Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Pappa som ger bort?

TS: För att försöka ge ett svar på din fråga om hur vanligt det är med brudöverlämning:

Jag har varit på dryg 30 bröllop och inte en enda gång har jag varit med om brudöverlämning. Jag känner heller ingen som har gjort det och har bara sett det på film.

Det är bara här på BT som jag har förstått att det finns brudar som vill bli överlämnade. Som många andra säger: Gör det då, men välj inte svenska kyrkan som tar avstånd från detta. Tyvärr så har de inte utfärdat ett direkt förbud utan prästerna har ett visst mått av frihet i frågan.
    Dessvärre så träffar dessa på argsinta bridezillor som vill ha SIN dag och skiter i att de går emot vad prästen och kyrkan tror på. För att undvika bråk finns det nog präster som går med på det och mår dåligt i tysthet.

LB5: Ditt svar tyder på att du inte vet om att HELA svenska kyrkan tar avstånd från detta. Bravo Burre Präst, säger jag, som vågar och orkar stå upp för detta. Trots ilskna brudar!

Så ni som prompt ska ha brudöverlämning: Respektera att Svenska Kyrkan tar avstånd från detta och vill att man ska träda in i äktenskapet som två fria individer.
    Vill ni välja något annat så gift er borgerligt eller i en typ av kyrka där man fortfarande har synen att kvinnan är underställd mannen.

• Aleta

Det jag tror att många som vill ha brudöverlämning missar är att det finns en annan sida än den gulliga.

När man gör någonting inför en massa folk, t ex gifter sig så visar man något med hjälp av olika symboler. Man visar inför alla att man hör ihop för resten av livet t ex. Det är det som själva vigseln förmedlar till alla.

Om man genomför en handling eller visar upp en symbol inför andra så kan man inte SJÄLV bestämma vad den betyder för alla andra.
    Angående just brudöverlämning så finns det numera brudar med en romantisk syn på detta. De har sett det på film. Det är gulligt, precis som att man lyfter ena foten när man kysser sin sanna kärlek. Det finns också på film. Överlämningen klumpas ihop med sådana söta, oförargliga symboler utan att man funderar djupare på innebörden.

INGEN vid sina sinnens fulla bruk skulle gå fram till brudparet under bröllopet och säga vad man tycker om brudöverlämning. Det håller man givetvis för sig själv, men till vardags så är det var människas plikt att stå upp för det man tror på.

Vad tror en motståndare på då?
    Jo, jag tror att detta förmedlar en förlegad syn på kvinnan. Jag tror att det kan påverka på så sätt att vi om ett par generationer återigen måste kämpa för vår självständighet som individer om fler och fler gammaldags symboler fortsätter att förknippas med oss. Jag har sett det hända.

Sluta skrika om att ni gör som ni själva vill! GIVETVIS så gör ni som ni själva vill! Ingen kommer att hindra er (om ni inte försöker genomföra detta i svenska kyrkan).
    Ta ett djupt andetag och räkna till tio och försök sedan förstå att den gulliga gesten betyder något annat för många även om det inte var det som ni avsåg. Man kan inte SJÄLV ändra på innebörden av symboliska handlingar.

Om jag hade tagit ett så kontroversiellt beslut som brudöverlämning så hade jag blivit mycket ledsen om jag inte hade haft koll på båda sidor av saken innan jag bestämde mig. Tänk att få veta först i efterhand vad jag signalerade till omgivningen i min okunnighet! Sedan kan jag välja att strunta i det - fine - men då har jag gjort ett medvetet val.

• Aleta
    pandis81 skrev 2009-01-11 22:57:30 följande:
    så fort man ställer en fråga om det är många som har haft sin far som lämnar över eller om det är många som ska ha det så följer det alltid en disskusion. VARFÖR ska det alltid behöva vara så. ????
    Jag svarar av den enkla anledningen att om det vore jag själv som hade tagit ett beslut att genomföra något men det enbart byggde på romantiska grunder så skulle jag ABSOLUT vilja få reda på att det fanns fler sidor av saken.

Jag säger inte: Gör inte så!
    Utan: Ta ett informerat beslut!

Om jag gjorde något sådant och i efterhand fick veta vad det symboliserade och hur många reagerade så hade minnet av vår bröllopsdag för alltid blivit solkigt för mig.
    Andra kan kanske strunta i det, men jag tror inte att jag är unik som skulle bli ledsen.
  • Aleta

Jag håller inte med om att de med andra åsikter försöker trycka ner de som vill gå in med sin far.
    De allra flesta uttrycker sin oro över vad detta representerar och hur det påverkar samhället i stort.

Kränka är ett oerhört starkt ord och det passar verkligen inte in här. Jag tycker snarare att det är tvärtom att de som har bestämt sig för att gå in med sin far vägrar acceptera att det finns en större värld utanför det egna bröllopet där människor är olika.

Istället för att säga: "Det är MIN dag, jag gör som JAG vill." Så skulle man kunna säga: "OK, jag förstår nu att det finns en annan aspekt på detta med brudöverlämning som påverkar många. Jag kommer trots detta att genomföra det."

Om man vill kan man ju lägga till varför, men det är inte nödvändigt, och det kanske inte finns någon egentlig anledning heller. Det intressanta är just att man har sett saken ur ett annat perspektiv men ändå valt sin egen väg.

JS76JS skrev 2009-01-12 10:27:17 följande:
    istället för att bli uppförd och att så tydligt trycka ner och kränka dem av oss som vill gå in med vår far, kan ni inte istället försöka att se saker och ting ur ett annat perspektiv än ert eget och istället på ett positivt sätt se att vi alla är olika och respektera det.
  • Aleta

Orkar?
    Vi har roligt!

Vi2iJuli skrev 2009-01-12 15:28:20 följande:
    Att ni orkar.... shit.
  • Aleta

Det sägs ju vara en symbol för att jorden skulle befruktas, men är antagligen även en allmän fruktbarhetsrit.
    Är det en symbol för förtryck av något slag?

Att dra paralleller med andra seder fungerar inte så bra i den här debatten tycker jag (det har gjorts förr). Då kan jag dra upp hakkors och annat och hävda att det är gulligt, eller hur?
    Men det leder ingenstans.

shakynose skrev 2009-01-12 15:52:31 följande:
    När det kommer till att utreda vad symboler egentligen står för och ta ett "informerat beslut" angående huruvida dessa företeelser hör hemma i våra riter nuförtiden så hoppas jag att alla är medvetna om att era barn dansar runt en stor hyllning till mannens könsorgan på midsommarafton? Som sagt, alla symboler har inte en universell betydelse som lyckas hänga kvar över århundradena...
  • Aleta

Nej! Diskutera symbolvärdet av brudöverlämning. DET är relevant även om vi är oense.
    Exempel på att andra symboler har förändrats eller ej för oss inte framåt. Vi kan ta en miljon sådana exempel, men det leder oss bara längre bort ifrån diskussionen.

Emmet99 skrev 2009-01-12 16:14:06 följande:
    det är just det som är grejen. Jag håller med shaky. Det går bra för motståndarna att påstå att något är en symbol, och symbolvärdet kommer alltid vara exakt samma sak och kommer inte ändras på, men när man sedan ger exempel där symbolvärdet faktiskt har förändrats, så kan man minsann inte alls komma och jämföra för nej det går minsann inte.
  • Aleta

Jag har inte dragit några paralleller till kvinnoförtryck i andra länder, men jag gör nog ett snart om USA om jag hinner.

Vad gäller hakkors så får man väl ändå ta hänsyn till vad det betyder just nu och här när man använder det. Och då menar jag vad det betyder för omgivningen, inte vad man själv vill tolka in i det.

Man kan visst i sitt oförstånd använda symboler utan att inse hur det påverkar. Jag har själv gjort det. Var med i en orkester som hade initialerna HJ och vi var på turné i Tyskland. Just den sommaren var det inne med militärshorts och vi matchade glatt med vita linnen. På framsidan tryckte vi söta instrument och på baksidan en tuff stämpel med HJ i samma font som man ser på träfraktlådor, lite kantigt (och militäriskt?).
    Vi var jättesöta (tjejorkester) och spelade glatt på vår turné i dessa kläder ända tills en dag då en äldre dam kom fram till oss med sorg i ögonen och berättade hur ledsen hon var över att vi som verkade så trevliga och spelade så glad musik kunde skylta med något så hemskt.
    Vi förstod först ingenting, vad hade vi gjort? Tillslut (jag minns inte om vi frågade någon eller om vi kom på det själva) men HJ står för Hitler Jugend och i det militära sommarmodet så drog en del av publiken den slutsatsen tråkigt nog. Linnena åkte givetvis ner i resväskorna under resten av turnén. Tråkigt, men sant och vi hade alla önskat att vi själva hade kommit på det tidigare eller att någon hade påpekat det för oss.

shakynose skrev 2009-01-12 16:17:22 följande:
    Jag skulle med bestämdhet hävda att hakkorset har haft en mycket gullig betydelse (och har fortfarande i många delar av världen) ända till 1900-talets början.Om man inte kan dra paralleller till andra seder så tycker jag att vi kan sluta dra paralleller till kvinnoförtrycket i andra samhällen också.
  • Aleta

Bäst jag svarar på en gång, om jag läser igenom allt som har tillkommit så hittar jag aldrig denna kommentar igen.

För det första så har jag inte uttalat mig ännu, så du kan ju vänta med att be mig att hålla inne med mina fördomar(?), du vet ju inte ens vad jag ska säga. För det andra så har jag givetvis anknytning till USA, annars kan jag inte uttala mig.

Ni som har hängt på BT ett tag får ursäkta: "Favorit i repris".

Det här handlar om några av mina släktingar i USA. Min kusins dotter håller på att ta sig ur ett otäckt förhållande...kanske. Hon tycker att hon har lovat att lyda och hedra honom och han tycker att hon och barnen är hans egendom. De tillhör inte någon extrem kyrka utan en av de vanliga i USA.

Denna kvinnas mormor kommer från Sverige och är en av de mest självständiga, frigjorda kvinnor man kan tänka sig. På bara två generationer har kvinnosynen i denna familj förändrats på detta sätt genom yttre påverkan. Alltså sådant som andra har gjort privat, för jag kan garantera att de inte har fått lära sig det hemma.

Nu kan man givetvis inte skylla allt på brudöverlämning även om det är den symboliken som de båda har tagit fasta på. (Han har fått henne, hon har lovat att lyda.)
    Detta är alltså ett västland som vi inte tror har så många ojämlika symboler (jämfört med länder i tredje världen t ex) så påverkan borde inte vara så himla stor kan man tycka, men uppenbarligen så har någon slags påverkan skett. Hon valde själv att gifta sig med honom, men samhället och även hon själv tror att hon på något sätt är underordnad mannen.

Så kontentan är: Det man gör idag kanske påverkar ens dotterdotter. Många bäckar små osv. Att vi har det så bra idag vad gäller jämställdhet ska vi nog passa oss för att ta för givet. Jag tror att om vi inordnar oss i för många symboler och stereotypa fack så kommer vi eller de som kommer efter oss att löpa större risk att så småningom bli fast där. Dvs, de kommer inte att kunna ha vår valfrihet.

Bli inte så arga för att vi finns som ser symboliken och befarar vad det kan leda till i framtiden.
    Jag är inte arg på dem som väljer brudöverlämning, men jag blir rädd när vissa vägrar acceptera att symboliken finns.

LB5 skrev 2009-01-12 18:39:21 följande:
    Om du inte har bott i USA en längre period, eller har någon relation till USA får du gärna bespara oss dina fördomar.
Svar på tråden Pappa som ger bort?