Inlägg från: Stardusty |Visa alla inlägg
  • Stardusty

Pappa som ger bort?

Jag tyckte från början att brudöverlämning var nånting som var och en skulle få bestämma och motargumenterade de flesta som sa emot det. Men efter att ha hört deras sakliga argument har jag ändrat uppfattning. Brudöverlämning, liksom många andra bröllopsrelaterade saker, är en gammal symbol för kvinnans underlägsenhet och männens dominans (kvinnan byter ägare från pappa till make). I och med att t.om. kyrkan börjar ta avstånd från brudöverlämning visar det sig vara nånting som berör fler än bara brudparet. Symboler lever alltid kvar, även fast ni tycker att det är fint elelr gulligt/romantiskt kan ni inte blunda för innebörden.

Det som även slår mig är att det just är bruden som ska bli överlämnad. Varför är det inte lika romantiskt eller en lika fin gest om er blivande man skulle gå in med sin pappa eller mamma?

• Stardusty

Det där har jag också funderat på. För mig räckte det att mina föräldrar satt längst fram i kyrkan, de är ju lika delaktiga i vigseln ändå. Dessutom var det så härligt att på uppleva ALLT med min man, från de nervösa minuterna innan vi skulle gå in till att vi skred ut som man och hustru
    anne på grönkulla skrev 2009-01-12 11:12:28 följande:

Varför förstärks romantiken av att en tredje person agerar, kan jag också fundera på? Varför är det mer romantiskt när man involverar pappa än bara det som uppstår mellan de 2 som ska gifta sig?
  • Stardusty

Haha ja, här händer det grejer Men som jag skrev, det är tack vare de argument du/ni lagt fram. Just därför jag älskar debatter/diskussioner för man lär sig så mycket

feministbrud skrev 2009-01-12 11:21:26 följande:
    Har DU bytt åsikt! Det var som tusan. Det gör mig verkligen glad såhär en måndagsmorgon
  • Stardusty

Glöm inte huvudargumentet "det är MIN dag" eller "jag gör som JAG vill"
    Nancy Drew skrev 2009-01-12 11:36:10 följande:

Och "jag har en så fin relation med min pappa" och "MEN JAG VIIIILLL! *banka i golvet och skrika*"
  • Stardusty

Emmet och MulleNuh - läs igenom trådar från ett halvår tillbaka så ska ni få se att huvudargumenten för brudöverlämning är i den stilen. Det förvånar mig att ni inte sett det själva.

Jag tycker inte att de som är för brudöverlämning är bridezillas eller dumma i huvet. Däremot tycker jag att de ska inse vad det de vill göra symboliserar och att de ska ta till sig att det inte bara handlar om dem och deras dag utan att det påverkar andra människor likaväl.

Sen lite OT men det här med "MIN/DIN" dag återkommer i mångra trådar, tex där folk frågar om råd angående något och alla svarar "men gör som DU vill, det är DIN dag". Hmm, ja det var ju ett bra råd...?

• Stardusty

Ja, om det var ett sakligt argument skulle jag gärna lyssna. Men att säga "för att jag vill det" är liksom inget jag känner att jag kan relatera till.

Emmet99 skrev 2009-01-12 12:03:13 följande:
    jag har varit med i en av de där supertrådarna, och det var anledningen till att jag inte alls tänkt skriva här egentligen. Min erfarenhet från den tråden var att folk envist och konsekvent ignorerade alla möjliga synvinklar utom sina egna, så därför gav jag upp eftersom ingen ändå var intresserad av annat än sina egna ord och visdomar. (ok, fine inte alla, det är att vara alldeles för generaliserande, men i det stora hela) På samma sätt som de som vill bli "överlämnade" kan fundera på hur det kan tolkas att de gör det, tycker jag att de som starkt motsätter sig faktiskt kan ta och fundera på varför de här tjejerna vill det, annat än att förlöjliga och lägga in ord i munnen på dem. Vill ena parten att man skall lyssna på deras argument har man banne mig en skyldighet att lyssna på sin "motståndares" också
  • Stardusty

Är det egoistiskt av mig att som kvinna motarbeta symboler av förtryck som många generationers kvinnor kämpat för att upphäva? Jag förbjuder dig inte att göra nånting, men vill upplysa dig om vad det du gör symboliserar och vad dina gäster och folk i din omgivning kan uppfatta det som. Varför behöver du din pappa eller brors bekräftelse eller "stöd" i ditt beslut; är du inte vuxen nog att fatta egna beslut?

ario skrev 2009-01-12 12:04:43 följande:
    påverkar andra människor?varför ska jag bry mig vad andra tycker? jag gör exakt som jag vill eftersom det får MIG att kännna mig bra! skulle jag ta hänsyn till andras åsikt så skulle jag troligen aldrig gifta MIG!Tycker det är egoistiskt av dig att kasta ut sådana argument för att få oss att känna oss sämre. Det låter lika dumt som att säga: varför ha sprit på bröllopet? Är inte det skadligt för kroppen? Ska man inte ta hänsyn till andras hälsa? nå?????Ni som mår dåligt av att se andra vara för brudöverlämning. Blunda nästa gång ni är på sådan bröllop. så slipper ni huvudvärk!
  • Stardusty

Ursäkta, men om det här är de enda argument du utläst från denna långa tråd så tycker inte jag att du ska lägga dig i debatten något mer.

LB5 skrev 2009-01-12 19:03:10 följande:
    Och vad är argumenten mot? Män som hatar kvinnor?Kyrkan? "Vi brukar inte göra så"?
  • Stardusty

Någon kanske redan svarat på detta, men det finns även krona för mannen.

shakynose skrev 2009-01-12 21:03:40 följande:
    Varför är det bara kvinnor som bär brudkrona och slöja? Trots att symboliken påstås vara totaländrad...I ortodoxa kyrkan blir dock både brud och brudgum krönta har jag hört
  • Stardusty

Oj, tror jag för en gångs skull håller med dig..

MolsonCanadian skrev 2009-01-13 09:57:24 följande:
    Jag tänkte mer på om människors handlingar påverkade den allmänna uppfattningen och normerna. Dvs, det omvända. Brudöverlämning är måhända en isolerad företeelse men den är inte isolerad i ett större perspektiv. Det större perspektivet tycks tappas bort i diskussionen. Det är ju inte så att människor helt oförhappandes kommer på vad de ska göra. De har - medvetet eller omedvetet - tagit intryck från någonting. Jämför med lagstiftningen om barnaga. Innan den kom 1979 så var det närmast kutym att aga sina barn; det ansågs närmast vara behövligt och eftersträvansvärt. Idag, bara 30 år senare, är det tämligen sällsynt och den allmänna uppfattningen är att barnaga är av ondo OCH har lett fram till ett barnperspektiv långt vidare än just bara frågan om barnaga. Med det vill jag ha sagt att även om brudöverlämning ses som en isolerad företeelse, så får den konsekvenser på övriga samhället och på den allmänna uppfattningen.
Svar på tråden Pappa som ger bort?