• Kodoktorn

Kombination av borgerligt och kyrkligt?

I-landsproblem kan man säga...

Jag är förlovad men har alltid sagt att jag inte ska gifta mig av principiella skäl. Börjar nu svikta på detta och har väckt tanken lite hos pojkvännen. Jag är inte troende och personligen går jag aldrig i kyrkan om jag inte är bjuden på dop, bröllop eller begravning. Tycker det är hyckkleri att lova en massa "inför gud" etc när man aldrig pratar om sånt annars. Pojkvännen är i mina ögon heller inte särsklilt kyrklig, under vårt snart 2 år långa förhållande har han vad jag vet varit i kyrkan två gånger, en gång på begravning och en gång för att hans mamma (kyrkvärd) ville att han skulle följa med.
    Hans ståndpunkt är att en borgerlig vigsel inte kommer på tal, det är mer "rejält" att gifta sig i kyrkan (?). Han är också i andra sammanhang väldigt traditionsbunden.
    Jag har stor respekt för dem som är troende men i min pojkväns fall tror jag det mer handlar om en alltför stor respekt för mamsens åsikter.
    Det mest personliga bröllop jag varit på var en borgerlig vigsel med utsikt över havet, det kändes verkligen äkta och som någonting bröllopsparet själva ville istället för att bara använda en färdig mall.

Finns det någon annan som haft samma dilemma? Hur gick det? Andra synpunkter?

Tacksam för all input, tänkte snart lyfta frågan igen om vi ska hinna klara av ett eventuellt bröllop till sommaren...

• Svar på tråden Kombination av borgerligt och kyrkligt?
  • En till präst

Det låter som om ett borgerligt bröllop vore rätt grej för er båda. Om mamman är kyrkvärd kan man väl hoppas att hon är så trygg i sin egen tro att hon kan tycka att det är respektfullt av er att avstå kyrklig vigsel om ni inte menar något med det?

Man kan inte kombinera ett borgerligt och ett kyrkligt bröllop.
    Däremot kan man ha ett borgerligt bröllop med kyrkliga inslag, tex Bibelläsning, böner och psalmsång.

Man kan också ha ett kyrkligt bröllop med profana inslag, tex kärleksdikter och icke-kristna solosånger. (Det är jättevanligt!)

Men man kan inte ta bort det kristna i en kyrklig vigsel.

• tonårsmorsa

Jag håller med dig om att det skulle kännas som hyckleri att stå och lova inför en Gud som man inte tror på. För det tycker jag inte man behöver gå i kyrkan regelbundet för att det ska kännas rätt att gifta sig där. Men man kanske ska fundera över det som prästen läser och komma fram till vad det kan stå för hos en själv, annars tycker jag absolut man ska välja borgerlig vigsel. Vi gjorde så och min m2b kunde absolut inte hitta något i "Gud-pratet" som han kände hade med honom att göra, ändå var det han som mest tyckte vi skulle ha en kyrklig vigsel. Men vi pratade igenom det och nu blir det borgerligt.

Uppfattningen att en kyrklig vigsel är mer "räjält" tror jag ofta kommer från att man inte vet vilka möjligheter som finns att utforma själva vigselakten vid en borgerlig vigsel (och bristen på "pampiga" lokaler). Det finns en del trådar om borgerlig visel där du kan få lite förslag. Kanske är det då lättare att få din m2b att se att även det kan vara "rejält". Sen kan man som En präst till säger lägga till olika kyrkliga inslag i den borgerliga vigseln.

• anne på grönkulla

Vi hade nog en liknande situation, jag kunde inte tänka mig en kyrklig vigsel medan maken tyckte at "kyrka skulle man ju ha, det har alla andra". Vi hade en tillräcklig bra diskussion och kommunikation för att utforma en borgerlig ceremoni som vi båda kunde leva med och stå för (sen att hans familj inte riktigt ville ta in det var en annan sak och vi fick höra att det inte var på "riktigt" och så, visst - men när vi var överens kunde vi låta det rinna av oss).

Mitt råd är prata ordentligt med varann. Förklara vad som är viktigt med kyrkligt resp borgerligt, varför och vad som känns svårt eller otänkbart med den andra varianten. Så kunde vi hitta gemensamma element och hitta en kompromiss.

• anne på grönkulla

En sak till - det går inte att kombinera borgerligt och kyrkligt rakt av - personer med vigselrätt har rätt att viga på det ena eller det andra sättet. Men det finns inte i Sverige (såsom t ex i England, tror jag) ett förbud mot religiösa inslag, typ bibelläsning, på borgerliga vigslar.

• tonårsmorsa

Det går som sagt att lägga in bibelläsning, psalmer osv, men däremot sker det inte i Guds namn... Ingen välsignelse. Fast jag tror att om Gud finns så är han med även på en borgerlig vigsel

anne på grönkulla skrev 2009-01-17 19:20:30 följande:

En sak till - det går inte att kombinera borgerligt och kyrkligt rakt av - personer med vigselrätt har rätt att viga på det ena eller det andra sättet. Men det finns inte i Sverige (såsom t ex i England, tror jag) ett förbud mot religiösa inslag, typ bibelläsning, på borgerliga vigslar.
  • anne på grönkulla

Nu spammar jag tråden - påminn pojkvännen om att det går att ha maffig klänning o frack o fin middag efteråt o alla såna tillbehör (om det nu ä rdet han vill) - kan det vara så att han tror att borgerligt måste vara "2 minuter i rådhuset på lunchen i smyg"?

Svar på tråden Kombination av borgerligt och kyrkligt?