• pixen

Samarbetsproblem - Möhippa!!

Vi är några stycken som planerar en möhippa för en kompis som ska gifta sig senare i vår men det funkar inte!! Vi kommer inte överens om priset eller det vi ska göra och nu verkar det skita sig totalt! Det är ett tag kvar, men det känns som att vi behöver börja komma överens på nån av punkterna i alla fall om det nu ska bli nån möhippa.

Nån mer som haft samarbetsproblem i möhippeplaneringen?

• Svar på tråden Samarbetsproblem - Möhippa!!
  • pixen

Ja precis!
    Hur gick det för dig då, löste det sig? Och hur löste ni det isåfall?

Här verkar det inte finnas nån lösning, den ena tärnan skickade ett mail och skrev att så här ser dagen och kvällen ut och inga planer kommer att ändras. TROTS att några sagt att det blev lite dyrt och så vidare....

• pixen

Det har du nog rätt i, men problemet är att hon som tagit ledningen om man säger så har liksom bestämt att hennes ord väger tyngst och hon kör över några av oss som inte har råd. Man är ju liksom inte snål när det gäller ens bästa väns bröllop men att inte ha råd är inte samma sak som att snåla.

Hur mycket brukar man lägga på en möhippa förresten?

shakynose skrev 2009-01-15 23:40:51 följande:
    Ja, det brukar se ut så i början...Men det kan hjälpa om man kommer överrens om vem som ska vara "ordförande". Man behöver inte bli en diktator som kör över folk, men det brukar bli lättare för folk att inse att man faktiskt inte kommer någonstans om alla bara försöker få SIN vilja igenom.Lycka till!
  • pixen

Men vart inte din kompis (bruden) ledsen då? När inte alla kunde komma liksom... För det är så jag tänker, jag har typ råd med 3/4 av möhippan och det som är dyrast är middagen som också några till reagerat på. Ska vi bara gå hem då och låtsas som ingentign typ... Kommer hon inte undra vad som händer?
    Hur reagerade din kompis?

• pixen

Tur att ni kunde "skylla" på semestertider det kan tyvärr inte vi. Så jag vet liksom inte vad vi ska säga till henne, jag vet ju att JAG hade blivit jätteledsen om två-tre av mina vänner bara drog innan vi ens hunnit käka.
    Känns bara skit med möhippan och jag kan knappt sova. Hon kommer ju bli så besviken på oss allihop att vi inte kunde samarbeta. Men jag tycker ändå det är tärnornas ansvar att se till att alla kan vara med och nu vägrar de ge med sig. Mig gör det inget att någon tar täten, nästan lättare att jobba så, men man måste ju först kolla vad alla har råd med innan man bokar saker som de gjort i det här fallet!

• pixen

Det är ungefär den prislappen den här möhippan ligger på och det har några av oss inte råd med. Tycker det är så konstigt att de inte vill ändra sig fastän vi är nästan hälften som inte kan vara med!

Jag har sagt till dom, men de lyssnar inte utan hänvisar hela tiden till att det är de som bestämmer och att de försökt göra så att alla ska bli nöjda. Men det som kostar mest pengar är ett restaurangbesök på en fin restaurang som det ju finns många billigare alternativ till, men de menar att en möhippa ska innebära "fin" mat. Ibland undrar jag om vi ens känner samma person, för den kompis jag känner är inte ett dugg kräsen med var man ska äta, bara hon har kul!

shakynose skrev 2009-01-16 00:50:27 följande:
    Självklart borde de ha kollat med alla först! De möhippor jag har närvarat vid har gått loss på en tusing per deltagare och då betalade vi ju såklart allt för bruden. Men då har vi kommit överrens om summan tillsammans, lagt fram förslag till alla och inte klubbat något förrän alla har sagt OK. Tycker det var jättedålig stil av dem och det skulle jag sagt till dem om jag vore du!
  • pixen

Jag har frågat dom om hur de tror att hon kommer känna, men får inget riktigt svar, bara återigen en hänvisning till att de har gjort sitt bästa och att allt inte kan passa alla.

Jo vi skulle kunna göra något ensamma med henne nån annan gång, men jag tror hon blir ännu mer lessen om vi då inte kommer ALLS på den här möhippan. Som det är nu kan vi vara med på allt utom middagen och de kanske är bättre än ingenting... Men surt är det!

PennyJenny skrev 2009-01-16 08:57:19 följande:
    Det är lätt att det drar iväg med pengarna vid en möhippa nu för tiden, för det har blivit en sådan hysteri kring att man ska göra så häfta grejer, ha en hel dag, få sådana upplevelser osv. Ofta glöms mitt i det här bort vad det handlar om, att fira att tjejen i fråga ska gifta sig. Har ni pratat något om vad ni tror hon vill ha av dagen? Hur hon kommer reagera när några av vännerna inte kan vara med hela saken?Om du ändå inte når fram till dem tycker jag ändå att du ska vara ärlig mot bruden varför. Säg som det är, du har helt enkelt inte råd, hur mycket du än vill,men att du är med på så mycket du kan, eller att du istället föreslår att ni två (eller alla ni som inte har råda att vara med) har en kul dag (som ryms inom din budget). Det kan ju vara att gå och simma tillsammans, nyttja bubbelpool på badhuset, gå och ta en drink på något flådigt ställe på vägen hem och sedan hemma äta middag. Där kan du ju överraska med något collage av bilder på er, göra en liten frågesport på något sätt som berör henne och blivande maken eller så. Jag tror att det är bättre att vara ärlig och säga som det är, man kan göra det utan att skylla på någon annan eller vara taskig mot de andra utan bara helt lugnt förklara att tyvärr har ni inte lyckats komma överens om ett upplägg som fungerade för alla och i det här fallet så har du tyvärr inte råd och att det inte handlar om att du inte älskar din vän eller att du är snål.
  • pixen

Förresten, hur förklarade du/ni det för bruden? Att ni inte dök upp på hennes ursprungliga möhippa?

PennyJenny skrev 2009-01-16 08:57:19 följande:
    Det är lätt att det drar iväg med pengarna vid en möhippa nu för tiden, för det har blivit en sådan hysteri kring att man ska göra så häfta grejer, ha en hel dag, få sådana upplevelser osv. Ofta glöms mitt i det här bort vad det handlar om, att fira att tjejen i fråga ska gifta sig. Har ni pratat något om vad ni tror hon vill ha av dagen? Hur hon kommer reagera när några av vännerna inte kan vara med hela saken?Om du ändå inte når fram till dem tycker jag ändå att du ska vara ärlig mot bruden varför. Säg som det är, du har helt enkelt inte råd, hur mycket du än vill,men att du är med på så mycket du kan, eller att du istället föreslår att ni två (eller alla ni som inte har råda att vara med) har en kul dag (som ryms inom din budget). Det kan ju vara att gå och simma tillsammans, nyttja bubbelpool på badhuset, gå och ta en drink på något flådigt ställe på vägen hem och sedan hemma äta middag. Där kan du ju överraska med något collage av bilder på er, göra en liten frågesport på något sätt som berör henne och blivande maken eller så. Jag tror att det är bättre att vara ärlig och säga som det är, man kan göra det utan att skylla på någon annan eller vara taskig mot de andra utan bara helt lugnt förklara att tyvärr har ni inte lyckats komma överens om ett upplägg som fungerade för alla och i det här fallet så har du tyvärr inte råd och att det inte handlar om att du inte älskar din vän eller att du är snål.
  • pixen

Ja, jag o en annan föreslog att vi kunde äta hemma hos nån, men det var inte fint nog och skulle vara så "krångligt", som att det är krångligare att laga mat för att det är en möhippa då eller?

Det jag tycker är såå dålig stil är att de vet att vår vän kommer bli lessen men skiter i det. För vems skull planerar de då möhippan kan man undra?! Nej fy vad arg jag är nu!

Nibla skrev 2009-01-16 09:11:26 följande:
    "Fin mat" - in my ass! Gud vad löjligt, man kan väl ha precis lika trevligt på korvmojen, det är ju vad man gör det till? Nåja, gatuköket, kanske är lite väl spartanskt....
  • pixen

Det är så vi har föreslagti det också, men det var inte fint eller roligt nog för de som bestämmer...

Nibla skrev 2009-01-16 09:17:42 följande:
    På min möhippa åt vi middag hemma hos min bästa kompis, det var hur trevligt som helst! Efter middagen sjöng vi singstar, drack drinkar och sen gick vi på krogen. Perfekt förfest!
  • pixen

Nej jag vill inte heller liksom blanda in henne då känns hela grejen förstörd på förhand. Men som PennyJenny säger så är det ju tråkgit om hon för höra det på bakvägar att vi inte kunde komma överens. jag funderar på att göra som nån skrev dvs prata med hennes m2b vad han tror hon helst vill.

Om de här tjejerna sätter brudens bästa främst så skulle de se till att alla som bruden vill ha med kunde var med hela dagen o kvällen.

Luucie skrev 2009-01-16 09:46:59 följande:
    Bruden ska inte blandas in i dessa diskussioner. Det blir problem för att folk har olika ekonomiska förutsättningar, olika prioriteringar och olika önskemål.Jag har annordnat massor av möhippor och tyvärr är det alltid svårt att göra alla nöjda. Därför har jag lärt mig att sätta brudens bästa främst och ja i vissa sammanhang har jag kört över folk och deras önskemål både vad det gäller aktiviteter och ekonomi.Men det har oftast slutat med att jag själv stått med största notan på slutet.Fast jag bryr mig inte om det. Huvudsaken att det blir bra...och det är bara pengar. Jag har inget emot att äta havregryn en månad om det är det som krävs.Det mesta jag lagt ut är nog runt 4000...Och jag har inte tappat sikte på vad som är viktigt...bara gjort det viktiga lite bättre
  • pixen

Okej, då fattar jag, jag läste lite slarvigt
    Men vet fortfarande inte hur man ska få fram det...

PennyJenny skrev 2009-01-16 10:07:10 följande:
    Jag var kanske lite otydlig, jag har inte råkat ut för det själv, utan det var mer ett tips på hur du kunde säga.
  • pixen

Så tycker jag också, men kruxet med denna hippa är att det inte är aktiviterna som är dyra utan det som har dragit iväg pengamässigt är att vi ska äta på en restaurang där man tydligen måste beställa antingen 2- eller 3-rättersmeny och bara 2 rätter går på nära 300 kr per person EXKL. dricka! Och att vi kan beställa hem mat o liknande har vi föreslagit, vi har även hittat billigare restauranger i området med bra mat, men de vill inte ändra sig.

Luucie skrev 2009-01-16 10:48:29 följande:
    Jag tycker nog att det bästa är, om man försöker hålla budget, att satsa på att bruden får göra de roliga sakerna. Det är ofta när man själv ska vara med och göra tex spa behandlingar, sminkningar, fallskärmshopp eller vad det än må vara som kostnaden drar iväg.Och att man kombinerar billigt med dyrt.En middag hemma eller kanske i en gratis festlokal, många har tillgång till det som bor i hyreshus till exempel. Och ett spabesök...går man sen ut och festar på kvällen så behövs ju en pott till bruden men vad man spenderar på sig själv, ja det är ju upp till var och en.
  • pixen

Det är precis som du skriver som vi sagt till dom men de säger att de tänker på brudens bästa och att hon nog vill göra nåt roligare och finare än att äta hemma hos nån då det, enligt en tjej, inte är nån "tjejmiddag" det handlar om....

Cherryblossom skrev 2009-01-16 10:56:49 följande:
    Ja, jisses. Jag begriper inte hur vissa människor tänker. Jag hade blivit jätteledsen om jag fick veta att någon inte var med på min hippa av ekonomiska skäl! Och nog sjutton går det att göra "billiga" roliga hippor. Det man inte kan betala i dyra aktiviteter får man lägga på tid och fantasi i stället. På en hippa som jag anordnade kämpade vi jättehårt för att hitta bra, prisvärda aktiviteter vilket krävde MYCKET letande och planering, samt att vi höll mat- och dryckeskostnaderna nere genom att äta middag hemma (vi köpte dock billig indisk mat på restaurang som vi hämtade) Målet var: Personligt, trevligt, kul - TILLSAMMANS. Argumentet är med andra ord - det viktigaste är att så många som möjligt kan vara med och att man har roligt tillsammans. Och som sagt, det behöver inte vara krångligt att äta hemma. Det går ju att beställa mat via catering/restaurang vilket blir betydligt billigare än att äta ute och man sparar ju multum på alkoholpriserna.
  • pixen

Ja om vi hade lagt ut den summan för nån annan eller varit sena med våra invändningar hade jag förstått att de håller sig till det de bestämt, men vi sa ifrån direkt när planen mailades runt! Och penganivå hade vi som sagt diskuterat vid vårt första möte, men nu menar de på att den prislappen kan man inte göra så mycket skoj för och då har de helt enkelt bestämt att vi andra ska betala några 100 till...

Men man kanske ska säga till dom att då får de lägga mellanskillnaden själva.... Det tråkigaste av allt är att de liksom rycker på axlarna åt att vi inte kommer vara med på middan, så man har ju inget att komma med alls...

PL080802 skrev 2009-01-16 16:48:37 följande:
    Killar har inte alls samma problem inför svensexor vilket kanske beror på att de i snitt tjänar bättre. Väldigt tråkigt som brud att höra att det är tjafs om pengar inför en möhippa. Tror att det är svårt att tillfredsställa alla och jag har också varit med och betalat extra någon gång för att få det att funka. Jag har ordnat en möhippa där personerna som klagade på kostnaden själva hade ordnat en möhippa med samma prislapp några månader tidigare vilket jag tyckte var konstigt och oväntat (betalar du x antal kronor för en vän borde du också kunna göra det för en annan vän..) Dessutom kom deras klagomål på tok försent och då kändes det inte ok att ändra planerna. Min erfarenhet är att man måste vara tydlig ibörjan och säga vad man tror att hippan kommer gå loss på och försöka anpassa aktiviteterna därefter.Oftast går det göra mycket roliga saker som är billigt. Mina kompisar intervjuade tex min man och det var superkul att se. Kan också tillägga att bland mina vänner är maten en viktig del men god mat går att ordna hemma :)
  • pixen

Det verkar tyvärr inte lösa sig, så än så länge ser det ut som att det nog blir så att vi är 3 stycken som kör middag hemma tillsammans och sen möter upp resten av gänget senare på kvällen. Känns skitkul att missa 2-3 timmar av möhippan >

• pixen

Det där är ju helt oacceptabelt!

Jag känner att det ju faktiskt också är brudens blivande som betalat hälften av bröllopet, ska han inte få nånting av oss då för att allt gick på möhippan... Nej fy för folk som inte kan planera demokratiskt!!

Comfortably numb skrev 2009-01-18 22:58:17 följande:

hade möhippa för en bekant, de hade mötena helt andra sidan stan sent på kvällen så jag kunde inte vara med pga jobb och kollektivtrafik som sutar gå en viss tid, de la en budget på 1700:-/person! + att alla skulle ha likadana tröjer som kostade 150:-/st+ att vår egen lunch inte ingick! helt sjukt dyrt!!!! 19st var vi, hade hellre gett pengarna till bruden som inte hade råd att åka på smekmånad! mycket pengar iaf speciellt när man försöker spara till sitt eget bröllop!hon fick iofs en väldigt lyckad dag och var jättenöjd, men vet inte om hon varit lika glad om hon visste vad det kostat.....vi lyckades iaf hålla god min för hennes skull.
  • pixen

Det tillkommer även för detta bröllop resekostnad och övernattning eftersom alla vänner bor på annan ort än den bröllopet ska hållas på, så det är redan några tusenlappar utlagda för detta bröllop.. Och då tycker man ju att övriga möhippeplanerare borde kunna ta till sig att man inte sk*ter ut pengar direkt... Jag tänkte först föreslå att vi som inte har råd har en egen hippa, men de övriga planerna för den här hippan är faktiskt rätt roliga och eftersom vi kunde lösa det så att vi äter middag tillsammans så kommer vi ju i alla fall ha roligt så det här kändes som den bästa lösningen. Jag kommer lägga mer på hennes present sen istället.

passionsblomman skrev 2009-01-18 23:07:42 följande:
    Det andra jag undrar är VARFÖR sak det vara så himla MYCKET? jag tycker det blir helt galet om man börjar räkna på vad prislappen blir för att ngn gifter sig, du ska ha ngt att ha på dig, ta dig dit och hem (ofta taxi inbegripet i det eller andra resekostnader, barnvakt, present, du behöver kanske ta ut semester eller iaf ledigt, och så ska det vara möhippa OCH svensexa....
  • pixen

Det är så jag också tänker, alltså att det blir svårt att förklara för vår vän varför vi inte är med, men som du skriver så är det ju de andra som får sittas och skämmas sen. Hoppas hon får se vilka vänner hon har, två av dem har varit rentav elaka och gjort sig löjliga över att vi "tjafsar" om några hundralappar

Som jag skrev till passionsblomman; jag tänkte först föreslå att vi som inte har råd har en egen hippa för vår vän, men de andra aktiviteterna på den planerade hippan är faktiskt rätt roliga och eftersom vi tre äter tillsammans hos en av oss så kommer vi nog ha roligt ändå. Jag kommer att lägga mer pengar och energi på brudens present istället.

Saltakatten skrev 2009-01-18 23:14:14 följande:
    Vad tråkigt Pixen. Det är ju klart att det inte blir så kul att missa några timmar mitt i möhippan. Fast å andra sidan så lär det ju bli svårt för de som är kvar att komma med någon bra förklaring till varför ni inte är med på middagen. Då kan de ju sitta och skämmas inför bruden för att de inte gick med på ett billigare alternativ till middagen... Ni tre kan inte göra en egen hippa då? Jag kan säga att hade jag vetat i somras när jag försökte planera en hippa vad jag vet idag så hade jag antagligen skitit i allt och hippat min kompis själv. Det var inte värt att ha ångest i flera veckor och ha ont i magen innan hippan för man inte visste hur vissa nadra deltagare skulle bete sig.
Svar på tråden Samarbetsproblem - Möhippa!!