• pixen

Samarbetsproblem - Möhippa!!

Vi är några stycken som planerar en möhippa för en kompis som ska gifta sig senare i vår men det funkar inte!! Vi kommer inte överens om priset eller det vi ska göra och nu verkar det skita sig totalt! Det är ett tag kvar, men det känns som att vi behöver börja komma överens på nån av punkterna i alla fall om det nu ska bli nån möhippa.

Nån mer som haft samarbetsproblem i möhippeplaneringen?

• Svar på tråden Samarbetsproblem - Möhippa!!
  • Saltakatten

Don't get me started...

• Saltakatten

Det är skitjobbigt. Speciellt som man vet att det är ens kompis kompisar som man har att göra med och man vill ju ändå hålla god min för att den blivande bruden ska få en bra dag.

• shakynose

Ja, det brukar se ut så i början...
    Men det kan hjälpa om man kommer överrens om vem som ska vara "ordförande". Man behöver inte bli en diktator som kör över folk, men det brukar bli lättare för folk att inse att man faktiskt inte kommer någonstans om alla bara försöker få SIN vilja igenom.

Lycka till!

• pixen

Ja precis!
    Hur gick det för dig då, löste det sig? Och hur löste ni det isåfall?

Här verkar det inte finnas nån lösning, den ena tärnan skickade ett mail och skrev att så här ser dagen och kvällen ut och inga planer kommer att ändras. TROTS att några sagt att det blev lite dyrt och så vidare....

• pixen

Det har du nog rätt i, men problemet är att hon som tagit ledningen om man säger så har liksom bestämt att hennes ord väger tyngst och hon kör över några av oss som inte har råd. Man är ju liksom inte snål när det gäller ens bästa väns bröllop men att inte ha råd är inte samma sak som att snåla.

Hur mycket brukar man lägga på en möhippa förresten?

shakynose skrev 2009-01-15 23:40:51 följande:
    Ja, det brukar se ut så i början...Men det kan hjälpa om man kommer överrens om vem som ska vara "ordförande". Man behöver inte bli en diktator som kör över folk, men det brukar bli lättare för folk att inse att man faktiskt inte kommer någonstans om alla bara försöker få SIN vilja igenom.Lycka till!
  • Saltakatten

Det blev en möhippa till slut men det var inte så många som kunde komma. Det var i och för sig i semestertider så det vara många som var bortresta.

Problemet var att eftersom de som var med och planerade inte hörde av sig och när de väl gjorde det bara gnällde på de alternativ jag tagit fram så gick tiden. Så när vi väl kom fram till att alla skulle få rösta så var det vissa alternativ som inte längre funkade då de redan blivit uppbokade av andra. Därför blev det en ganska dyr hippa och då försvann några till som inte kände att de hade råd. Trist, men det var inte så mycket som kunde göras då för det var inte så långt till bröllopet.

• pixen

Men vart inte din kompis (bruden) ledsen då? När inte alla kunde komma liksom... För det är så jag tänker, jag har typ råd med 3/4 av möhippan och det som är dyrast är middagen som också några till reagerat på. Ska vi bara gå hem då och låtsas som ingentign typ... Kommer hon inte undra vad som händer?
    Hur reagerade din kompis?

• Saltakatten

Hon hade förståelse för att det var i semestertider och att många inte kunde komma för att de var iväg. Likaså hade hon en del vänner som bodde utomlands, vilka så klart hade svårt att ta sig till Sverige för en hippa när de skulle på bröllopet några veckor senare.

De som var med på hippan var i och för sig hennes närmsta vänner så hon var nöjd med de som var med även om hon säkert tyckte att det var tråkigt att vissa saknades.

De som avstod pga ekonomin hade en egen liten hippa för henne en annan gång. Vad de uppgav för anledning till bruden varför de inte var med på den andra hippan har jag ingen aning om men vi sa inget om anledningarna till bruden i alla fall.

• pixen

Tur att ni kunde "skylla" på semestertider det kan tyvärr inte vi. Så jag vet liksom inte vad vi ska säga till henne, jag vet ju att JAG hade blivit jätteledsen om två-tre av mina vänner bara drog innan vi ens hunnit käka.
    Känns bara skit med möhippan och jag kan knappt sova. Hon kommer ju bli så besviken på oss allihop att vi inte kunde samarbeta. Men jag tycker ändå det är tärnornas ansvar att se till att alla kan vara med och nu vägrar de ge med sig. Mig gör det inget att någon tar täten, nästan lättare att jobba så, men man måste ju först kolla vad alla har råd med innan man bokar saker som de gjort i det här fallet!

• shakynose
    pixen skrev 2009-01-16 00:09:46 följande:
    Tur att ni kunde "skylla" på semestertider det kan tyvärr inte vi. Så jag vet liksom inte vad vi ska säga till henne, jag vet ju att JAG hade blivit jätteledsen om två-tre av mina vänner bara drog innan vi ens hunnit käka. Känns bara skit med möhippan och jag kan knappt sova. Hon kommer ju bli så besviken på oss allihop att vi inte kunde samarbeta. Men jag tycker ändå det är tärnornas ansvar att se till att alla kan vara med och nu vägrar de ge med sig. Mig gör det inget att någon tar täten, nästan lättare att jobba så, men man måste ju först kolla vad alla har råd med innan man bokar saker som de gjort i det här fallet!
    Självklart borde de ha kollat med alla först! De möhippor jag har närvarat vid har gått loss på en tusing per deltagare och då betalade vi ju såklart allt för bruden. Men då har vi kommit överrens om summan tillsammans, lagt fram förslag till alla och inte klubbat något förrän alla har sagt OK. Tycker det var jättedålig stil av dem och det skulle jag sagt till dem om jag vore du!
Svar på tråden Samarbetsproblem - Möhippa!!