Inlägg från: Emmet99 |Visa alla inlägg
  • Emmet99

Pappa som ger bort?

feministbrud skrev 2009-01-12 12:51:46 följande:
    Där har vi ju en av huvudpoängerna! Jag vill hävda att anlednignen till att man vill gå in med pappa inte har så mycket att göra med att pappa står en nära utan att man har sett lite för många hollywoodfilmer och drömt om att få göra likadant. Detta påstående brukar hetskt argumenteras emot.
    man kanske kan fundera på VARFÖR folk vill göra så. Kanske för attd e står honom nära???? Bara för att ngt kommer från Hollywoodfilmer gör ju inte att det är "fint" på något sätt. Själv har jag då inte fått det från någon film.
  • Emmet99

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:56:13 följande:

Det köper jag - att vi lever i sammanhang där relationer och familj är viktiga är jag med på. Men hur kommer det sig att du (och många andra kvinnor) vill agera ut det symboliskt vid sitt bröllop med pappa eller en manlig släkting med till altaret in i ditt äktenskap medan din blivande inte känner samma behov?
    därför att min fästman inte alls har lika nära relation till sin mamma (hans pappa är också död)
  • Emmet99

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 13:25:09 följande:

Men det svarar inte på den större frågan om symboliken och behovet - bara på ert enskilda fall. Tror du att det är en slump att fler tjejer än killar resonerar så? i krånglar in oss i enskilda fall hela tiden när jag försöker be er som talar för överlämning att höja blicken lite och resonera om den större bilden...
    Jag kan svara på det lika lite som jag kan svara på varför vissa gillar marsipan men inte andra. Jag vet inte om fler tjejer än killar resonerar så. Enskilda fall är det som tillsammans bildar den större bilden. Jag tror iaf icke att det har med något slags manförtryck att göra om det är det du funderar över
  • Emmet99
    Duchess skrev 2009-01-12 13:44:31 följande:
    Jag tycker att en parallell frågeställning är den om hur föräldraförsäkringen ska vara utformad. Spelar det någon roll för mig om något enstaka par väljer att göra så att kvinnan är hemma med barnen i flera år medan mannen jobbar? Självklart inte. Spelar det någon roll för mig om 80% av föräldraledigheten tas ut av kvinnor? Självklart! Det gör det svårare för andra kvinnor i fertil ålder att göra karriär, få sin fortbildning beviljad mm. Det är inte undantagen som är intressanta. Men när undantagen blir vanligare och vanligare (och kanske till slut också en majoritet) så påverkar de den allmänna inställningen. Jag vill leva i ett samhälle där både tradition och lagstiftning främjar jämställdhet. Om det innebär att några personers dröm om att få överlämnas av sin far i samband med vigseln och/eller vara hemma i flera år när barnen är små inte kan tillgodoses - då må det vara hänt.
    tja, om en minoritet ser något förtryckande i det och resten ser det som något som INTE är förtryckande utan bara "fiiiiiiiiint" så är det väl inget fel
  • Emmet99

då är det väl bäst att sluta ha tärnor också om de symboliserar att någon vaktar bruden så hon inte rymmer från bröllopet

• Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-12 14:01:43 följande:
    Jag tror ärligt talat inte att man hinner tänka så långt. Ma tycker att det är fint för att man sett det i filmer, vill ha mycket fokus på sig själv och sin klänning och inte vill se mannen förrän framme vid altaret. Sedan kommer efterkonstruktionen att det är en fin gest mot sin far.Lite hårddraget...Sedan
    hur vet du vad som är efterkonstruktion och inte? Nu dömer du hej vilt att folk gör det av anledningarna du bestämmer att de gör. Hade jag trott att folk gjorde det av samma anledningar som du säger hade jag också tyckt det vore korkat, men jag tror lite bättre om människor än så.
  • Emmet99

haha, det skulle SÅ inte förvåna mig om en del skulle vilja gå in med hunden!! :D

• Emmet99
    Tooticki skrev 2009-01-12 15:54:37 följande:
    Jag har aldrig dansat kring midsommarstången och jag har inga barn men om jag skulle ha det så skulle de troligtvis inte göra det eftersom varken jag eller min man är för traditionellt midsommarfirande i den bemärkelsen.
    vad synd... midsommarafton med trad. firande är överlägset bästa dagen på hela året tycker jag.. Finns inget somrigare=)
  • Emmet99
    Aleta skrev 2009-01-12 16:00:44 följande:
    Det sägs ju vara en symbol för att jorden skulle befruktas, men är antagligen även en allmän fruktbarhetsrit.Är det en symbol för förtryck av något slag?Att dra paralleller med andra seder fungerar inte så bra i den här debatten tycker jag (det har gjorts förr). Då kan jag dra upp hakkors och annat och hävda att det är gulligt, eller hur? Men det leder ingenstans.
    det är just det som är grejen. Jag håller med shaky. Det går bra för motståndarna att påstå att något är en symbol, och symbolvärdet kommer alltid vara exakt samma sak och kommer inte ändras på, men när man sedan ger exempel där symbolvärdet faktiskt har förändrats, så kan man minsann inte alls komma och jämföra för nej det går minsann inte.
  • Emmet99
    Ore skrev 2009-01-12 17:47:10 följande:
    och majoriteten av dessa länder får nog räknas till relativt jämställda länder där kvinnor är egenbestämmande, mer eller mindre... Alltså är det ganska betydelselöst att bojkotta krona med syfte att man på vissa ställen i världen fortfarande anser att kvinnans sexualitet skall kontrolleras....
    byt ut ordet krona mot brudöverlämning ;) Bara testa.
Svar på tråden Pappa som ger bort?