Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Pappa som ger bort?

Emmet99 skrev 2009-01-13 11:19:32 följande:
    och hur många av dessa förespråkare tror du vill bli överlämnade enligt det syfte som ni motståndare agerar mot?
    Ingen hoppas jag. Jag frågar mig varför någon vill bli överlämnad över huvud taget och hur någon kan tolka ordet överlämning annorlunda än vad jag gör.
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-13 11:29:38 följande:
    ja om du fortfarande inte förstår det efter alla miljarder inlägg så kan du nog ge upp hoppet om att någonsin göra det. Men respektera gärna att folk ser saker annorlunda.
    Jodu, det har jag nästa gjort. Men kan du inte hålla med om att det är konstigt att vilja bli överlämnad? Du själv ser det på ett annat sätt säger du, men de som använder begreppet överlämning då? De måste ju rimligtvis inse symboliken, eller?
  • feministbrud

Jessie Gustav skrev 2009-01-13 12:06:19 följande:

Nej det tycker jag inte. Eller jag känner mig trygg med min mor oxå men just den dagen hade min mor en massa annat att stå i innan vigseln så då blev det pappa.visst känner jag mig trygg med maken men jag ville som sagt ha någon av mina föräldrar brevid mig på väg in i kyrkan.sen om det är kvinnoförnedrande eller ej det kan jag inte svara på utan jag och maken valde att göra så eftersom vi tyckte att det var fint och vi pratade länge med prästen om det och han tyckte att våra synpunkter på saken var bra.
    Det är bara så att ALLA väljer just det av olika själ. Är det verkligen ingen som ser ett mönster?
  • feministbrud

Jessie Gustav skrev 2009-01-13 12:40:05 följande:

anne på grönkulla.nja det är väl tyvärr inte lika vanligt att man går in med mamma.Ja du har ju rätt till din åsikt som alla andra.visst kan jag förstå att vissa saker sticker i ögonen på vissa men alla har ju rätt att välja det som känns rätt för just dom utan att behöva förklara sig för alla.
    Ja, du har rätt att välja själv (om du inte gifter dig i kyrkan, för då finns det bestämmelser), men du ska veta vad du gör och vad det står för. Och vilka signaler det sänder ut till andra. Och vilka konsekvenser ditt handlande tillsammans med andra liknande handlignar kan få för jämställdheten i stort.

En pappa som inte tar ut föräldraledighet bidrar inte till ökad ojämställdhet, men många gör det.

En hemmafru bidrar inte till ökad ojämställdhet, men många gör det.

En brudöverlämning bidrar inte till ökad ojämställdhet, men många gör det.
  • feministbrud
    DanKat skrev 2009-01-13 13:05:18 följande:
    Haha, JAG ser ett mönster Men det var nog dom som är för överlämning du ställde frågan till antar jag
    Haha, ja men det är ju roligt att min poäng går fram någonstans
  • feministbrud

Jessie Gustav skrev 2009-01-13 13:53:21 följande:

feministbrud.Ja det är många som väljer det men vad är dte för mönster vi ska se???Är det verkligen så kvinnoförnedrande att hennes pappa följer henne till altaret??Ni får ursäkta att jag inte ser det så.Visst kan jag tänka mig att många ser det som att maken blir den "nya ägaren" till kvinnan eller hur nu folk ser det men så är det fasen inte längre.Jag är en självständig kvinna som har mina egna åsikter och vad jag väljer att göra är mitt val.Som jag skrev förut alla har ju rätt till en åsikt men man behöver ju inte tvinga på någon annan sin åsikt.jag anser att det är fint med att fadern följer dottern till altaret men jag tänker ju inte tvinga nån att tycka som jag,jag vill bara förklara min syn på saken och sen får alla tycka som dom vill.
    Mönstret du ska se är att alla (de flesta) väljer att låta sina fäder följa dem till altaret. Och ingen väljer att låta mannen gå in med sin mamma. Ditt agerande är en del av ett mönster.
  • feministbrud

Nu måste jag fråga en sak som jag undrar över. Ni som är FÖR brudöverlämning (eller vad ni väljer att kalla det) ser ni att vi lever i en ojämställd värld OCH ett ojämställt land? Eller tycker ni att vi inte har några problem med jämställdheten i Sverige.

Kanske är det där skon klämmer och vi inte förstår varandra. Vi får se.

• feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-13 14:07:51 följande:
    Ojämställd värld: ja. Jag har bott i ett ojämställt land, och när man jämför Sverige med det tycker jag att visst allt är inte perfekt, men det är så SJUKT mycket bättre än det får credit för och jag känner allt folk jagar över saker att gnälla på och kan aldrig någonsin uppskatta det bra som finns. Personligen har jag aldrig någonsin i hela mitt liv blivit behandlad på ett icke jämställt sätt i Sverige. Utomlands har jag det.
    Ok, kan man säga att du inte tycker att vi inte har några problem med jämställdhet i Sverige?
  • feministbrud

Jessie Gustav skrev 2009-01-13 14:12:17 följande:

MolsonCanadian.Jag är trygg med min man,annars skulle jag inte ha gift mig med honom.feministbrud. Japp jag vet och inser att vi lever i en ojämnställd värld men jag hoppas att det är på väg att bli bättre.om det nu ses som att jag bidrar till ojämnställdheten så är inte det min mening alls.
    Jag förstår att det itne är din mening, men symboler är viktiga för hur samhället ser ut och att befästa könsroller (som jag hävdar att brudöverlämning gör)gör att vi inte kommer framåt i jämställdhetsarbetet.
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-13 14:16:51 följande:
    som jag sa: Jo en del problem, men i jämförelse med hur andra har det är det en piss i mississippi
    Jag frågade inte i jämförelse, men din kommentar tolkar jag som att du inte anser att vi har så stora problme. Då förstår jag att vi är oense. Jag anser att vi har stora problem och att vi varje dag måste arbeta med att bekämpa könsroller som låser oss och som gör att vi inte får vara de fria individer vi skulle kunna vara.
Svar på tråden Pappa som ger bort?