Inlägg från: Troll1 |Visa alla inlägg
  • Troll1

Pappa som ger bort?

Hammerman1 skrev 2009-01-16 20:15:56 följande:
    svårtattvälja skrev 2009-01-16 19:53:09 följande:1 Tim 2:11-141 Kor 14:33-35Så man skulle ju kunna tolka det som att kvinnoprästmotståndarna är de mer rättrogna kristna, men vem bryr sig?
    Ska vi leta i bibeln, eller på nätet, eller vill du skriva vad det står för?
  • Troll1

Ja, som jag skrev tidigare i tråden; En del präster är som uppstigna ur Första mosebok. Bibeln skrevs av män, inte utan att det märks i de rader du nämner.

För mig är Gud villkorslös kärlek. Resten är människors påfund.

• Troll1

Mitt inlägg var riktat till Hammerman.

• Troll1
    Hammerman1 skrev 2009-01-16 20:38:55 följande:
    Nu gör du mig faktiskt väldigt glad. Jag trodde att du i sann apologetisk anda skulle få det till att nämnda texter inte hade något som helst med kristendomen att göra, att det var blott en tolkningsfråga och gärna avsluta med en hänvisning om att jag "inte förstår Bibeln", vilket man tydligen aldrig kan göra om man är emot massmord och grymheter.
    Så bra att jag kunde glädja ngn i tråden såhär en fredagskväll.

• Troll1

Rena cirkusen, ska alla föräldrar tillsmmans med brudparet knö sig fram i kyrkan fram till altaret?

• Troll1

Ur Arios länk: ..."Ett annat exempel är Korachs uppror mot Mose och Aron. Korach accepterade inte det faktum att Gud faktiskt utvald Mose och Aron till Hans särskilda tjänare, Mose som sitt språkrör och Aron som sin präst. Korach ville själv bära fram rökelseoffret, något som enbart Aron och hans söner fick göra. Det slutade med att Korach och hans familj, samt alla som tillsammans med Korach som inte var giltiga präster men i alla fall offrat rökelse, dog: ”Och eld sköt ut från Herren och förbrände de 250 män som hade offrat rökelse” (4 Moseboken 16:35). Här är ett annat exempel på att ingen kan ta sig prästämbetet som en rättighet eller kräva fram det, prästämbetet är en gudomlig nåd Gud ger till dem Han har bestämt: ”Jag ger er (Arons släkt) prästämbetet som ett privilegium. Varje obehörig som befattar sig med det skall dödas” (4 Mosebok 18:7)."

Låter som om alla kvinnliga präster skulle få det hett om öronen. Nu är man inne i Moseböckerna igen, har liksom varit temat för dagen... Där förgörs folk till höger och vänster av (en kärleksfull) Gud?!

• Troll1
    En till präst skrev 2009-01-16 22:39:22 följande:
    Äsch! Har de skribenter som pratar om "präster uppstigna ur första Mosebok" eller "Gud led av ständig pms under hela första testamentet" LÄST första Mosebok eller "första testamentet" (Gissar att skribenten avser Gamla Testamentet)?Detta är en nyfiken fråga, inte elak eller "hård" utan bara vetgirig....
    Ähum, jag har nog inte legat och sträckläst den ska erkännas. Som prästdotter kan jag dock garantera dig att jag läst tillräckligt... Inte min favorit.

Du nämnde själv präster som tyckte kvinnor var underordnade männen. Jag har stött på några av dem och de var som uppstigna ur första Mosebok (inte långt därifrån). Observera att min pappa inte är en av dem och han är inte kvinnoprästmotståndare heller.

Varför undrade du?

• Troll1
    En till präst skrev 2009-01-16 23:16:49 följande:
    Jag undrar eftersom det är så vanligt att mäniskor slänger ur sig något kritiskt om Bibeln/kyrkans tradition som de inte har en skit-aning om vad det faktiskt handlar om.Somliga har läst Bibeln och hatar den, eller har erfarenheter av Kyrkans liv, som varit negativa - det kan jag respektera.Andra har ÅSIKTER om Bibeln och kyrkan, trots att de inte har någon kunskap om den utan bara egna fantasier. Det är svårare att förhålla sig till.
    Ärligt talat, hur många anser att gamla testamentet är positivt och ngt man ska följa? I så fall skulle du som sagt inte kunnat vara kvinnlig präst bla.

Folk får tycka vad de vill, men g:a testamentet gör då inte mig glad. Som tur är så har jag en fri vilja också och behöver egentligen inte bry mig.

• Troll1
    Jessie Gustav skrev 2009-01-16 23:36:03 följande:
    Om det nu står i bibeln att kvinnor ska hålla käft i kyrkan och underordna sig männen.Då är det väl kyrkan som har en riktigt skum syn på kvinnor och inte vi som är för brudöverlämning.Nu har ju inte jag läst bibeln så noga så jag vet inte vad den säger om såna saker tyvärr men jag kan väl säga att om kyrkan ser mig som ojämnlik med min man så får det vara så.Tycker i alla fall att det är dumt att kyrkan ska bestämma om man vill gå in med sin pappa.Nu till diskutionen om kvinnliga präster så anser jag att en tjej kan vara en lika bra präst som en man likaväl som att en man kan vara en lika bra sjuksköterska som en kvinna.
    Poäng där!
  • Troll1

Hammerman: Ge mig en uppslagsbok.

*Skrattar nästan huvudet av mig*

• Troll1

Bibeln kan tolkas olika, det har vi alla förstått och alla präster är inte helt överens om dem heller. Det skiljer mkt mellan prästerna har jag själv märkt. Ex för eller emot kvinnliga präster, eller hur de ställer sig till homosexuellas rätt att välsignas i kyrkan osv. 

Eftersom nu bibeln kan tolkas så olika, så måste det vara mkt svårt att vara helt säker på vad som egentligen är "rätt".

• Troll1

Hammerman: Jisses, var har du lärt dig att skriva/uttrycka dig? Trots det hemska ämnet så kunde jag inte låta bli att skratta åt formuleringarna.

• Troll1

Är diskussionen klar här nu kanske?

TS fick väl inte så mkt svar på just frågan hon hade, men det blev en diskussion som hette duga här.

• Troll1

En till präst: Blir fundersam och undrar varför du svarar inlägg med ordet "hata" både när du svarar mig (nr 811) och senaste svaret till Hammerman1. Är det inte lite väl starkt ord i sammanhanget? Vaddå hata? Vad har det med frågorna att göra över huvud taget?

Svar på tråden Pappa som ger bort?