Inlägg från: Troll1 |Visa alla inlägg
  • Troll1

Pappa som ger bort?

Min morfar överlämnade min mamma när hon gifte sig i mitten av 50-talet i Göteborg. (Hon gifte sig med en blivande präst, min pappa. hmmmm) Jag frågade henne om hur vanligt det var med sk brudöverlämning och hon sa att det var så på vännernas bröllop också. Hon tyckte det var naturligt och det har inte varit ngn hunsande (hittar inget annat ord nu...) attityd i hennes familj. För henne och familjen var det mer som ett slags  välkomnande och accepterande av hennes blivande man, på ett positivt sätt. Hon blev förvånad över diskussionen här på BT, hade aldrig sett det på ngt annat sätt. När jag sa att många hävdar att det även skulle vara inspiration från Hollywoodfilmer skrattade hon så hon höll på att trilla av stolen... Kanske är det så nu, men inte då!

Hon såg inte ngn koppling till förtryckta kvinnor för sin egen del, men förstod hur många här menade.

Hon gifte om sig på 80-talet och då gick hon in med sin blivande man.

Själva gick vi in tillsammans och det var så härligt! Jag respekterar dock andras val.

• Troll1

Min morfar överlämnade min mamma när hon gifte sig i mitten av 50-talet i Göteborg. (Hon gifte sig med en blivande präst, min pappa. hmmmm) Jag frågade henne om hur vanligt det var med sk brudöverlämning och hon sa att det var så på vännernas bröllop också. Hon tyckte det var naturligt och det har inte varit ngn hunsande (hittar inget annat ord nu...) attityd i hennes familj. För henne och familjen var det mer som ett slags  välkomnande och accepterande av hennes blivande man, på ett positivt sätt. Hon blev förvånad över diskussionen här på BT, hade aldrig sett det på ngt annat sätt. När jag sa att många hävdar att det även skulle vara inspiration från Hollywoodfilmer skrattade hon så hon höll på att trilla av stolen... Kanske är det så nu, men inte då!

Hon såg inte ngn koppling till förtryckta kvinnor för sin egen del, men förstod hur många här menade.

Hon gifte om sig på 80-talet och då gick hon in med sin blivande man.

Själva gick vi in tillsammans och det var så härligt! Jag respekterar dock andras val.

• Troll1

Som sagt så kan detta ämne stötas o blötas i eviga tider...

Omröstningstråden var intressant.

• Troll1
    snaily skrev 2009-01-14 17:36:34 följande:
    Tråden verkar ha somnat idag På tal om i vilka länder äktenskap fortfarande arrangeras och flickor/kvinnor verkligen gifts bort eller till och med säljs - detta hände i USA: www.aftonbladet.se/nyheter/article4182399.ab(Försöker inte säga att det är något som är vanligt i USA, men hemskt ändå...)
    Väck den inte, låt den soooova...
  • Troll1

Tooticki skrev 2009-01-15 21:59:11 följande:
    Något jag funderar en del över är om vissa av de präster som tillåter brudöverlämning gör det mer för att grundbetydelsen (att kvinnan inte är jämställd med mannen) ligger i linje med deras övertygelse, och att det i så fall inte alls handlar om att vara moderna och tillmötesgående... snarare tvärtom!

Fråga ngn präst vetja.

• Troll1

En till präst skrev 2009-01-15 22:15:18 följande:
    Naturligtvis ska man bara svara för sig själv, men eftersom den här frågan är rätt viktig för mig har jag tagit upp den vid flera större prästmöten. Har hittills aldrig TRÄFFAT någon präst som tycker brudöverlämning är "fint" eller "rätt" eller är stolta över att de gått med på det. Men såna präster kan nog finnas.Det vanligaste svaret jag fått från dem som går med på brudöverlämning är att de inte orkar bråka om den saken, för det känns inte tillräckligt viktigt.Eller att "om inte jag går med på det så letar de bara upp någon annan som gör det."Eftersom en del präster anser att det är bibliskt riktigt att kvinnor ska vara underordnade sina män så borde det dock vara möjligt för en präst att tycka att brudöverlämning är en fin gest, eftersom den tydligt manifesterar den omyndiga kvinnans överlämnande från en förmyndare till en annan.

"Eftersom en del präster anser att det är bibliskt riktigt att kvinnor ska vara underordnade sina män så borde det dock vara möjligt för en präst att tycka att brudöverlämning är en fin gest, eftersom den tydligt manifesterar den omyndiga kvinnans överlämnande från en förmyndare till en annan."

Hoppla, där satte nog en del av dina kollegor i halsen...

Jaja, får väl fråga pappsen (pensionerad präst) om vad han anser om brudöverlämning osv etc....

• Troll1

Vår präst är helt underbar, han var mkt hos oss när jag var barn. Jag frågade om han ville viga oss fast det inte var i hans församling. Det gjorde han gärna. Han är positiv, humoristisk och lyhörd. Vi gick in tillsammans och jag har ingen aning om vad han har för åsikt i brudöverlämningsfrågan. Tyvärr har jag träffat flera präster som verkar uppstigna ur första mosebok. Det är de som skrämmer bort människor från kyrkan.

• Troll1
    MulleNuh skrev 2009-01-16 09:29:59 följande:
    Ja det är lite såna präster jag pratar om.. Såna man är rädd för.Hoppas vi får en sådan präst ni hade!
    För oss var det viktigt med en avslappnad och glädjefylld men ändå högtidlig vigsel. Det blev det också.

Har varit på ett bröllop där prästen mässade så jag (som prästdotter) skämdes. {#lang_emotions_embarassed} Ett likadant dop har jag varit på. Hemskt! 

Förlåt, det blev OT.

• Troll1
    esset50 skrev 2009-01-16 19:24:26 följande:
    Ärligt så är det nog så att vissa av prästens kolleger nickar instämmande...
    Tror jag säkert.

Svar på tråden Pappa som ger bort?