Kombination av borgerligt och kyrkligt?
I-landsproblem kan man säga...
Jag är förlovad men har alltid sagt att jag inte ska gifta mig av principiella skäl. Börjar nu svikta på detta och har väckt tanken lite hos pojkvännen. Jag är inte troende och personligen går jag aldrig i kyrkan om jag inte är bjuden på dop, bröllop eller begravning. Tycker det är hyckkleri att lova en massa "inför gud" etc när man aldrig pratar om sånt annars. Pojkvännen är i mina ögon heller inte särsklilt kyrklig, under vårt snart 2 år långa förhållande har han vad jag vet varit i kyrkan två gånger, en gång på begravning och en gång för att hans mamma (kyrkvärd) ville att han skulle följa med.
Hans ståndpunkt är att en borgerlig vigsel inte kommer på tal, det är mer "rejält" att gifta sig i kyrkan (?). Han är också i andra sammanhang väldigt traditionsbunden.
Jag har stor respekt för dem som är troende men i min pojkväns fall tror jag det mer handlar om en alltför stor respekt för mamsens åsikter.
Det mest personliga bröllop jag varit på var en borgerlig vigsel med utsikt över havet, det kändes verkligen äkta och som någonting bröllopsparet själva ville istället för att bara använda en färdig mall.
Finns det någon annan som haft samma dilemma? Hur gick det? Andra synpunkter?
Tacksam för all input, tänkte snart lyfta frågan igen om vi ska hinna klara av ett eventuellt bröllop till sommaren...