eller så i Sverige där brudöverlämning har varit vanligt, och att det är därför det för vissa är förvånande och oacceptabelt när kyrkan säger nej. Jag funderar på att starta en egen tråd för bringa nån reda i det. Om inte TS tycker det är ok att ta det här?
  • Duchess

Varför inte? De kan ju göra en uppskattning hur många brudar som velat bli överlämnade vid de senaste 100 vigslarna de haft, eller hur?

MulleNuh skrev 2009-01-11 20:32:15 följande:
    Fast det kan ju dom omöjligt gissa faktiskt...
  • Duchess

Javisst. Men det finns flera präster här på BT, och jag är villig att satsa min veckopeng på att de jobbat i fler än en församling genom åren.

MulleNuh skrev 2009-01-11 20:42:55 följande:
    Joo i deras försmaling ja, men det är ju gaaanska många fler församlingar i sverige..
  • Duchess

Det måste väl också gälla prästerna? De ska följa både Svenska Kyrkans riktlinjer för vigsel och sitt hjärta.

Men som sagt, borgerlig vigsel... *visslar en snutt*

JS76JS skrev 2009-01-11 21:16:02 följande:
    Jag anser mig vara en människa med sunda värderingar osv. och min far ska leda mig fram i kyrkan och ser absolut ingenting negativt i detta. Jag är mkt. förvånad över vissa av åsikterna härinne ang att det skulle vara någonting negativt. Ett råd till alla som funderar på hur de ska göra vid vigseln är att följa sitt hjärta och göra som man vill, göra det som känns rätt.
Svar på tråden Pappa som ger bort?