• Svanboet

Vilka korkade/dumma kommentarer har du fått när ni pratar om ert bröllop?

Om jag får vara det svarta fåret och erkänna vad jag sa när mamma berätta att hon skulle gifta om sig...

Tänk er in i följande scenario:
    far och mor skiljer sig efter nära 30 års äktenskap - skiljsmässan är smustig och bodelningen långdragen. Hon har flyttat ut och hittar tillfälligt boende hos en gammal barndomsvän som reser mycket i jobbet. Efter drygt 1.5 år i samma lägenhet ringer hon och berättar att nu har de varit och förlovat sig. Gud vad roligt! Sen går det ett litet tag och så kommer det hintar om att vi ska alla boka in en resa lagomt till ett givet datum och vi anar ugglor i mossen. Visst, det blir bröllop ungefär 2.5 år efter skiljsmässan.

Jag mitt nöt utbrister när hon ringer och berättar att de förlovat sig: Men, det var snabbt jobbat! Vissa tar lite längre tid på sig. (Syftar på mig och min m2b som då varit ihop i nära 8 år)

Givetvis kom det en stor blomsterkvast och ett grattiskort och många engagerade samtal senare men det var min första reaktion.

• Svanboet

Om hon ändå inte bryr sig så mycket längre - varför skulle du bjuda henne? bjud de som gör att du/ni känner er galada åt alla och en var av era gäster och utelämna alla andra.

londongirl skrev 2009-02-20 10:37:53 följande:
    En tjej som var min bästa vän i många år innan jag flyttade utomlands och hon inte orkade bry sig lika mycket, ringde häromdagen. Avsikten var väl att gratulera till förlovningen, men det hon slapp ur sig var: "Jaha, tänk det trodde jag väl aldrig att du skulle gå och gifta dig... du har ju alltid varit så ombytlig med karlar!!"Jag svarade iskallt att i 90% av fallen var det karlarna som var ombytliga, inte jag... Bara för att hon varit sambo med samma karl i typ 14 år och jag varit singel ganska länge, ger det henne inte rätt att få mig att känna mig billig. Förut om åren har hon och sambon alltid gett mig syrliga kommentarer i stil med "jaha... vad hette den här nye nu då? Det är ju så svårt all hålla reda på alla dina karlar..." när jag har berättat om nån jag börjat dejta efter kanske ett helt år som singel. Tvi. Man kunde ju tycka att om hon är min vän borde hon vara uppriktigt glad för min skull istället - att jag äntligen träffat en man som allt känns rätt med, och att jag är lycklig med honom sedan två år tillbaka!Nu har jag nästan tappat lusten att bjuda henne på bröllopet... vill inte att hon kläcker ur sig nåt liknande på festen...
  • Svanboet

Vi också... med spänning

TinkerBelle skrev 2009-02-26 21:51:43 följande:
    Japp! Och inte försökte hon smyga med det heller. Vi står för notan och har ingen lusta bli över örona skuldsatta. Som grädde på moset gjorde hon ett nytt försök dagen efter och ville lägga till flera på listan... Snart är det helg och jag bara väntar på en nästa dumma kommentar.
  • Svanboet

Ibland är det roligt hur gam-folket reagerar.

För oss har det varit idogt "Det var på tiden"-reaktioner från nästan alla i vår släkt. Vissa har inte reagerat alls, andra tycker det inte riktigt räknas för vi har ju inte satt datum än medan andra hävdar att det inte är en dag för sent och i alla fall ett steg i rätt riktning.

• Svanboet
    090208 skrev 2009-03-03 16:14:37 följande:
    Varfor tycker folk att det ar helt normalt att skaffa barn efter 1 manad tillsammans (stor risk att bli ensamstaende...) men helt galet att man vill gifta sig efter 10 ar??
    Detta har jag också funderat över för jag hade då ingen tanke på att skaffa barn innan jag gift mig. Inte för att man "inte ska" utan för att är man så pass säker på att man vill leva ihop att man gifter sig lär det väl vara större chans för barnet att få växa upp med båda sina föräldrar.
  • Svanboet

Visst tycker man kanske inte om att vara i storlek x redan innan men nu är det liksom mer naturligt eller påtagligt att man "måste" ta tag i sin situation, "vanligt" liv kanske inte tillåter det. Sen ordar jag naturligtvis endast för viktminskning för dem som behöver och inget annat.

• Svanboet

Nu är det ett tag sen vi förlovade oss och vi gjorde ju klart från början att vi skulle ta tid på oss innan det blev bröllop men folk har börjat pika redan nu.

"Då kanske t.o.m. vi hinner före"

Vad är det för sätt?!

• Svanboet

ohyggligt tokigt att känna det så!

Nej man ska ta stegen i livet när man själv är mogen för det och inte när någon annan tycker att det är dags.

T0612 skrev 2009-03-17 10:29:26 följande:
    [citat]Nu är det ett tag sen vi förlovade oss och vi gjorde ju klart från början att vi skulle ta tid på oss innan det blev bröllop men folk har börjat pika redan nu."Då kanske t.o.m. vi hinner före"Vad är det för sätt?![/citat]som om det vore en tävling.. ur löjligt.. har en kompis som har vart förlovad i snart två år och nu har hennes lilla syster förlovat sig efter 1 år med sin kille och min kompis kommentar på det var att "nu måste vi börja planera för hon ska inte få gifta sig innan mig"
  • Svanboet

Hon vill nog inte förstöra men för henne är det uppenbart att de släktingarna ska vara bjudna. Hon (liksom många andra) tänker inte på att de lägger sig i brudparets planer.

08 08 09 skrev 2009-03-17 11:25:03 följande:

Det har ar inte riktigt "oj ska du gifta dej" kommentarer, men passar nog har anda:M2b mamma till m2b: "Jaha, och nar ni har gift er ska du flytta hem och hon (alltsa jag) flytta till Sverige?" - eeeh? halla!! om man gifter sig sa betyder val anda det att man ska bo tillsammans... eller? suck! (Vi bor i England och har bott tillsammans i 5 ar redan)Hon har aven fragat slaktingar som vi inte bjudit om dom har fatt sina inbjudningar annu... som om hon vill forstora for oss!
  • Svanboet

Jag håller med om mycket som sagts här inne om hur andra reagerar på beskedet om stundande giftemål.

Jag kan också få berätta att när jag började "tjata" om att jag och min blivnade skulle gifta oss (många år sen nu) hade jag fortfarande den där flickiga romantiska bilden av hur äktenskapet och bröllopet (framför allt) skule vara. Idag är jag mer balanserad i livet, i min åsikter och i mitt jag. Nu är rätt tid och hade vi bestämt oss för några år sedan så hade vi nog jag reagerat med ett "hjälp" eller möjligen "ojdå".

• Svanboet

Jag tycker du ska upplysa din mor om att de flesta som filmar upplever lika mycket som resten av gästerna fast de har en kamera emellan sig och brudparet.

Fråga kanske om ni kan låna kameran och ställ den på en lämplig plats i kyrken/lokalen. - Ni vill kanske ha lite filmat från festen också!?!

Plummis83 skrev 2009-03-18 08:40:59 följande:
    Min mammas kommentar när jag frågade om hon kunde fråga hennes sambo om han kunde filma (känner ingen annan som har filmkamera å som dessutom kan ordna filmen på dvd sen) Men då missar han ju hela bröllopet!I mina ögon är det: SO WHAT! Jag har bott här nere i Skåne i lite mer än 3 år (kommer ifrån Dalarna) och hon träffade sin gubbe första sommaren jag bodde här nere så jag har ingen speciell relation till honom! Men det sa jag inte utan att hon kunde ju fråga iaf...
  • Svanboet

Fäljande ordväxling hade varit rolig...

"Vi ska gifta oss"
    "Är du gravid?"
    "Jag sa att vi ska gifta oss!"

Ibland fattar folk trögt bara

Floff skrev 2009-03-18 08:56:20 följande:
    "Vi ska gifta oss""Är du gravid?!"Vi gifter oss faktiskt för att vi älskar varandra. Att vi sedan OCKSÅ väntar barn (vilket vi inte berättat för så många) är faktiskt inte enda anledningen till att vi gifter oss.
  • Svanboet

Skulle tro att hon har varit på en och annan tråkig fest!

Risken finns ju alltid att man måste inse att alla gäser inte har lika roligt alla gånger. Jag tror inte att gästerna bryr sig lika mkt i festen som brudparet men de bryr sig ju om budparet så varför skulle de "bryta mönster".

• Svanboet

kan det må hända ha att göra med hur "lätt2 det är att skaffa barn i förhållande till hur "lätt " man ordnar ett bröllop? Jag vet också att det är många som tycker det är konstigt att jag och min blivande inte har skaffat barn redan (för att inte tala om att gift oss). Jag är inte redo för att ta hand om ett eget barn än och jag tror itne vår livssituation riktigt tillåter det. Vi har trots allt valt varandra för livet och ska nu proklamera det inför alla våra vänner och hela släkten - det är stort nog för oss men inte större än ett barn, det är det ingen av oss som anser.

• Svanboet

Låt gå för att ens eget bröllop är det viktigaste för en själv men man kan väl åtminstone bita sig i tungan lite!

• Svanboet

För att man saknar empati och framförallt sympati för brudparet. Verkar mest som om han är en bitter bror som allvarligt borde få en tillsägelse, från fadern kanske?

skål skrev 2009-04-14 12:40:38 följande:
    Vill tillägga en kommentar som jag nyss fick höra om. ( läs gärna först mitt tidigare inlägg så ni förstår)Min bästa kompis man frågade min m2b:s bror ang svensexan. Han ville helt enkelt erbjuda sin hjälp och visa sitt intresse. Till svar fick han: Bra, då kan ju du hålla i det.Jag blir sååå ledsen. Varför gör man såhär???????
  • Svanboet

Ibland kan man ju undra om folk som fäller taskiga kommentarer försöker vara roliga?

• Svanboet

Hon var ju iaf sprudlande glad att det han! = Omtyckt!

Tindre skrev 2009-04-14 13:55:02 följande:
    Jag hade bara kommit till sidan 25 när jag kom på en egen korkad kommentar från min kära mamms. När vi berättade att vi skulle gifta oss vände hon sig glädjestrålande till min m2b och utbrister; "va undebart att det blev just du!" (har varit tillsammans i över 7 år vid det tillfället och har både villa och vovve tillsammans) *fnissar* - Vem skulle det vara annars? Hon menade dock bara väl.
  • Svanboet

Bry dig inte om brodern, undvik att bråka med din blivande och tänk på alla underbara människor som gladeligen kommer på erat bröllop. Missunsamma människor har ingen plats i bröllopsplanerna.

skål skrev 2009-04-15 08:06:15 följande:
    Inte nog med att min blivandes bror verkar njuta av att visa sitt ointresse inför vårt bröllop, nu har även jag och min blivande börjat bråka över detta. Förstår verligen inte varför folk beter sig så och verkligen inte heller när det handlar om ens bror. Hur har ni hanterat alla "dumma" kommentarer?Själv står jag nu helt handfallen. Brodern vet att han "kommer åt" mig och jag vet inte hur jag ska hantera det. Han förstör allt för oss nu....
  • Svanboet

Älta inte detta mer nu! Låt det vara och försök koncentrera dig på positiva saker istället. Vissa personer kan vara inte vara glada för andras lycka - låt det vara så med den saken och gå vidare. DU är ju lycklig med din blivande!

skål skrev 2009-04-15 08:39:34 följande:
    tack för dina ord... jag vet att vi gör bäst i att strunta i honom. Men jag undrar verkligen hur en människa kan bete sig så. Avundsjuka?????
Svar på tråden Vilka korkade/dumma kommentarer har du fått när ni pratar om ert bröllop?