Pappa som ger bort?
Det var verkligen jättetråkigt att höra.
Hoppas att det ljusnar för dig.
Kram.
[/citat]
Det var verkligen jättetråkigt att höra.
Hoppas att det ljusnar för dig.
Kram.
Fast det är inte säkert att det handlar om något annat för personen i fråga. Man har en fin relation till sin pappa, man har hört talas om eller sett brudöverlämning och vill göra det för pappas skull. (Inte reflekterar man heller över att mamma hamnar i skuggan på detta vis, för man har inte sett exempel på att hon ska hedras på liknande vis.)
Att det finns en symbolik i det har man inte alls funderat på, inte heller att det är en symbolik som man innerst inne skulle ta avstånd ifrån.
Har man väl frågat pappa och han nu blev glad så tror jag att det skulle kännas hemskt att säga att man har ändrat sig trots att man fått veta symboliken. Då känns det nog bättre att hålla hårt fast vid de argument man har för att kunna må bra med det val man har gjort.
De som ändrar sig i frågan är nog de som inte har kommit så långt i planeringen att det kan såra en pappa eller bror om man ändrar sig.
För att man kanske har gjort dem jätteglada. Skippa brorsan, han bryr sig nog inte, men många berättar ju hur deras far blivit rörd och fått en tår i ögat när de frågat. Då är chansen ganska stor att man känner en känslomässig press att genomföra det även om man har fått upp ögonen för vad det betyder.
Man ställs mellan valet att göra pappa besviken eller ta avstånd från en symbolik som man inte ens hade tänkt på innan. Då är det väldigt nära till hands att ta till argumentet att ens eget lilla bröllop inte påverkar andra och att det inte spelar någon roll i det stora hela. Man är ju ändå sig själv närmast och vill gärna känna att man gör rätt.
Jag tycker att du är stark som bryter mot traditionerna i din familj i det här fallet.
Nu blev jag VERKLIGEN imponerad! (Här sitter jag framför BT igen...)
Men detta är inte mina argument. Detta är mitt försök att tolka situationen och försöka sätta mig in i den. Jag försöker verkligen se den andra sidan och det här är resultatet.
Jag vill ha glass!
Jag testar med en liknelse som nog är ny.
Apropå när man resonerar att en enskild brudöverlämning inte spelar någon roll och inte påverkar någon annan.
Om en fiskare är ute på isen och borrar ett hål för att kunna pimpla lite så tror jag att han/hon skulle bli sur och upprörd om någon sa att det inte var en bra idé för att det försvagar isen. "Det här lilla hålet spelar ingen roll!" Skulle fiskaren förmodligen säga.
Detta har hänt på riktigt:
Uppe i norr, på vintern finns det vägar på isen. Det kör ofta tunga transporter där och vägarna hålls även fria från snö. En vinter brast isen och en av lastbilarna sjönk.
Orsaken: En massa isfiskare hade borrat hål som försvagade isen. De hade valt att hålla till på den bekväma snöfria delen av isen/vägen och ingen av dem tyckte att ett litet hål skulle spela någon roll eller påverka någon annan...
Neeej! Jag som ville ha en stor sundae med kolasås.
Jippie
Fast poängen var att fiskaren inte tycker att han försvagar isen heller, och det gör han/hon ju inte...ensam.