• RTBW

Stansat? Hur ska jag göra?

Okej, ska försöka förklara hur jag vill göra. Hoppas på att någon kan hjälpa mig med någon slags taktik.

Placeringskort.
    Jag tänkte ta ett litet kvadratisk papper/kartong, i vår färg.
    Vika de på hälften så att de står upp (som ett tält), med det vikta upptill. Än så länge inga problem.

Så till det kluriga.
    Jag tänker mig att man skär ut övre halvan
    ("de två bullarna")av ett hjärta på baksidan just vid det vikta så att det jag skurit ut sitter kvar och när jag viker upp det så ritar jag i konturer så blir det sett framifrån ett helt hjärta.

Fattar ni?????

Men jag vill inte skära för hand, känns inte som om det kommer bli snyggt då.
    Finns det stansar eller något annat för just ett halvt hjärta?

• Svar på tråden Stansat? Hur ska jag göra?
  • 20090725

va fint det lät... bra ide...
    skall ner till inex här i gbg idag, så jag ska kolla om det finns något sådant där... hör av mig igen i eftermiddag

• RTBW

Perfekt, otroligt att du förstod hur jag menade,
    jag fattade knappt själv när jag läste det igen.
    Ska prova lite hemma nu idag med det jag har, men det känns som
    sagt som om man skulle haft något annat som hjälp än att skära ut för hand.

• Finyare

Förstår precis!
    Men en stans med ett halvt hjärta är nog svårfunnen, tyvärr. En lösning kan vara att försöka göra en egen kanske, enklast ifall man känner någon som arbetar med metall.

• 20090725

förstog faktist exakt vad du menade å jag tyckte det va en kanon ide! såg att du hade skrivit på den andra tråden som jag hade startat... hehe... men som sagt jag skall till en sådan affär om en liten stund... så jag skall höra med personalen där å se om de har något sådant! tycker oxå att det verkar jobbigt att skär för hand! men jag återkommer i eftermiddag!

• RTBW

Hm, jag har aldrig ens använt en stans men tror att jag
    förstår hur det fungerar.
    Men att hitta någon som kan göra en blir nog inte lätt,
    nä jag ska komma på något bra sätt.

Ingen annan?

• 27juni2009

kan man inte göra en "mall" i något hårdare material o skära ut efter det?
    Vi gör så med fyrkanter vi skall ha utskurna, sågade ut en kvadrat av plexiglas(hade hemma) o skar efter den m hobby kniv, funka kanon

• RTBW

Jo, fast jag är orolig att de runda formerna inte blir bra när man skär för hand, de är ju rätt små också.

• 27juni2009

finns knivar med böjbart blad som e bra när det är detaljer som skall skäras ut

• MV85

Pepparkaksmått o rita efter, sedan skär du ur med en skalpell eller liknande vass kniv ;)

• Hawaiiii

Har sett färdiga såna kort på calligraphen, kanske smidigare att beställa direkt. Det kan ju bli dyrt i längden om du ska fixa en specialare till stans?

• Hemlig2009

Ja, och tänk på din tid också. Det kommer vara superfint men är det verkligen värt allt pill? Vill inte komma här som någon tråkmåns men jag tror liksom inte tiden man lägger ner på småpill är värt det.

• RTBW

Jag älskar att pyssla, är lite som meditation för mig,
    så jag pillar och fixar gärna, trots all tid som det tar. =)

• 20090725

vet även att det finns knivar med jätte små knivar, kanske e något å göra en mall som någon skrev tidigare... hmmm... försöker klura lite på det ikväll oxå..

• RTBW

Ja, jag ska kolla in dessa "knivar" lite mer.

Men ja men hittar ju nya förslag hela tiden,
    vi funderar på att ha genomskinligt plastpapper kommer just nu inte ihåg vad det heter,
    men att sedan knyta ihop med ett band och ha godis i och sedan ett hjärta på med namnet och använda det som placeringskort.
    Har sett något sådant här.

• 20090725

cellofan papper, kanske du menar?

DEt finns ju stannsar med stora hjärtan, jag köpte min som e på 4,5cm... lagom stort... för 75:- helt okej, då jag kommer att andvända den väldigt mycket...

• RTBW

20090725, tack för alla tips!!!!!

Nu har jag testat provat och både jag och sambon
    älskar det jag kommit fram till!
    Det blir små knyten med "cellofanpapper" (så hette det)
    där vi fäster namnen, vi fyller dessa med någon slags godis med
    silverpapper (just nu med foliepapper)!
    dessa får stå på tallrikarna, vi har under pysslandets gång pratat om maten och båda tycker nog att buffé är det vi vill ha,
    då gästerna får mkt snittar o liknanade till bubblet!

Nu är det bara att hitta hur man gör en snygg servettvikning.

Svar på tråden Stansat? Hur ska jag göra?