Inlägg från: TinkerBelle |Visa alla inlägg
  • TinkerBelle

Vilka korkade/dumma kommentarer har du fått när ni pratar om ert bröllop?

Nu har jag läst tråden från början till slut.
    Känns så skönt att vara i gott sällskap! Hade börjat undra om det var jag som var överkänslig?

Har inte fått knäppa kommentarer om att vi ska gifta oss, men alla på min m2b sida anser sig ha rätt till åsikter om vårat bröllop.
    Det senaste utspelade sig i helgen när han var hemma hos sina föräldrar. Vi har äntligen efter mycket vånda satt budget och vad för sorts bröllop vi vill ha. Resultatet är att bara våra absolut närmaste familj är bjudna, dvs. inga fastrar, mostrar, morbröder eller dylikt. När min m2b meddelade detta säger min blivande svärmor ?Ja men morbror N.N och hans fru är själklart bjudna??.ehh nä vi måste dra gränsen någonstans och om vi bjuder honom så måste vi bjuda dem andra också och då är vi plötsligen uppe i 90 gäster (vi har båda stora familjer som vi umgås med lika mycket), och vi har inte råd. Kan ju tyckas att den förklaringen borde accepteras, men icke då undrar tanten? Om morbror N.N. och hans fru kommer ändå finns det plats för dem då?? VADÅ PLATS? Dem kommer inte att bjudas! Man kan ju inte bara dyka upp till ett bröllop man inte är bjuden till (suck)?Tilläggas bör att min m2b kommer från England så det kan ju knappast klassas som ett spontant infall om dem nu dyker upp?.

• TinkerBelle
    Glimta skrev 2009-02-26 19:44:54 följande:
    Tinkerbelle>> Men fy va oförskämt, menade hon att de skulle dyka upp och planka in på bröllopet eller?? Älskar den här tråden för övrigt, känns underbart att det finns fler som har det likandant!
    Japp! Och inte försökte hon smyga med det heller. Vi står för notan och har ingen lusta bli över örona skuldsatta. Som grädde på moset gjorde hon ett nytt försök dagen efter och ville lägga till flera på listan... Snart är det helg och jag bara väntar på en nästa dumma kommentar.
  • TinkerBelle

soffi73: Du har rätt vi sitter i samma båt! Min m2b systers bröllop hade mer än 190 gäster! Många av dem visste hon själv inte vilka dem var - sorgligt...

Kan hålla med om att låta blivande svärmor betala för "hennes" gäster är en bra lösning. Tyvärr inte ett alternativ för oss då det förra bröllopet gjort att m2b föräldrar är skuldsatta över öronen. Det är så illa att min m2b har gått in och tagit ett lån för henne för ca ett år sedan för att hålla fogden borta. Detta är också ett av skälen till varför hon inte riktigt förstår varför vi är så oroade över att skuldsätta oss för resten av livet...(nu tog jag i, men ändå).

Måste också fråga har din blivande svärmor tjata om datum oxå? eller visste ni redan från dag ett när ni förlovat er när ni ville gifta er?

• TinkerBelle

Hehehe! Kan garantera att hon gör det.
    På en nära släktings bröllop för ett par år sedan gillade min blivande svärmor inte menyn. Så hon kilade ner till den lokala fish'n chips shopen och tog med sig sin beställning tillbaka till bröllopet...

Blivande svärmor är extremt kinkig med maten, t.ex. gillar hon inte grädde eller riktigt smör.
    Ser fram emot vår bröllops middag. :o) Vi ska på restaurang där det garanterat inte används margarin vid matlagningen. Sen äter hon inte griskött (för smakens skull) och inte heller fisk som inte är djupfriterad.

soffi73 skrev 2009-03-01 20:27:20 följande:
    Nej hon sa inget om datumet, vi var inte heller fixerat pa ett visst datum utan bara det blev under sommaren var huvudsaken för oss. Men däremot var kommentaren när vi talade om var vi skulle ha festen: " va? och aldrig i livet att jag äter maten pa det där stället. Jag hade matförgiftning där en gang ( för 10 AR SEN ja!!!). Ska ni ha det där sa tar jag i alla fall med mig mina egna smörgasar! ( hon sa verkligen sa!).Jaha tänkte jag, gör det du!!
  • TinkerBelle

1) Varför ska ni flytta till Sverige bara för att ni gifter? Finns det en anledning...

2) Hur vet ni att hon frågar icke inbjudna släktingar om dem fått inbjudningarna?

08 08 09 skrev 2009-03-17 11:25:03 följande:

Det har ar inte riktigt "oj ska du gifta dej" kommentarer, men passar nog har anda:M2b mamma till m2b: "Jaha, och nar ni har gift er ska du flytta hem och hon (alltsa jag) flytta till Sverige?" - eeeh? halla!! om man gifter sig sa betyder val anda det att man ska bo tillsammans... eller? suck! (Vi bor i England och har bott tillsammans i 5 ar redan)Hon har aven fragat slaktingar som vi inte bjudit om dom har fatt sina inbjudningar annu... som om hon vill forstora for oss!
  • TinkerBelle

Ja du svärmödrar!
    Hoppas din m2b lite fint förklarade för henne att hon kanske skulle kolla med er innan hon slängde ur sig frågor om inbjudningar. Kan bli väldigt pinsamt för henne annars.

08 08 09 skrev 2009-03-17 15:54:04 följande:

1) Exakt! forstar inte riktigt hennes tanke dar... 2) For att hon sa till min m2b igar att hon hade gjort det...Jag laser nog for mycket in i hennes kommentarer (men vem skulle inte gora det!)Hon fragade aven om vi skulle stalla in brollopet nar min m2b blev av med jobbet... Borjar kanna att hon kanske har nagot emot det hela! (Han har nu nytt jobb sa allt ar OK)Men men, sant ar livet! Man far bara le at allt som man hor!
  • TinkerBelle

Vad sa din far när du berättad att ni skulle ha barn?
    Har man barn så är väl giftermål ett fantastiskt sätt att visa att man faktiskt har för avsikt att leva tillsammans tills döden skiljer oss åt?

Feline Felinae skrev 2009-03-17 18:39:10 följande:

När jag var ung och dum, eller hur man säger, gifte jag mig med en kille som jag nyss träffat. Vi höll iaf ihop över 7 år, men det slutade inte bra.Nu när jag berättade för min pappa att jag skulle gifta mig igen med Mannen jag bott ihop i 11 år med och har 2 små barn med, säger han: 'Ska det vara nödvändigt?' och så fortsätter han på temat 'Måste man göra om samma misstag...'Gissa hur glad jag blev.
  • TinkerBelle

Saken är biff!
    Fri bar för alla utom din blivande svåger - eftersom ni inte vill slänga pengar på otacksamma och nedlåtande människor.

skål skrev 2009-04-14 11:36:39 följande:
    Min m2b:s bror är alltid lika bra på att fälla komentarer och han sparade inte på dem när vi berättade om våra planer. Jag citerar: ja,folk väljer ju vad de vill slänga pengar påMen det ska bli gott med fest! Det blir väl gratis sprit då eller?Sen säger han ofta till min m2b att : tänk vad skönt det var när du bodde själv va, hahaha!De ville inte ens se förlovningsringarna.Men alla andra i fam. är glada!!!!!Sedan den dagen har han eller hans familj visat noll intresse över vårt bröllop.
  • TinkerBelle

Tro du har en poäng. Dem blir osäkra och hoppas väl att dem ska lätta upp stämningen med något lustigt.
    Men tyvärr är det nog som du skrev mycket bitterhet med i spelet också.

Svanboet skrev 2009-04-14 13:22:26 följande:
    Ibland kan man ju undra om folk som fäller taskiga kommentarer försöker vara roliga?
  • TinkerBelle

Är din blivande svåger gift eller bara sambo?

skål skrev 2009-04-14 12:40:38 följande:
    Vill tillägga en kommentar som jag nyss fick höra om. ( läs gärna först mitt tidigare inlägg så ni förstår)Min bästa kompis man frågade min m2b:s bror ang svensexan. Han ville helt enkelt erbjuda sin hjälp och visa sitt intresse. Till svar fick han: Bra, då kan ju du hålla i det.Jag blir sååå ledsen. Varför gör man såhär???????
  • TinkerBelle

Allvarligt glöm honom!

Försök inte ens få din blivande svåger intresserad för det kommer bara ge er mera huvudvärk.

Ska ni ha en bestman(snälla säg inte att det är brodern) det brukar vara bestman som leder och organisera eller en nära vän.
    Kanske din bästa väns man med lite hjälp?

Klart det blir en svensexa, men för guds skulle se till å ha den när brodern inte kan så att han inte förstör den dagen med giftiga kommentarer!

skål skrev 2009-04-14 14:51:36 följande:
    Nu gråter jag snart. Tack för att denna tråden finns. Kände att jag ville kolla upp det där med svensexan. Frågade hans bror om han kommer att ta tag i det. Till lade oxå att det ju är hans uppgift som bror. Sa det på ett lite skämtsamt sätt med glimten i ögat.TJI!!! fick jag. Som svar blev det:Hur många år är det kvar till ni gifter er?Behöver han en svensexa?Sen var det typ hej då!
Svar på tråden Vilka korkade/dumma kommentarer har du fått när ni pratar om ert bröllop?