Inlägg från: Emmet99 |Visa alla inlägg
  • Emmet99

Pappa som ger bort?

anne på grönkulla skrev 2009-01-13 15:20:20 följande:

Man får vara ledsen när saker går helt fel. *kramar om*
    Tack... *sniff* kramar tillbaks
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 15:44:14 följande:
    Emmet99: Först vill jag säga att det låter jättehemskt det du går igenom och jag hoppas att det ordnar upp sig för dig!Sedan vill jag påpeka det här med könsroller och jag ger Hammerman visst rätt, men vill också säga att när det kommer till blommor, färger, smak mm så tycker jag att det är så fånigt att dela uipp saker i kvinnligt och manligt. Även när det gäller barn. På McDonalds tex, varför inte göra en happy meal med bilar och en med dockor, så slipper de pojkar som vill ha dockor stämpel på sig att vara flicka.Det jag menar med att klistra på egenskaper är att placera mig i ett kvinnofack och det gör man när man måste dela upp allt i manligt och kvinnligt.Sedan tror ajg att det är viktigt att se mönser och försöka förstå varför vi agerar som vi gör. Är det en enskilld företeelse eller är det något som många gör som råkar vara av samma kön? Kan det bero på något? Förmodligen skulle jag säga.
    men då har du missuppfattat mig totalt! Jag är HELT med dig där! Och jag är helt med hammerman också. Som sagt första exemplet går helt bort, men andra tycker jag bara är fånigt att inte "gå med på" eller vad man skall säga. Jag stör mig skitmycket på när folk envisas med att se en som kille eller tjej, jag är en person, liksom. Det är OCKSÅ därför jag stör mig på detta med att gå in med pappa, för jag ser honom också som en PERSON inte som FAR eller MAN på ett patriarkaliskt sätt. Tack för stödet också. Ledsen att jag är lite labil. Tycker gott det kan både vara bil och docka i happy meal samtidigt, så ungarna kan få både och ;)
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 16:01:09 följande:
    Gränsen är hårifn skulle jag säga. Ta exemplet med nyckelringen i den andra tården här. Där diksuterades det om en gåva till gästerna som skulle ha ett blomstermotiv för att matcha temat. För att män inte antas gilla detta skulle en manlig varian också utformas. Finn fem fel!Jag gillar inte blomstermotiv. Jag vet killar som gillar blomstermotiv. Visst gillar nog fler kvinnor än män blomstermotiv, men varför ska man spä på könsroller och redan från början säga att som kön är man olika?
    Jag skulle säga att allt det hamnar under första exemplet, ergo går bort. Jättefånigt låter det. Jag har dock inte sett tråden
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 16:14:49 följande:
    Det är bara bra om du averagerar dig på mig för jag tar ingen skada (och där var jag INTE ironisk) Min poäång är att jag ser det som en patriarkal symbol och många med mig. Därför spelar det inte så stor roll om du väljer din far som person eller som man, för du gör det lik förbaskat och det är en del av ett mönster!Men bra att du håller med mig om McDonalds för det är verkligen för jäkligt! Och jag håller med om att det borde vara mer könsneutrala leksaker i vaje box istället.
    Haha, tack! *ler*

Jag tycker det spelar roll om jag väljer min far som person eller "man". ENORM roll.
  • Emmet99

som en liten parantes. Snackar med en engelsk kompis nu. Frågade hur det funkar i England. Fick svaret att det är vanligast att gå in med pappa, ingen tycker det är nåt konstigt, och visst att det en gång betydde att bruden gavs bort förr i tiden, men ingen ser det så nu.

Ville bara säga

• Emmet99
    Aleta skrev 2009-01-13 17:19:15 följande:
    Fast det är inte säkert att det handlar om något annat för personen i fråga. Man har en fin relation till sin pappa, man har hört talas om eller sett brudöverlämning och vill göra det för pappas skull. (Inte reflekterar man heller över att mamma hamnar i skuggan på detta vis, för man har inte sett exempel på att hon ska hedras på liknande vis.)Att det finns en symbolik i det har man inte alls funderat på, inte heller att det är en symbolik som man innerst inne skulle ta avstånd ifrån. Har man väl frågat pappa och han nu blev glad så tror jag att det skulle kännas hemskt att säga att man har ändrat sig trots att man fått veta symboliken. Då känns det nog bättre att hålla hårt fast vid de argument man har för att kunna må bra med det val man har gjort.De som ändrar sig i frågan är nog de som inte har kommit så långt i planeringen att det kan såra en pappa eller bror om man ändrar sig.
    varför skulle brodern eller fadern bli sårad om det nu är så hemskt?
  • Emmet99

Om NÅGOT symboliserar ofrihet så är det väl ändå för tusan att gifta sig :D

• Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 18:56:10 följande:
    Vad symboliserar mest ofrihet: Att gå in tillsammans för att visa att man gifter sig av egen fri vilja, eller att gå fram med sin far som lämnar över en till den blivande maken?
    att gifta sig överhuvudtaget som sagt =) Om man jämför hur många år i historien giftermål har inneburit frihet för båda parter jämfört med icke frihet

jag förstår att det inte var inne att gifta sig under 70-talets feministsväng som du skrev om feministbruden

lagen skyddar mig precis lika mycket om jag går in med faderskapet som att jag inte gör det
  • Emmet99
    Fjosok skrev 2009-01-13 19:12:35 följande:
    VA??
    hahaha *kramar Fjosok*
  • Emmet99
    Fjosok skrev 2009-01-13 19:21:29 följande:
    Feministbrud har ett privat meddelande. Finns gränser för vad jag tar på ett öppet forum.
    absolut ingen som menade något illa eller tog det som att något var illa menat!
Svar på tråden Pappa som ger bort?