• J D

Vad kostar erat bröllop och hur finansierar ni det?

MV85 skrev 2009-02-05 17:24:18 följande:
    För mig är det "fult" att låna pengar till ett bröllop av samma anledning som jag tycket det är "fult" att låna pengar till en dator eller en resa.Jag tycker helt enkelt det är fel för att man lånar till något man sedan inte har kvar (ja, man har kvar äktenskapet, och bilderna från resan osv - men det räknas inte som att ha kvar).Egentligen tycker jag inte man ska ta lån till bil heller - även att de flesta gör det.Det enda lån jag kan se som en investering, och där med det enda lån jag egentligen tycker man ska ta, är till ett boende - alltså hus eller bostadsrätt.

OT: Så studier är inte OK att låna till? Det är väl ändå en investering med tanke vilken avkastning det ger om man väljer en lönsam utbildning... Väldigt svårt att klara en femårig heltidsutbildning på egen hand utan lån.

• J D

MV85 skrev 2009-02-07 15:23:07 följande:
    J D skrev 2009-02-06 08:22:24 följande: Alla har sina principer, jag har mina men säger inte att alla måste hålla med mig.Min m2b ska läsa prästutbildning utan att ta en krona i studielån... Så visst går det! Men ja, jo... vet man att det är en utbildning som leder till jobb kan man ju se det som en investering och därmed se det som värt att ta - där emot studielån bara för att plugga för att man känner för det, eller inte vet vad man annars ska göra tycker jag är vansinne.

Forts. OT. Jo, det klart det går, men jag tror inte att många klarar en heltidsutbildning direkt efter gymnasiet utan lån. Då pratar jag om en riktig heltidsutbildning som är 40-50 timmar och inte som många utbildningar idag är (typ 20h/vecka). Att skjuta upp studier för att kunna finansiera dem utan lån är ofta mindre lönsamt i förhållande till förlorad hög inkomst.

• J D

ario skrev 2009-02-08 11:42:38 följande:
    det går att klara sig utan lån om man bor hemma och jobbar extra, jag har läst heltid i snart 6 år och har endast lånat 1 år ( för att kunna resa) men då var det frivilligt.annars kan man klara sig bra om man bor hemma och jobbar varje helg:)J D skrev 2009-02-08 08:18:25 följande:

Ja, om man bor på en ort där den utbildning man vill läsa finns (närmaste juristlinje var från min hemort ca 2 timmar bort enkel resa). Själv har jag behövt helgerna till att plugga dessutom och för den delen vila för man orkar inte 50-timmars veckor i fem år utan lite vila åtminstone.

• J D

Bröllops Monique skrev 2009-02-08 11:54:55 följande:
    Jag hade aldrig velat bo hemma hela pluggtiden!

Nej, inte jag heller och mina föräldrar hade inte kunnat försörja mig heller.

• J D

Aquilia skrev 2009-02-09 09:47:01 följande:
    Det går att avstå från CSN-lån, plugga (juristlinjen) och ha eget boende men det förutsätter oftast att man har ett nattjobb och att det ger bra pengar. Jag tar snart examen, har jobbat hela studietiden, inga lån och egen lgh. Studierna har tagit längre tid just för att jag valde ett liv och skuldfri, dvs det har blivit ett gäng omtentor pga att jag inte alltid har haft tid till självstudierna (jag har gått på all undervisning). Allt är möjligt men har ett pris Vi har sparat till vårt 3-dagars bröllop, har budget på ca 70.000, 70 pers. Vi lagar maten själva med hjälp, alkohol fr TY, plockar buketten + dekorationer, gratis smink + hår, brudklänningen (ny) är en gåva, men fotografen kostar.

Mm, men då går det ju inte att ta examen i tid med det konceptet vilket gör att man förlorar i löneökningar (det är ju ändå ca 10' extra per månad i löneökn. varje år under de första åren på de större affärsjuridiska byråerna). Självklart går det dock att plugga juridik och bli klar i tid och extrajobba om man inte prioriterar betyg (och säkert finns det flera som klarat det i tid med extrajobb också men jag tror att få av dem kommer direkt från gymnasiet). Ok enough OT.

Svar på tråden Vad kostar erat bröllop och hur finansierar ni det?