Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Pappa som ger bort?

ario skrev 2009-01-12 21:56:04 följande:
    Båda två, så syftar jag på min fästman och mig! att vi både kommer överens:)du är inte korkad:) men du har svårt o förså
    Bra att du inte tycker att jag är korkad, men då är det ju ett skådespel att din pappa tillfrågas. Om han inte har medbestämmanderätt så är det ju ett spel för gallerierna, det var det jag menade från början.
  • feministbrud
    ario skrev 2009-01-12 22:02:48 följande:
    Nej! Det betyder respekt för min far.förstår du innebörden av ordet respekt?Respekt betyder inte tvångsgifte eller bortgift.
    Jag är ledsen att jag inte förstår att det är respektfullt att fråga någon om något som han inte får vara med och bestämma om. Om det är en information är det en annan sak, men då ber din pojkvän inte om din hand, då informerar han att han har tänkt att fria.
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-12 22:03:28 följande:
    Jag sitter o läser allt, men kan inte komma på något att skriva alls!!Ni bara irriterar varandra här inne nu!! Och så skriver ni exakt samma saker!
    Du har rätt. Jag ska gå och sova nu
  • feministbrud
    DanKat skrev 2009-01-13 10:53:20 följande:
    Jag kan säga att jag hade en negativ bild av brudöverlämning även innan jag började sitta på BT, utan att ha hört ett enda argument.
    Samma här och den reaktionen möter jag av i princip samtliga jag talar med om detta.
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-13 10:55:33 följande:
    jag sa att vi är många om det, inte att vi är alla :)
    Men faktum kvarstå att många ser det som otroligt negativt, oavsett hur symboler eventuellt ändras över tiden.
  • feministbrud
    MolsonCanadian skrev 2009-01-13 11:02:06 följande:
    Har man inte hört talas om det kan man ju undra vilken sten man har växt upp under. Så märkligt är det faktiskt. Det krävs inte heller någon Einstein för att se, rent fysiskt, att bruden förflyttas från den ena mannen till den andra. Man kan undra om det är lämpligt att man importerar en tradition som man själv då inte har någon koll på alls.
    Håller med dig om båda sakerna! Det är det första ajg ahr försökt att få fram ett svar på. Hur kan man inte se symboliken i att överlämnas (många använder ju till och med termen överlämning fast det bara är en fin gest)?
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-13 11:03:40 följande:
    Fan vilket onödigt jävla inlägg molson!
    Nej, det är ju detta som precis är min poäöng! Hur kan man bortse från det faktum att pappa lämnar över en vid altaret? Särklillt om det kryddas med "who gives the bride away". Jag vill veta hur detta kan tolkas som en fin gest och inte som ett byte av ägande/förmynderi!
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-13 11:09:22 följande:
    är du ägd av en person för att du går bredvid den?
    Om någon ÖVERLÄMNAR dig så är det en symbol över att vara ägd, ja.
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-13 11:10:50 följande:
    Att sitta och säga att folk är helt off är ju jävligt onödigt!!!
    Ja ok, man kan uttrycka sig mer diplomatiskt, det kan jag hålla med om.
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-13 11:14:37 följande:
    Som sagt, jag har förklarat mitt användande av ordet 514 miljoner gånger. Det jag gör är att jag GÅR IN MED min pappa isf. Sedan kallar ni det överlämning. Om ni läser mina inlägg ser ni att jag oftast stoppar ordet "överlämning" inom situationstecken. Ibland glömmer jag det inte min mening. Men det är ni som ser det som en överlämning, inte jag
    Det kan stå för dig, men om du läser TS trådnamn så ser du att mågna överlämmningsföresåpråkare kallar det för just överlämning.

Om du anser att det är fint att pappa ger bort dig så är det inte konstigt att folk reagerar, tycker jag.
Svar på tråden Pappa som ger bort?