Inlägg från: ario |Visa alla inlägg
  • ario

Pappa som ger bort?

ja det stämmer, det är förölämpande och därför har jag valt att anmälla hennes (MolsonCanadian)
    inlägg.

men jag ber om ursäkt att jag sjönk till hennes nivå och skrev samma sak.

Aleta skrev 2009-01-12 22:56:43 följande:
    Nej, att kasta in kor i debatten kan ganska snabbt leda till att det urartar. Att jämföras någon med en ko kan uppfattas som förolämpande.Att skriva det du just skrev är sakligt.
  • ario

jo då, det finns många varianter,
    Tex jag tycker att brudöverlämningen är helt ok, och en fin gest, men jag skulle aldrig vilja ha en kvinnligpräst på mitt bröllop, noway"

hellre att jag blir nekad brudöverlämning än att ha en kvinnligpräst!

och det finns fler av oss som inte vill ha lämlikhet.

Duchess skrev 2009-01-15 22:41:05 följande:
    Ja, tyvärr är det så. Men det finns andra varianter också. Min svärfar, som är både högkyrklig och kvinnoprästmotståndare, tillhör de som aldrig tillåter brudöverlämning i samband med vigseln. Han menar att brudöverlämning inte avspeglar äktenskapets innebörd. Alltså blir det inga brudöverlämningar vid hans vigslar. En till präst skrev 2009-01-15 22:15:18 följande:
  • ario

Bara för att jag inte vill ha jämlik betyder det inte att jag vill vara underställd mannen. Var i min text syftade jag på att JAG (kvinnan) ska vara underställd mannen? icke jämlik betyder inte direkt på att jag syftar att jag ska bara underställd mannen, varför kan du inte se det tvärtom?, tråkigt med fördomar måste jag säga!

En till präst skrev 2009-01-16 19:40:02 följande:

Även om jag inte håller med Dig för fem öre tycker jag det är uppfriskande med en så klarsynt ärlighet. Vill man inte ha jämlikhet så vill man såklart inte ha kvinnliga präster heller. Och i det sammanhanget så uttrycker ju brudöverlämningen ens faktiska verklighet. Alltså att man inte vill ha en jämlik relation utan en relation där kvinnan är underställd mannen.
  • ario

kvinnor ska inte vara präster, en åsikt som jag troligen delar med många, jag anser att rollen som gudstjänare i kyrkan hör till mannens roll, men självklart tycker jag att det ska finnas nunnnor.

svårtattvälja skrev 2009-01-16 19:53:09 följande:
    Hoppla! Nytt sprängstoff får man fråga varför du tycker så om kvinnliga präster?
  • ario

Du har säkert en poäng där, men om vi har olika roller och är olika, hur kan vi vara jämlika? då ska jag få/kunna göra exakt som det min man kan göra, och tvärtom.! men om JAG inte vill, ELLER KAN? Hur kan jag vara jämlik?

anne på grönkulla skrev 2009-01-16 21:20:53 följande:

Men vad skulle icke jämlik annars betyda? Om man inte är jämna så är väl den ena över och den andra under. Man kan vara olika men ändå jämlika, dock - är det det du menar? Att olika egenskaper ändå kan vara lika viktiga/värdefulla? Då är man ändå jämlika...
  • ario

absolut inte, den tiden jag behöver eller lägger ner är av lika värde, hur annars skulle allt funka?

anne på grönkulla skrev 2009-01-16 21:35:56 följande:

Olikheter berikar, men människovärde har vi alla lika.Eller menar du att tid du lägger ner eller behov du har är mindre värda än din mans? Det är inte ett synsätt jag alls kan dela.
  • ario

Och bara för att jag inte tycker kvinnor ska vara präster, så betyder det inte att jag tycker kvinnan ska vara av mindre värde, snarare att uppdraget tillhör mannen.

anne på grönkulla skrev 2009-01-16 21:35:56 följande:

Olikheter berikar, men människovärde har vi alla lika.Eller menar du att tid du lägger ner eller behov du har är mindre värda än din mans? Det är inte ett synsätt jag alls kan dela.
  • ario

för att vi har olika roller här i livet, vi kan inte vara jämlika inom alla område, vi är olika och vi är bra på olika saker, hur kan vi vara jämlika då?

anne på grönkulla skrev 2009-01-16 21:40:22 följande:

Men hur är ni ojämlika då, menar du? Jag förstår faktiskt inte...
  • ario

För jag tycker inte man ska jämföra en man med en kvinna, vi har olika roller här i livet och därför är vi inte 1+1 tillsammans. Vi är två olika individer, två olika kön! Vi har olika uppgifter och kan inte vara jämlika.

jag vet inte hur jag ska förklara detta, men mitt syfte är inte att förklara kvinnan som underläge mannen. Tvärtom, jag tycker vi är lika värda, men ändå inte jämlika.

anne på grönkulla skrev 2009-01-16 21:44:40 följande:

jag reagerar inte på att du inte tycker kvinnor ska vara präster (även om jag inte håller med om det) utan på att du inte vill vara jämlik med din man. Vad betyder det för dig, när du säger att ni ändå har lika värde? Varför inte?
  • ario

Dels för att vi kvinnor alltid använder ordet, "jämlik med mannen" redan då skapar vi fördomar mot oss själva.

Ta bort ordet jämlikhet och sträva istället efter att vi är olika, olika bra olika saker, och sluta jämföra oss med mannen.
    Vi är ju två olika individer.

En till präst skrev 2009-01-16 21:55:08 följande:

Rent språkligt är det väl så att om man INTE är jämställd så är man o-jämställd, och då står den ena parten över den andra. Så ser i alla fall jag det. Men berätta gärna hur Du tänker om detta inte stämmer.
Svar på tråden Pappa som ger bort?