Jo jag vet, och du är jättegullig som vill hjälpa. Jag har dessutom väldigt stor kunskap om kroppen så jag håller med dig om att man inte får äta för lite.
Men jag har gjort tester på flera olika ställen där en maskin räknar ut hur många kcal jag gör av med på en dag och de maskinerna säger nästan exakt det samma, 1500 i grundförbränning. Ändå räknar VK ut att min grundförbränning ligger på 2000kcal/dag.
Jag vet inte hur tillförlitliga de där maskinerna är, men min kompis som är lika lång, smalare men med färre muskler är uppe på 2100kcal enligt maskinen. Detta var vid tillfällen när jag inte bantade. Tycker ändå att det förklarar lite varför jag har haft så lätt att gå upp i vikt i jämförelse med andra. (Har kollat tyroideastatus så det är inget fel på ämnesomsättningen).
VK´s sätt att räkna ut grundförbränningen är ju bara enligt en formel där man sätter in kön, ålder, höjd och vikt. Och vi vet ju idag att olika människor har olika förbränning och går olika lätt upp i vikt.
I alla fall har jag aldrig gått ner så snabbt i vikt som jag gör nu så jag kommer försöka hålla mig på ca 1000. Jag känner ju att jag mår bra och jag äter väldigt nyttig mat för de kcalorierna.
Saxiquine skrev 2009-01-21 14:02:02 följande:
Jag äter nästan 1500, men som sagt jag skyndar långsamt.Dock bör du äta minst 1300 annars ställer kroppen in sig på svält och då stannar snart viktminskningen av, eftersom kroppen kommer vara rädd för att släppa ifrån sig något.Bara ett tips =)Så ta hellre två frukter til om dagen och kom upp i 1300.