Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Pappa som ger bort?

Varför det? Sålänge lagen skyddar båda parter som frivilligt ingår äktenskap ser jag inte det alls.

Om någon av parterna inte ingår det frivilligt håller jag med dig - och så ser det ut i min aögon med överlämning...

Emmet99 skrev 2009-01-13 18:48:07 följande:
    Om NÅGOT symboliserar ofrihet så är det väl ändå för tusan att gifta sig :D
  • anne på grönkulla

Personligen tycker jag det är betydelselöst - om det vore en äldre svensk sed som fallit i glömska och sen plötsligt blev trendig igen skulle jag tycka det vore lika illa.

shakynose skrev 2009-01-13 18:43:18 följande:
    Vad spelar det för roll vart det kommer ifrån?
  • anne på grönkulla

O vore det en levande tradition i Sverige skulle jag nog ändå argumentera emot (baserat på hur jag ser på andra företeelser).

• anne på grönkulla

Fjosok, jag tror verkligen inte heller att nåns avsikt var att driva med dig - som jag uppfattade det handlade det om att jämföra trender med varann - att vad som uppfattas som tidlöst allmängiltigt ett tag inte alltid ses så. Du har blivit en sån viktig persona här på BT att klänningar med retro-mode associerades med dig och förutsattes vara nåt alla känner till. Var stolt över det - du har gett avtryck med vad jag förstår är ett stort intresse hos dig. Jag är jätteledsen om du upplever att nån driver med dig eller att det blev fel här - vi är inne i en diskussion vi känner starkt för och ofta nystar i - men det behöver jag väl inte säga.?

• anne på grönkulla

Tja, om argumentet som ofta framförs att det handlar om vikten av relationen till sina föräldrar och få stöd av dem stämmer så finns det ju en logik. Men rent teologiskt är det säkert inte bättre.

En till präst skrev 2009-01-16 20:52:11 följande:

Njae - det synar jag. jag skulle nog tycka det var ganska mysko om BÅDA skulle ledas in av någon familjemedlem.... Vad ska det stå för?Om folk inte är synskadade behöver de vanligen inte ledas.
  • anne på grönkulla

Men vad skulle icke jämlik annars betyda? Om man inte är jämna så är väl den ena över och den andra under.

Man kan vara olika men ändå jämlika, dock - är det det du menar? Att olika egenskaper ändå kan vara lika viktiga/värdefulla? Då är man ändå jämlika...

ario skrev 2009-01-16 21:18:43 följande:
    Bara för att jag inte vill ha jämlik betyder det inte att jag vill vara underställd mannen. Var i min text syftade jag på att JAG (kvinnan) ska vara underställd mannen? icke jämlik betyder inte direkt på att jag syftar att jag ska bara underställd mannen, varför kan du inte se det tvärtom?, tråkigt med fördomar måste jag säga!En till präst skrev 2009-01-16 19:40:02 följande:
  • anne på grönkulla

Olikheter berikar, men människovärde har vi alla lika.

Eller menar du att tid du lägger ner eller behov du har är mindre värda än din mans? Det är inte ett synsätt jag alls kan dela.

• anne på grönkulla

jag reagerar inte på att du inte tycker kvinnor ska vara präster (även om jag inte håller med om det) utan på att du inte vill vara jämlik med din man. Vad betyder det för dig, när du säger att ni ändå har lika värde? Varför inte?

• anne på grönkulla

Jämlika och olika är inte motsatser... olika men likvärdiga kan man absolut vara. Jämlika betyder inte lika - nödvändigtvis. Ojämlika betyder att man har olika värde.

• anne på grönkulla

Nej, jag förstår inte. Men det är ok, jag begriper att det är oerhört viktigt för dig men du lyckas inte förklara det på ett sätt som jag förstår. För mig är det ett konstigt cirkelresonemang utan logik.

Att man är olika som individer är för mig mycket mer betydelsebärande än olikheter mellan könen, fö. Det känns ganska stereotypt att tillskriva någon roller, egenskaper och värde på basis av kön. Men det är min uppfattning. Du behöver inte hålla med om det heller.

• anne på grönkulla

Haha, jag delar helt feministbruds syn på detta, oavsett att jag själv aldrig varit med i Svenska kyrkan. Jag tror att det (iallafall i mitt fall) beror på en starkt principiell syn på vad som är statens uppgift respektive samfundens roll och på värdebaserade organisationers fundament.

En till präst skrev 2009-01-17 19:08:03 följande:

Fascinerande att Du, som (vad jag förstår) inte delar kyrkans tro, ändå är den som med en åsnas envishet kämpar för respekten för kyrkans egenart.
  • anne på grönkulla

Hur OT som helst - och är en mytologisk motsvarighet till Apfodite/Diana - om jag inte minns fel.

*stor är efesiernas diana*...!!1

Aleta skrev 2009-01-20 14:59:50 följande:
    Jo.
  • anne på grönkulla

Absolut! Tyckte det var ganska lustigt nu i detta OT-sammanhang bara, då Paulus i Apostlagärningarna möts av ett upplopp till förmån för gudinnan Diana i Efesos.

När jag tänker efter är nog dock den direkta motsvarigheten till Diana Artemis på grekiska (och inte Afrodite), men som ändå är Astarte/Ishtar i semitisk mytologi.

Svar på tråden Pappa som ger bort?