Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Pappa som ger bort?

Det köper jag - att vi lever i sammanhang där relationer och familj är viktiga är jag med på. Men hur kommer det sig att du (och många andra kvinnor) vill agera ut det symboliskt vid sitt bröllop med pappa eller en manlig släkting med till altaret in i ditt äktenskap medan din blivande inte känner samma behov?

Emmet99 skrev 2009-01-12 12:53:35 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:41:31 följande:
    vuxen nog att fatta egna beslut har jag varit i många år, men jag kommer ALDRIG bli så pass "vuxen" att jag inte har ett behov av min far eller resten av min familj heller för den delen. Att behöva någon och vilja dela livet med någon är inte samma sak som att man är oförmögen till att ta hand om sig själv
  • anne på grönkulla

Men det svarar inte på den större frågan om symboliken och behovet - bara på ert enskilda fall. Tror du att det är en slump att fler tjejer än killar resonerar så? i krånglar in oss i enskilda fall hela tiden när jag försöker be er som talar för överlämning att höja blicken lite och resonera om den större bilden...

Emmet99 skrev 2009-01-12 13:09:26 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:56:13 följande:
    därför att min fästman inte alls har lika nära relation till sin mamma (hans pappa är också död)
  • anne på grönkulla

KLanka ner, nej. Men diskutera vad vi vill ska införas som norm i Sverige ser jag inget fel i...

LB5 skrev 2009-01-12 18:04:00 följande:
    Ni som är emot brudöverlämning har inget för att börja klanka ner på andra kulturer...sorry.
  • anne på grönkulla

Men frågan kvarstår ju! Varför är det mest tjejer som vill hedra sina familjer med att inkludera dem i vigselritualen och varför är det då brudens pappa (med en annan manlig släkting som främsta ersättare) som främst representerar hennes familj?

• anne på grönkulla

Kanske för att vi uppenbarligen är flera som inte tycker det behövs förstoringsglas utan att detta sticker i ögonen ändå alldeles av sig självt.

• anne på grönkulla

Tja, jag tycker rätt mycket i vigseln är dammigt och förlegat. Att jag ändå accepterar äktenskap som institution beror ju på hur det reglerar lagligt vilka skyldigheter man har mot varann jämnare idag än det gjort historiskt (och faktum är att långvarigt samboskap ofta är mer av en kvinnofälla, äktenskapet som lagen ser ut idag gynnar ändå rimligt den med lägre inkomst av parterna, som ofta är kvinnan).

Men att just den sk överlämningen sticker extra i ögonen på mig beror på att man offentligt i kammarspelsformat spelar upp en ceremoni där man romantiserar hur den juridiska uppgörelsen träffas mellan 2 män och kvinnan är en "pawn" (bonde?, schackterm?) som är passiv och inte agerar fritt. Hur man kan se nåt annat framme vid altaret vet jag inte riktigt - även om jag hör att många gör det - när "överlämningen" utförs. Hur en kvinna som försöjer sig själv, valt sin egen man och inte är en sådan politisk/ekonomisk bricka kan se ritualen som romantisk begriper jag faktiskt inte.

• anne på grönkulla

Själv misstänker jag att det finns de som lika gärna stoltserar med att inte behöva förklara hur de ser på frågan utan "gör som de vill på sin dag"! Det är OK (om än inte nödvädnigtvis i kyrkan), men trist. Och bäddar inte för nån vidare diskussion. Tycker ändå den funkat rätt bra idag, dock!

shakynose skrev 2009-01-12 20:34:51 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-12 20:28:07 följande:
    Och det var just det du säger att du inte begriper som jag ville försöka utforska och förhoppningsvis sprida lite ljus över. Men jag börjar misstänka att vissa tycker att oförståelsen för denna ritual är något att skryta med i tråd efter tråd. Trist!
  • anne på grönkulla

Fast det svarar fortfarande inte på frågan om varför det blir mer romantiskt av att spela upp det som om det vore så? Varför är det viktigt/mer romantiskt/gulligt/fint om det nu inte behös eller symboliserar det man agerar ut?

shakynose skrev 2009-01-12 20:45:42 följande:
    Där kanske du kan se ett bevis på att det inte har den betydelsen? Om nu en kvinna som tidigare varit gift eller redan har barn och allt med mannen som står vid altaret kan välja att inkludera en förälder i ceremonin så kan det väl omöjligt handla om att hon är familjens egendom på riktigt?
  • anne på grönkulla

Fast försvara sig har jag aldrig krävt att nån ska göra - en förklaring som inte bara är en reaktion a la "jag gör som jag vill/det är minsanna fint/ det är kvinnligt och jag har drömt om det alltid/du kränker mig som ifrågasätter" vore dock himla trevligt.

Svar på tråden Pappa som ger bort?