• pixen

Samarbetsproblem - Möhippa!!

Vi är några stycken som planerar en möhippa för en kompis som ska gifta sig senare i vår men det funkar inte!! Vi kommer inte överens om priset eller det vi ska göra och nu verkar det skita sig totalt! Det är ett tag kvar, men det känns som att vi behöver börja komma överens på nån av punkterna i alla fall om det nu ska bli nån möhippa.

Nån mer som haft samarbetsproblem i möhippeplaneringen?

• Svar på tråden Samarbetsproblem - Möhippa!!
  • pixen

Det är precis som du skriver som vi sagt till dom men de säger att de tänker på brudens bästa och att hon nog vill göra nåt roligare och finare än att äta hemma hos nån då det, enligt en tjej, inte är nån "tjejmiddag" det handlar om....

Cherryblossom skrev 2009-01-16 10:56:49 följande:
    Ja, jisses. Jag begriper inte hur vissa människor tänker. Jag hade blivit jätteledsen om jag fick veta att någon inte var med på min hippa av ekonomiska skäl! Och nog sjutton går det att göra "billiga" roliga hippor. Det man inte kan betala i dyra aktiviteter får man lägga på tid och fantasi i stället. På en hippa som jag anordnade kämpade vi jättehårt för att hitta bra, prisvärda aktiviteter vilket krävde MYCKET letande och planering, samt att vi höll mat- och dryckeskostnaderna nere genom att äta middag hemma (vi köpte dock billig indisk mat på restaurang som vi hämtade) Målet var: Personligt, trevligt, kul - TILLSAMMANS. Argumentet är med andra ord - det viktigaste är att så många som möjligt kan vara med och att man har roligt tillsammans. Och som sagt, det behöver inte vara krångligt att äta hemma. Det går ju att beställa mat via catering/restaurang vilket blir betydligt billigare än att äta ute och man sparar ju multum på alkoholpriserna.
  • Ore
    pixen skrev 2009-01-16 11:13:07 följande:
    Det är precis som du skriver som vi sagt till dom men de säger att de tänker på brudens bästa och att hon nog vill göra nåt roligare och finare än att äta hemma hos nån då det, enligt en tjej, inte är nån "tjejmiddag" det handlar om....
    På de möhippor jag varit på (inklusive "min egen"/den som ordnades för mig) så har ätandet inte på något vis varit en huvudgrej under kvällen, alltså har vi medvetet valt att inte lägga massa tid och pengar på det. Är det en tjejMIDDAG är ju maten en viktig del. Är det en möhippa är det mer viktigt ATT man får mat än VAD det är för mat...
  • PL080802

Killar har inte alls samma problem inför svensexor vilket kanske beror på att de i snitt tjänar bättre. Väldigt tråkigt som brud att höra att det är tjafs om pengar inför en möhippa. Tror att det är svårt att tillfredsställa alla och jag har också varit med och betalat extra någon gång för att få det att funka. Jag har ordnat en möhippa där personerna som klagade på kostnaden själva hade ordnat en möhippa med samma prislapp några månader tidigare vilket jag tyckte var konstigt och oväntat (betalar du x antal kronor för en vän borde du också kunna göra det för en annan vän..) Dessutom kom deras klagomål på tok försent och då kändes det inte ok att ändra planerna. Min erfarenhet är att man måste vara tydlig ibörjan och säga vad man tror att hippan kommer gå loss på och försöka anpassa aktiviteterna därefter.Oftast går det göra mycket roliga saker som är billigt. Mina kompisar intervjuade tex min man och det var superkul att se. Kan också tillägga att bland mina vänner är maten en viktig del men god mat går att ordna hemma :)

• Luucie

Man måste också tänka på vilka som bjuds in till möhippan...De som inte har en jättenära relation till bruden vill säkert vara med på ett hörn men kanske inte bli skinnade i processen...

Jag håller med om att det kanske inte är så kul men en vanlig tjejmiddag om man nu brukar ha sådana ofta...men man behöver inte göra den vanlig.

Trist att de har fastnat i sin plan...man måste ju ändå kunna vara lite flexibel.

• pixen

Ja om vi hade lagt ut den summan för nån annan eller varit sena med våra invändningar hade jag förstått att de håller sig till det de bestämt, men vi sa ifrån direkt när planen mailades runt! Och penganivå hade vi som sagt diskuterat vid vårt första möte, men nu menar de på att den prislappen kan man inte göra så mycket skoj för och då har de helt enkelt bestämt att vi andra ska betala några 100 till...

Men man kanske ska säga till dom att då får de lägga mellanskillnaden själva.... Det tråkigaste av allt är att de liksom rycker på axlarna åt att vi inte kommer vara med på middan, så man har ju inget att komma med alls...

PL080802 skrev 2009-01-16 16:48:37 följande:
    Killar har inte alls samma problem inför svensexor vilket kanske beror på att de i snitt tjänar bättre. Väldigt tråkigt som brud att höra att det är tjafs om pengar inför en möhippa. Tror att det är svårt att tillfredsställa alla och jag har också varit med och betalat extra någon gång för att få det att funka. Jag har ordnat en möhippa där personerna som klagade på kostnaden själva hade ordnat en möhippa med samma prislapp några månader tidigare vilket jag tyckte var konstigt och oväntat (betalar du x antal kronor för en vän borde du också kunna göra det för en annan vän..) Dessutom kom deras klagomål på tok försent och då kändes det inte ok att ändra planerna. Min erfarenhet är att man måste vara tydlig ibörjan och säga vad man tror att hippan kommer gå loss på och försöka anpassa aktiviteterna därefter.Oftast går det göra mycket roliga saker som är billigt. Mina kompisar intervjuade tex min man och det var superkul att se. Kan också tillägga att bland mina vänner är maten en viktig del men god mat går att ordna hemma :)
  • PL080802

Pixen: tråkigt att de inte lyssnar, självklart ska ni vara med! Som sagt, en middag hemma behöver inte vara sämre än på restaurang - tvärtom. De trevligaste möhippemiddagar jag har varit på har varit just hemma och är ett bra sätt att hålla kostnaderna nere. Hoppas att det ordnar sig!!

• Vargtassa

På min möhippa så mellanlandade vi och åt pizza från den lokala grillen hemma hos mig (sambon hade städat och tagit med sig barnen och åkt hemifrån )

• pixen

Det verkar tyvärr inte lösa sig, så än så länge ser det ut som att det nog blir så att vi är 3 stycken som kör middag hemma tillsammans och sen möter upp resten av gänget senare på kvällen. Känns skitkul att missa 2-3 timmar av möhippan >

• Comfortably numb

hade möhippa för en bekant, de hade mötena helt andra sidan stan sent på kvällen så jag kunde inte vara med pga jobb och kollektivtrafik som sutar gå en viss tid, de la en budget på 1700:-/person! + att alla skulle ha likadana tröjer som kostade 150:-/st+ att vår egen lunch inte ingick! helt sjukt dyrt!!!! 19st var vi, hade hellre gett pengarna till bruden som inte hade råd att åka på smekmånad! mycket pengar iaf speciellt när man försöker spara till sitt eget bröllop!
    hon fick iofs en väldigt lyckad dag och var jättenöjd, men vet inte om hon varit lika glad om hon visste vad det kostat.....vi lyckades iaf hålla god min för hennes skull.

• pixen

Det där är ju helt oacceptabelt!

Jag känner att det ju faktiskt också är brudens blivande som betalat hälften av bröllopet, ska han inte få nånting av oss då för att allt gick på möhippan... Nej fy för folk som inte kan planera demokratiskt!!

Comfortably numb skrev 2009-01-18 22:58:17 följande:

hade möhippa för en bekant, de hade mötena helt andra sidan stan sent på kvällen så jag kunde inte vara med pga jobb och kollektivtrafik som sutar gå en viss tid, de la en budget på 1700:-/person! + att alla skulle ha likadana tröjer som kostade 150:-/st+ att vår egen lunch inte ingick! helt sjukt dyrt!!!! 19st var vi, hade hellre gett pengarna till bruden som inte hade råd att åka på smekmånad! mycket pengar iaf speciellt när man försöker spara till sitt eget bröllop!hon fick iofs en väldigt lyckad dag och var jättenöjd, men vet inte om hon varit lika glad om hon visste vad det kostat.....vi lyckades iaf hålla god min för hennes skull.
  • passionsblomman

Jag funderar lite på ett par saker. Numera är men ju äldre när man gifter sig än förr i tiden=man har en mer spridd väsakapskrets än när man precis lämnat tonåren bakom sig.

Är det jättekonstigt om det skulle bli mer än EN festkväll/hippa för en blivande brud?

Jag har skitit i att vara med på hippor som jag tyckt blivit hystereriska i upplägg både vad gäller längd, aktiviteter och kostnad. I de fallen har jag också känt att de som hört av sig, nästan mer velat ha en skalle extra med för att splitta kostnaden. Då bjuder jag hellre med mig tjejen ut på en bit mat alldeles bara vi två eller ordnar ngt med ett par till som är med på samma noter isåfall.

Det andra jag undrar är VARFÖR sak det vara så himla MYCKET? jag tycker det blir helt galet om man börjar räkna på vad prislappen blir för att ngn gifter sig, du ska ha ngt att ha på dig, ta dig dit och hem (ofta taxi inbegripet i det eller andra resekostnader, barnvakt, present, du behöver kanske ta ut semester eller iaf ledigt, och så ska det vara möhippa OCH svensexa....

Jag hoppas ingen drar igång en jättekostsam hippa för mig!
    Roligt kan vi ha tillsammans ändå.

• Saltakatten

Vad tråkigt Pixen. Det är ju klart att det inte blir så kul att missa några timmar mitt i möhippan. Fast å andra sidan så lär det ju bli svårt för de som är kvar att komma med någon bra förklaring till varför ni inte är med på middagen. Då kan de ju sitta och skämmas inför bruden för att de inte gick med på ett billigare alternativ till middagen...

Ni tre kan inte göra en egen hippa då? Jag kan säga att hade jag vetat i somras när jag försökte planera en hippa vad jag vet idag så hade jag antagligen skitit i allt och hippat min kompis själv. Det var inte värt att ha ångest i flera veckor och ha ont i magen innan hippan för man inte visste hur vissa nadra deltagare skulle bete sig.

• pixen

Det tillkommer även för detta bröllop resekostnad och övernattning eftersom alla vänner bor på annan ort än den bröllopet ska hållas på, så det är redan några tusenlappar utlagda för detta bröllop.. Och då tycker man ju att övriga möhippeplanerare borde kunna ta till sig att man inte sk*ter ut pengar direkt... Jag tänkte först föreslå att vi som inte har råd har en egen hippa, men de övriga planerna för den här hippan är faktiskt rätt roliga och eftersom vi kunde lösa det så att vi äter middag tillsammans så kommer vi ju i alla fall ha roligt så det här kändes som den bästa lösningen. Jag kommer lägga mer på hennes present sen istället.

passionsblomman skrev 2009-01-18 23:07:42 följande:
    Det andra jag undrar är VARFÖR sak det vara så himla MYCKET? jag tycker det blir helt galet om man börjar räkna på vad prislappen blir för att ngn gifter sig, du ska ha ngt att ha på dig, ta dig dit och hem (ofta taxi inbegripet i det eller andra resekostnader, barnvakt, present, du behöver kanske ta ut semester eller iaf ledigt, och så ska det vara möhippa OCH svensexa....
  • pixen

Det är så jag också tänker, alltså att det blir svårt att förklara för vår vän varför vi inte är med, men som du skriver så är det ju de andra som får sittas och skämmas sen. Hoppas hon får se vilka vänner hon har, två av dem har varit rentav elaka och gjort sig löjliga över att vi "tjafsar" om några hundralappar

Som jag skrev till passionsblomman; jag tänkte först föreslå att vi som inte har råd har en egen hippa för vår vän, men de andra aktiviteterna på den planerade hippan är faktiskt rätt roliga och eftersom vi tre äter tillsammans hos en av oss så kommer vi nog ha roligt ändå. Jag kommer att lägga mer pengar och energi på brudens present istället.

Saltakatten skrev 2009-01-18 23:14:14 följande:
    Vad tråkigt Pixen. Det är ju klart att det inte blir så kul att missa några timmar mitt i möhippan. Fast å andra sidan så lär det ju bli svårt för de som är kvar att komma med någon bra förklaring till varför ni inte är med på middagen. Då kan de ju sitta och skämmas inför bruden för att de inte gick med på ett billigare alternativ till middagen... Ni tre kan inte göra en egen hippa då? Jag kan säga att hade jag vetat i somras när jag försökte planera en hippa vad jag vet idag så hade jag antagligen skitit i allt och hippat min kompis själv. Det var inte värt att ha ångest i flera veckor och ha ont i magen innan hippan för man inte visste hur vissa nadra deltagare skulle bete sig.
  • Vargtassa

Bra inställning!

pixen skrev 2009-01-19 22:48:59 följande:
    Det är så jag också tänker, alltså att det blir svårt att förklara för vår vän varför vi inte är med, men som du skriver så är det ju de andra som får sittas och skämmas sen. Hoppas hon får se vilka vänner hon har, två av dem har varit rentav elaka och gjort sig löjliga över att vi "tjafsar" om några hundralappar Som jag skrev till passionsblomman; jag tänkte först föreslå att vi som inte har råd har en egen hippa för vår vän, men de andra aktiviteterna på den planerade hippan är faktiskt rätt roliga och eftersom vi tre äter tillsammans hos en av oss så kommer vi nog ha roligt ändå. Jag kommer att lägga mer pengar och energi på brudens present istället.
Svar på tråden Samarbetsproblem - Möhippa!!