Aquilia skrev 2009-02-09 09:47:01 följande:
Det går att avstå från CSN-lån, plugga (juristlinjen) och ha eget boende men det förutsätter oftast att man har ett nattjobb och att det ger bra pengar. Jag tar snart examen, har jobbat hela studietiden, inga lån och egen lgh. Studierna har tagit längre tid just för att jag valde ett liv och skuldfri, dvs det har blivit ett gäng omtentor pga att jag inte alltid har haft tid till självstudierna (jag har gått på all undervisning). Allt är möjligt men har ett pris Vi har sparat till vårt 3-dagars bröllop, har budget på ca 70.000, 70 pers. Vi lagar maten själva med hjälp, alkohol fr TY, plockar buketten + dekorationer, gratis smink + hår, brudklänningen (ny) är en gåva, men fotografen kostar.
Mm, men då går det ju inte att ta examen i tid med det konceptet vilket gör att man förlorar i löneökningar (det är ju ändå ca 10' extra per månad i löneökn. varje år under de första åren på de större affärsjuridiska byråerna). Självklart går det dock att plugga juridik och bli klar i tid och extrajobba om man inte prioriterar betyg (och säkert finns det flera som klarat det i tid med extrajobb också men jag tror att få av dem kommer direkt från gymnasiet). Ok enough OT.