Inlägg från: Stardusty |Visa alla inlägg
  • Stardusty

Pappa som ger bort?

Håller med i det du skriver. Något som också förbryllar mig är att de som är för brudöverlämning inte kan ge något argument öht för varför deras man inte behöver bli överlämnad. Om nu fallet är att ni inte vill se varann förrän vid altaret, varför skulle inte du som brud kunna stå och vänta och din blivande man ledsagas in av sin mamma/pappa?

För min del tycker jag att varken man eller kvinna behöver en tredje part som stöd/överlämnare/whatever för att ingå äktenskap. Det är i mina ögon något man beslutar om som ett par och som man fullföljer i en duo.

Aleta skrev 2009-01-13 10:23:53 följande:
    Bra sagt MolsonCanadian.Det är inte den enskilda brudöverlämningen som är problemet utan att det eventuellt blir vanligare.Att det blir vanligare beror på att man kanske är ung och inte tänker efter vad det kan betyda utan endast ser det som romantiskt. Nu bortser vi alltså från de som kommer från kulturer där det alltid har förekommit och det görs av tradition.Jag erkänner villigt att jag har varit tanklös i andra situationer, men jag har lärt mig och lär mig fortfarande nya saker.Att det vi gör påverkar andra är nog ofta en lärdom som kommer med åren. När man är riktigt ung så är man av naturen mer egoistisk, precis som att man är mer våghalsig osv. (Inte alla, det finns alltid undantag, men man behöver bara gå till sig själv för att se hur man förändras genom livet.Jag är tacksam för att andra kan belysa nya åsikter som jag då har en möjlighet att ta till mig. Just i den här frågan så har ingen lyckats övertyga mig om att det är en helt oförarglig, gullig företeelse i det större perspektivet.Jag har full förståelse för att man vill följa en gammal tradition som har funnits i ens släkt i generationer. Jag har betydligt svårare att förstå att man väljer det pga yttre inflytande som t ex Hollywood när man har hört alla argument.Det är fortfarande ett tydligt skådespel där kvinnan lämnas över och även om inte just den kvinnan på något sätt är underställd sin man eller far så sänder det signaler. Att det uppfattas som det gör beror just på att man spelar upp en scen. Hade det varit att man bar gula tröjor eller liknande så är det MYCKET enklare att ändra innebörden i symbolen. Ett skådespel är svårare att ändra betydelsen av eftersom vi ser något annat med våra egna ögon. Jag tror att även om man aldrig tidigare i sitt liv sett en brudöverlämning eller hört talas om det så skulle man med stor sannolikhet tolka det så som vi motståndare tolkar det.Dvs: Kvinnan lämnas från en man till en annan.
  • Stardusty

Att man inte vet om att en ritual eller en symbol har en negativ innebörd rättfärdigar inte att man använder den symbolen eller genomför den ritualen.

Emmet99 skrev 2009-01-13 10:50:32 följande:
    för att någon skall tolka en symbol negativt måste personen känna till att symbolen har en negativ innebörd.
  • Stardusty

Det handlar inte om vad JAG eller DU tycker. Hade det handlat om vilken färg på dukar eller hur många gäster man vill ha hade jag inte brytt mig då det inte påverkar omgivningen negativt.

MulleNuh skrev 2009-01-13 10:52:34 följande:
    Förstår faktiskt inte varför NI här inne måste ha argument för det heller..NI är väl ingen gud som måste veta allt om andras tankar?Tycker ingen ska behöva försvara sig för er..
  • Stardusty

Kunde inte sagt det bättre själv.

MolsonCanadian skrev 2009-01-13 11:02:06 följande:
    Man kan undra om det är lämpligt att man importerar en tradition som man själv då inte har någon koll på alls.
  • Stardusty

Det handlar inte om att gå bredvid någon, utan att kvinnan överlämnas av en man till en annan.

Emmet99 skrev 2009-01-13 11:09:22 följande:
    är du ägd av en person för att du går bredvid den?
  • Stardusty

Det är ingen som tvingar dig att delta i debatten eller att följa den om du inte gillar utgången av den.

Inlägg som detta tillför ingenting förutom irritation!

MulleNuh skrev 2009-01-13 11:10:50 följande:
    Att sitta och säga att folk är helt off är ju jävligt onödigt!!!Fy fan..Jag har börjat tycka mycket illa om detta forum faktiskt. Även om min syn på detta med överlämning har ändrats så AVSKYR jag vissa här inne och deras sätt att trampa på andra. Blir spyfärdig!
  • Stardusty

Förklara för mig var jag varit otrevlig?

Emmet99 skrev 2009-01-13 11:17:44 följande:
    Det håller jag däremot med om till max =)Stardusty, med den attityden kan man vara sjukt otrevlig mot andra människor bara för att man känner för det för att sean säga "passar det inte så stick" Tycker inte riktigt det känns ok i ett forum som är tänkt skall vara trevligt
  • Stardusty

Oj, då måste du vara känslig!

Emmet99 skrev 2009-01-13 11:31:54 följande:
    Jag tycker väl inte attityden i inlägg 489 kändes jättekul.
  • Stardusty

Tyvärr är det inte så lätt att bara byta innebörd på en symbolik för att man själv tycker att det ska vara så. Jag tycker att det är synd att kvinnors rätt som kämpats för i oändlighet inte tas på större allvar än så.

Att det blir en debatt är något man ska vara glad för då de argument som lagts fram alla bottnar i hur kvinnan en gång blivit sedd. För jag antar att ni brudar är för att kvinnor ska bli sedda som jämlika sina män?
    Mycket som vi tar för givet idag beror på vad folk kämpat för tidigare. Tex. rätten att rösta för kvinnor, hade ingen tagit upp kampen för det hade vi kanske än idag inte haft rätt att få vara med och bestämma hur vårt land ska styras.
    Så avsky inte en debatt - det är tack vare dem som människor syn på saker och ting kan förändras.

Jessie Gustav skrev 2009-01-13 11:34:38 följande:

Men jag tror ju att vi som vill gå in i kyrkan med våra fäder eller någon annan än sin blivande make inte ser det som överlämning på det gamla viset utan vi ser det som att man har någon man tycker mycket om och som man känner sig trygg med vid sin sida.Visst kan man gå in med sin blivande men det är faktiskt en ganska mysig upplevelse att se sin blivandes blick när man kommer in i kyrkan.Jag säger som flera andra här inne,jag förstår inte varför det ska bli en sån debatt av en sån enkel fråga som ts gav.Inse bara det att alla är vi olika och har olika åsikter.jag blev INTE överlämnad,jag hade bara min pappa brevid mig på vägen in i kyrkan.........
  • Stardusty

Så resonerade jag också förut och blev förbannad när folk ifrågasatte vad jag stod för i mina trådar. Men man får tänka ett steg längre, att folk lägger sig i en diskussion har sällan att göra med att man vill dumförklara någon, utan för att informera om att det finns en annan sida av saken. Dessutom är många inlägg baserade på ett genuint och nyfiket "hur tänker du då?" eller "varför tycker du så?". Tyvärr verkar många feltolka det till att man försöker "omvända" folk eller pracka på dem ens åsikter och så tror jag inte är fallet för nån av oss. Vi vill bara upplysa och (jag iaf) lära oss om det vi tycker olika om.

Jessie Gustav skrev 2009-01-13 11:48:45 följande:

Nej jag avskyr inte en debatt utan jag tycker bara att det är tråkigt för ts att det har blivit så när hon ställde en enkel fråga.
  • Stardusty

Hur ser det ut på pappa-fronten då? Är det lika illa där, eller menar du att de föredragit sina pappor framför sina mammor?

MolsonCanadian skrev 2009-01-13 12:20:08 följande:
    Som verksam inom det sociala arbetets sfär måste jag säga att det är högst oroväckande att så ofantligt många tjejer har en så bedrövlig relation till sina mödrar och inte heller älskar dem. Det är oerhört allvarligt om det har gått oss totalt förbi att så många mödrar saknar föräldraförmåga och förmåga att skapa kärleksfulla band till sina barn.
  • Stardusty

Aha, sorry, jag feltolkade ditt inlägg helt och trodde att du pratade om de tjejer du jobbar med. Snurrig i huvet idag :-S

MolsonCanadian skrev 2009-01-13 12:28:49 följande:
    Jag menar att om det ligger till så som beskrivs, att man väljer att bli inledd enbart av "en person som man älskar" som närmast uteslutande är pappa, så är det högst oroväckande ur mitt yrkesverksamma perspektiv att så få tjejer älskar sina mödrar och att dessa mödrar då så fundamentalt brister i föräldraförmåga och förmåga att knyta kärleksfulla band till sina barn.
  • Stardusty

Det där är en logik jag aldrig förstått mig på. Så bara för att andra har det värre så ska man vara nöjd? Då kan man ju aldrig förbättra eller förändra något!

Emmet99 skrev 2009-01-13 14:16:51 följande:
    som jag sa: Jo en del problem, men i jämförelse med hur andra har det är det en piss i mississippi
  • Stardusty

Men hur vet han att det bara är han och att det inte gör någon skada? Det är ju lite det denna diskussion härstammar från - många brudar tror inte att det lilla de gör iom brudöverlämningen påverkar något större och vi andra försöker upplysa om att så är fallet. Lite överdrivet kan man likna er vid fiskare ute på en is av ihoparbetad jämlikhet som efter många borrningar kommer att rämma.

Emmet99 skrev 2009-01-15 11:31:56 följande:
    nä fast han vet ju att han gör hål, och han vet också at om alla hade gjort likadant skulle isen försvagas. Men de är ju bara han så då är det lugnt. Men det förutsätts ändå att man gör hål. Metaforer ftw! haha
  • Stardusty

Det där är en viktig aspekt eftersom vi människor ofta gör som alla andra gör i tron att det är det rätta. Om det blev vanligare med brudöverlämning skulle morgondagens brudar inte ens reflektera över varför vi anammat den traditionen.

MolsonCanadian skrev 2009-01-15 12:52:25 följande:
    Eller så tänker han att det inte gör något för att det är bara han, liksom nästa tänker likadant, och nästa, och nästa. Och när isen är full av hål kommer nästa och tänker att "Här ska man tydligen borra!" och voilà!
  • Stardusty

Vad syftar du på då?

feministbrud skrev 2009-01-15 08:58:11 följande:
    Och är det ingen som har funderat på att man ibland kanske också måste rensa upp på sin egen bakgård när man kräver att andra ska ändra sig?
  • Stardusty

A-ha, då hajjar jag också

feministbrud skrev 2009-01-15 13:17:05 följande:
    När man säger att det är så mycket i värre i andra länder så kanske man, för att hjälpa dem, måste hjälpa sig själv. Jag gillar citatet "För att förändra världen måste du börja med dig själv".
  • Stardusty

En nyfiken fråga, varför vill du inte vara jämställd din man?

MV85 skrev 2009-01-15 13:57:11 följande:
    hahaha jag är helt fel person att göra det, eftersom jag inte ser mig som jämställd med min blivande och inte heller så önskar vara *oj vilket hysteri det kommer bli nu*O ja.. jag är svensk.. med svenska föräldrar... o han är svensk... med svenska föräldrar...
  • Stardusty

Hur ter sig det i vardagen, alltså på vilket sätt är du undergiven din man? Är det i den bemärkelsen att det är han som bestämmer allt eller visar det sig på andra sätt?

Jag frågar inte för att nervärdera dig, utan jag är genuint nyfiken.

MV85 skrev 2009-01-15 14:09:02 följande:
    Okej... O nu blir jag snart klassad som "pervers" eller "sjuk i huvudet" oxå... hmmmmFör mig handlar det om min läggning.Jag är min man undergiven... sexuellt... och för mig är det något som går även in i vardagen och därmed mitt sätt att agera/önska agera kring honom.Där med inte sagt att jag är sådan mot ALLA män i alla situationer, utan detta gäller enbart med min partner.Sen är både han och jag väldigt konservativa på sätt och vis.. Vi har konservativa önskemål, trivs inte med de nya "moderna" prästerna, tycker mycket av det som händer politiskt är vansinne och anser oss båda vara födda i fel tid..
  • Stardusty

Hur kommer det sig att ni lever så? Är det ett önskemål från honom eller från dig själv?

Bestämmer du själv över vilka personer du vill träffa osv? Att jag frågar det är för att de fåtal tjejer jag pratat med som levt undergivet sin kille/man har inte fått umgåtts med vilka som helst och har inte fått göra vad de vill på fritiden m.m.

MV85 skrev 2009-01-15 14:25:29 följande:
    Trevligt med någon som tar sig tid att fråga, istället för att döma - det uppskattas.I vardagen märks det inte särskilt mycket för den som inte är medveten om det eller extremt uppmärksam.Det handlar om små saker.. Som att jag i regel går ett halvt steg bakom honom (min hand i hans, men bakifrån, så min axel ligger mot hans med min framsida mot hans baksida),att jag alltid tillfrågar honom om det är något beslut som ska tas, han har alltid sista ordet - där med inte sagt att vi inte kan bråka om hur det ska vara för det, ber han mig göra något försöker jag se till att göra det så snabbt som möjligt och vet att det egentligen inte är en förfrågan, utan ett artigt sätt för honom att tala om för mig att jag ska göra det.
Svar på tråden Pappa som ger bort?