Inlägg från: tonårsmorsa |Visa alla inlägg
  • tonårsmorsa

Kombination av borgerligt och kyrkligt?

Jag håller med dig om att det skulle kännas som hyckleri att stå och lova inför en Gud som man inte tror på. För det tycker jag inte man behöver gå i kyrkan regelbundet för att det ska kännas rätt att gifta sig där. Men man kanske ska fundera över det som prästen läser och komma fram till vad det kan stå för hos en själv, annars tycker jag absolut man ska välja borgerlig vigsel. Vi gjorde så och min m2b kunde absolut inte hitta något i "Gud-pratet" som han kände hade med honom att göra, ändå var det han som mest tyckte vi skulle ha en kyrklig vigsel. Men vi pratade igenom det och nu blir det borgerligt.

Uppfattningen att en kyrklig vigsel är mer "räjält" tror jag ofta kommer från att man inte vet vilka möjligheter som finns att utforma själva vigselakten vid en borgerlig vigsel (och bristen på "pampiga" lokaler). Det finns en del trådar om borgerlig visel där du kan få lite förslag. Kanske är det då lättare att få din m2b att se att även det kan vara "rejält". Sen kan man som En präst till säger lägga till olika kyrkliga inslag i den borgerliga vigseln.

• tonårsmorsa

Det går som sagt att lägga in bibelläsning, psalmer osv, men däremot sker det inte i Guds namn... Ingen välsignelse. Fast jag tror att om Gud finns så är han med även på en borgerlig vigsel

anne på grönkulla skrev 2009-01-17 19:20:30 följande:

En sak till - det går inte att kombinera borgerligt och kyrkligt rakt av - personer med vigselrätt har rätt att viga på det ena eller det andra sättet. Men det finns inte i Sverige (såsom t ex i England, tror jag) ett förbud mot religiösa inslag, typ bibelläsning, på borgerliga vigslar.
Svar på tråden Kombination av borgerligt och kyrkligt?