feministbrud skrev 2009-01-13 15:44:14 följande:
Emmet99: Först vill jag säga att det låter jättehemskt det du går igenom och jag hoppas att det ordnar upp sig för dig!Sedan vill jag påpeka det här med könsroller och jag ger Hammerman visst rätt, men vill också säga att när det kommer till blommor, färger, smak mm så tycker jag att det är så fånigt att dela uipp saker i kvinnligt och manligt. Även när det gäller barn. På McDonalds tex, varför inte göra en happy meal med bilar och en med dockor, så slipper de pojkar som vill ha dockor stämpel på sig att vara flicka.Det jag menar med att klistra på egenskaper är att placera mig i ett kvinnofack och det gör man när man måste dela upp allt i manligt och kvinnligt.Sedan tror ajg att det är viktigt att se mönser och försöka förstå varför vi agerar som vi gör. Är det en enskilld företeelse eller är det något som många gör som råkar vara av samma kön? Kan det bero på något? Förmodligen skulle jag säga.
men då har du missuppfattat mig totalt! Jag är HELT med dig där! Och jag är helt med hammerman också. Som sagt första exemplet går helt bort, men andra tycker jag bara är fånigt att inte "gå med på" eller vad man skall säga. Jag stör mig skitmycket på när folk envisas med att se en som kille eller tjej, jag är en person, liksom. Det är OCKSÅ därför jag stör mig på detta med att gå in med pappa, för jag ser honom också som en PERSON inte som FAR eller MAN på ett patriarkaliskt sätt. Tack för stödet också. Ledsen att jag är lite labil. Tycker gott det kan både vara bil och docka i happy meal samtidigt, så ungarna kan få både och ;)