FiaoJonny skrev 2009-03-19 09:59:31 följande:
Det lustiga som jag tycker är att folk ibland kan ha sådana stora invändningar kring ett bröllop, men att skaffa barn - det är det inget snack om. Jag har flera i bekantskapen som är i samma ålder (23-24) och har barn och det är inte för ungt eller så. Men att gifta sig - herregud! Ett barn har du ansvar för hela livet och det är för min del ett betydligt större steg än att gifta sig. Missförstå mig dock rätt nu, jag menar inte att man bara ska gå och gifta sig, för skiter det sig så är det bara att skilja sig... Inte så. Men jag tycker ändå att skaffa barn är betydligt större.
Precis det jag brukar tänka! Jag tycker det är många i 23-24 årsåldern som får barn just nu men när vi säger att vi ska gifta oss då blir det världens grej... Alltså visst det är en stor grej att gifta sig men precis som du säger så är det inte speciellt svårt att skilja sig (ibland lite för lätt enligt min åsikt...) men ett barn kommer ju att vara där för evigt!! I minst 18 år framöver bär de huvudansvaret! Hur kan det ses som en mindre händelse i livet än att gifta sig?? En kompis från gymnasiet berättade att hon är gravid, vad jag förstår så har de varit ett par i drygt ett år, frågade om de skulle gifta sig eftersom hon var så glad för min skull... svaret?! "Nej men herregud nu ska vi inte ha så bråttom..." Ehm... okej så DET var ett steg för mycket...