Pappa som ger bort?
TS: För att försöka ge ett svar på din fråga om hur vanligt det är med brudöverlämning:
Jag har varit på dryg 30 bröllop och inte en enda gång har jag varit med om brudöverlämning. Jag känner heller ingen som har gjort det och har bara sett det på film.
Det är bara här på BT som jag har förstått att det finns brudar som vill bli överlämnade. Som många andra säger: Gör det då, men välj inte svenska kyrkan som tar avstånd från detta. Tyvärr så har de inte utfärdat ett direkt förbud utan prästerna har ett visst mått av frihet i frågan.
Dessvärre så träffar dessa på argsinta bridezillor som vill ha SIN dag och skiter i att de går emot vad prästen och kyrkan tror på. För att undvika bråk finns det nog präster som går med på det och mår dåligt i tysthet.
LB5: Ditt svar tyder på att du inte vet om att HELA svenska kyrkan tar avstånd från detta. Bravo Burre Präst, säger jag, som vågar och orkar stå upp för detta. Trots ilskna brudar!
Så ni som prompt ska ha brudöverlämning: Respektera att Svenska Kyrkan tar avstånd från detta och vill att man ska träda in i äktenskapet som två fria individer.
Vill ni välja något annat så gift er borgerligt eller i en typ av kyrka där man fortfarande har synen att kvinnan är underställd mannen.