• Emmet99

Får man ha åsikter om svensexan??

urk. Det jag verkligen INTE fattar är "kompisar" till både brud och brudgum som hittar på grejer som bara är pinsamma och eller obehagliga och gör personen till åtlöje. Vad är det för vänskap att betala pengar för att utsätta sin kompis för skit? Som väl är så är både mina och brudgummens polare sådana att de bara skulle göra sånt vi verkligen tycker är kul (vilket de har sagt också) och det är jag enormt tacksam för.

Min m2b hade dock varit på någon svensexa för en del år sedan innan han träffade mig där något pucko hade kommit på idén att de skulle gå på stripklubb. Vilket ledde till att ALLA i hela svensexesällskapet blev enormt illa till mods av skabbigheten och de tyckte det var helt fruktansvärt och det sabbade hela kvällen. Känns skönt att veta att ingen uppskattade det och därför inte skulla komma på den iden.

Men som sagt. Jisses, skulle man hålla i en möhippa skulle man väl göra allt för att tjejen skulle ha en riktigt jäkla kul dag och ett minne för livet

• Emmet99
    Hammerman1 skrev 2009-01-14 14:55:22 följande:
    T RO skrev 2009-01-14 12:40:24 följande:... killar och "common sense"? För att uttrycka det så här: om du ser någon lägga en acetylentub i en majbrasa för att sedan slå på den med ett brännbollsträ för att roa sig, vilket kön föreställer du dig då att den personen har?
    HAHAHAHAHA
  • Emmet99

Jag glömde helt bort att säga vad jag anser om själva frågan =)

Mitt motstånd till strip är mer ideologiskt än något annat. jag skulle aldrig ringa runt och be folk låta bli att göra en viss sak, vad som händer på svensexan är inte min grej. Jag litar totalt på min fästman och känner honom väldigt väl, så vet vad han går för. Hade jag varit orolig för att han skulle hitta på något dumt skulle jag inte gifta mig med honom. Skulle aldrig ringa runt till polare till honom och föreslå saker de skall eller inte skall göra med honom, de kände ju honom innan jag träffade honom och vet likväl som jag hur han är som person.

• Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-14 21:38:58 följande:
    Japp. Såvida kvinnan inte är jag. Att stödja en sådan industri är inte hans grej. Men så är han inte ett djur heller.
    säger samma sak här.
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-14 22:24:04 följande:
    Åh? Känner du Jonas?
    japp! Haha, nej, men samma gäller min
  • Emmet99
    MulleNuh skrev 2009-01-15 11:25:24 följande:
    jooo..Men samtidigt så måste ju mannen vara karl nog att våga säga nej också!Känner han sig riktigt förnedrad i borats kläder så tar han inte på sig dom.. Punkt slut..
    Precis, han har väl en egen hjärna att tänka och känna med..
  • Emmet99
    MulleNuh skrev 2009-01-15 11:37:34 följande:
    Jag tycker det är underligt att vuxna människor inte kan stå emot. Barn/ungdomar HELT ok! Det hör till att växa upp..
    Det har ju gjorts en del forskning på det där. Man har i stort sett kommit fram till att så länge det finns en tydlig/stark ledare gör folk banne mig nästan vad som helst, hur hemskt det än är. Helst vanliga människor
  • Emmet99
    Pugsley skrev 2009-01-15 18:48:34 följande:
    *Suck*När ska folk förstå att ogillande av porrindustrin inte alltid handlar om svartsjuka eller oro för otrohet?! Är det det enda motargumentet som finns? Verkar som att alla som "tillåter" sin partner att gå på strippklubb aldrig skulle falla sig in att förbjuda sin karl något. Man kan ju fråga sig vilken typ av partner dom har i så fall som inte bryr sig om om sin partner mår dåligt över något och försöker respektera den känslan? Att vissa mår dåligt över någonting som andra ser som en bagatell handlar om att vi alla har olika personligheter och uppfostran. Och vi som inte gillar porrindustrin kan (oftast) respektera och acceptera att ett par där både tycker detta är ok har rätt att göra vad dom vill. Vad jag inte förstår är varför inte ni kan ge oss samma respekt och acceptera att vi inte tycker detta är ett ok och något som vi borde kunna kompromissa med vår partner? Ska jag tycka att någon är kontrollerande bara för att dom inte tycker det är kul när ens partner umgås på tu man hand med sitt ex? Detta kanske är ett känsligt ämne för vissa medans det är helt ok med andra. Men är detta inte något man måste diskutera och komma på en lösning med sin respektive? Hade min blivande man helt sonika struntat i mina känslor och inte brytt sig om vad jag tycker om deras umgänge och inte tyckt att jag har någon som helst rätt att yttra mig om det, så hade nog jag letat mig om efter en ny man!Med detta säger jag inte att han inte får träffa ett ex men det är definitivt något man pratar med sin partner om innan och respekterar dennes känslor och tankar kring saken! Så tycker iaf jag att ett förhållande ska fungera, och det har ingeting med kontroll att göra enbart respekt och förståelse.
    Jag tror definitivt att man blir mer respekterad och mer hänsyn tagen till ifall man talar om hur man känner eller något får en att känna än om man går omkring och förbjuder saker hit och dit. De är en sak att säga "jag blir ledsen när du gör såhär" än "du får inte göra såhär, jag förbjuder dig". Det är klart man inte vill göra något som sårar en man älskar, men om min kille kom och skulle börja bestämma över mig skulle jag bli helt vansinnig. Däremot skulle jag ALDRIG göra något jag visste sårade honom.

De ajg tycker mest synd om vad gäller strip är varken ev obekväma (eller icke) karlar eller flickvänner, tycker mest synd om tjejerna som står och förnedrar sig framför skrålande fulla grabbar. Så jävla äckligt
  • Emmet99

Men det är ju en otrolig skillnad mellan att "prata om/ogilla/bli ledsen för" än att "förnbjuda" =) Det är ju klart man måste berätta hur man känner tänker angående vad som helst i ett förhållande, givetvis. Men jag tror att det Shakynose (och jag själv) vänder sig emot (rätta mig om jag säger fel nu Shaky) är själv inställningen att "det skulle han inte få" eller "det förbjuder jag honom till" som en verkar ha. Eller just ringa runt till hans vänner och tala om för dem vad han får och inte får göra. Vilket enligt min åsikt är rent omyndigförklarande.

• Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-16 09:31:00 följande:
    Det finns ingenting som du tycker är såpass viktigt för dig att du skulle säga till din man att för din del så får han inte göra det?Jag kan komma på flera saker. Han får t ex inte vara nazist, ägna sig åt pedofila eller kvinnoförnedrande beteenden, ljuga eller vara otrogen. Jag anser att det är viktigt att kommunicera vad man accepterar och inte. Om han därefter bedömer att det är viktigare för honom att ägna sig åt något som hon finner oacceptabelt, ja - då prioriterar han ju det. Inget mer med det. Att gå runt och hålla käft för att inte verka "kontrollerande" frambringar ju inte direkt ett sunt förhållande. Poängen med att nämna ditt motstånd till att han går på bröllop där inte du är bjuden är inte att starta en diskussion om det. Poängen var att det finns sådant som du inte accepterar och då blir det tämligen löjeväckande att gnälla över att andra finner saker oacceptabla.
    Molson, skulle du bli kär i/vilja gifta dig med en man som hade de kvalitéerna du nämner? Skulle någon det? Om jag skulle förbjuda någon att utöva de sakerna du talar om, skulle han vilja göra dem mindre bara för att jag förbjuder honom? SKulle en pedofil känna mindre dragning till barn (urk) för att hans fru inte gillar det????

Om min kille ville vara otrogen men inte var det för att jag förbjöd honom, skulle jag tycka det var minst lika illa som att han faktiskt var otrogen. Och tankar kan inte förbjudas.
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-16 09:45:15 följande:
    Uppenbarligen blir folk kära i människor som inte alls delar deras syn på vad som är acceptabelt och inte. Det händer nog ganska ofta och jag gissar att det i alla fall delvis beror på att man romantiserar förhållanden så till den milda grad att man jagar känslor och inte använder något förnuft alls. Jag tycker att det handlar om att ge och ta. Om jag vet om att min käre skulle må dåligt av att att jag gör något så skulle jag först och främst överväga om det är något jag kan leva utan eller om jag inte kan kompromissa med det. Så, om jag hade velat vara otrogen men inte var det för att han inte ville det, så är det ändå ett tecken på att jag prioriterar honom.
    Tja alla är ju olika. Men om jag personligen skulle bli kär i någon som jag tyckte hade extremt konstiga hobbys eller åsikter så anser jag att isf får jag köpa/respektera det. Skulle aldrig gå in i en relation med tankarna att man skulle förändra någon.

Så hmm, om din kille skulle komma till dig och säga att du, jag vill så himla gärna ha sex med någon annan, men jag vet att du blir sur så jag låter väl bli då så är det kärleksfullt av honom? Det är inga problem relationmässigt att han vill sätta på andra än dig?

Nu överdriver jag för att illustrera hur jag tänker, och menar naturligtvis ovanstående helt hypotetiskt
  • Emmet99
    Pugsley skrev 2009-01-16 10:29:58 följande:
    Fast det är ju som MolsonCanadian säger att det är inte alla gånger en sida hos en människa visar sig förräns man lärt känna dom riktigt väl. Och om diskussionen aldrig har kommit upp förut så måste man ju kan säga vad man tycker är ok i ett förhållande och inte. Förhållanden handlar ju om att lära känna den andra personen och självklart inte om att förändra honom/henne men man måste ju faktiskt få komma överens om vad som är ok och inte. Tex så tycker du ju att det är minst lika hemskt att vara otrogen som att vilja vara det fast man avstår. Tycker du det är ok att förbjuda sin partner att vara otrogen? Om nu någon drar gränsen vid att se/uppleva en stripptease (inte alltid så oskyldiga som all vill tro) är otrohet så är det alltså inte ok att förbjuda detta beteende hos sin partner? Personligen anser jag att det är kvinnosynen som gör mig mest förbannad med strippor men jag vet att många tycker att det är gränsfall för otrohet. Har du eller jag då rätt att diktera var gränsen går för detta och istället anse att dessa tjejer/killar är kontrollerande? Hmm, ibland måste man utforska gråzonerna också eftersom verkligheten inte alltid är svart och vit och mycket beror på situationen. Vet att du påpekade att du överdrev i ditt senaste inlägg men ingenting med kärlek är ju aldrig så enkelt att vi fullkomligen älskar vår partners alla sidor eller är så ödmjuka att vi accepterar saker som sårar oss bara för att inte "förespråka inskränkning av andras frihet". Just därför är det så viktigt med ömsesidig respekt och att man faktiskt lyssnar på varandra. Man kan ju inte helt avstå från förpliktelser bara för att man ska kunna bestämma helt över sig själv. Både måsten och förbud går hand i hand, och jag skulle inte tycka att det var ok att han hellre ville köpa saker till sin coola hobby än att betala hyran. Men kan jag verkligen tvinga honom till det, eller är det också ett förbud att han inte får använda sina pengar till sig själv?
    Nej jag tycker det är fullkomligt meningslöst att förbjuda sin partner att vara otrogen. Jag tycker det är totalt meningslöst att förbjuda honom något över huvudtaget. Men det innebär ju inte att jag skulle bli glad om han var det, utan det skulle nog leda till katastrof =) Men han är en vuxen människa och kan ta konsekvenser och föreställa sig konsekvenserna av sitt handlande utan att jag skall sätta upp regler.

Jag anser att ett förbud är när man uttalat talar om för någon att "jag bestämmer att du inte får göra detta" "du får inte göra si och så" Det handlar om att den ena parten sätter sig över den andra genom att bestämma saker. Som jag tidigare sagt är det en enorm skillnad att resonera fram saker tillsammans. Det är skillnad mellan att säga "jag vill inte att du gör så för att jag blir ledsen då" än att säga "du får inte". Det är klart man skall vara överens om vad som är ok och inte ok. Men i ÖVERENS ingår inte att den ena säger "du får inte jag bestämmer" och att den andra skall lyda. Förstår du vad jag menar?
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-16 11:04:53 följande:
    Nej, det är sunt att kommunicera vad man tycker och tänker om olika saker. Det kommer alltid uppstå situationer under livets gång som man inte har förutsett. Då måste man få diskutera och bedöma vad man anser är acceptabelt och inte. Du blir ju inte sundare av att låta bli i rädsla för att verka "kontrollerande".
    Det beror på hur man kommunicerar det
  • Emmet99
    Pugsley skrev 2009-01-16 11:16:24 följande:
    Men det är ju precis det här jag har försökt säga hela tiden! Jag tycker inte heller att det är ok att förbjuda hit och dit men att man faktiskt kan lösa sådana potentiella konflikter sinsemellan med respekt och öppenhet. Vad jag motsattte mig var att många har dragit likhetstecken mellan det och att vara kontrollerande. Jag försökte också påpeka att alla handlanden har konsekvenser, både bra och dåliga, och att man då får ta konsekvenserna av sitt handlade. Detta tyckte då vissa att då får man minsann ta konsekvenserna av att förbjuda något. Jag har aldrig sagt att jag skulle förbjuda något, vilket inte heller TS har gjort. Hon har heller inte sagt att hon skulle ringa runt och säga till hans kompisar vad hon tyckte vad ok och inte. Däremot tyckte någon att hon visst fick tycka saker men kunde då också hålla dom för sig själv utan att prata med blivande. Tyvärr har det nog uppstått missuppfattningar i den här diskussionen, och vissa (nu menar jag inte dig) vill inte ens försöka utgå ifrån själva situationen utan anser att man alltid ska göra som man själv vill bara för att man har rätt till det. Tråkigt tycker jag när man faktiskt kan föra en intressant diskussion utan att vara spydig och komma med dumma kommentarer om att man tycker synd om ens partner bara för att man tycker en viss sak ...
    aha! :D:D:D
  • Emmet99

det är väl inte så jättekonstruktivt att säga vad han inte får göra. Komma med förslag på vad de KAN göra är ju en helt annan sak.

Vem har dragit slutsatsen att tjejer som inte gillar när de kollar på strippor är kontrollerande??

Svar på tråden Får man ha åsikter om svensexan??