TRÅDEN: Slut pga religion, någon?
Hejsan ts! Jag undrar lite vilken religion det rörde sig om i ditt fall? Jag är grymt intresserad av religions frågor i största allmänhet och kanske kan jag bidra med något
Hejsan ts! Jag undrar lite vilken religion det rörde sig om i ditt fall? Jag är grymt intresserad av religions frågor i största allmänhet och kanske kan jag bidra med något
Tror personligen att det här hela problemet bottnar i hur vi människor ser på vår tro, och hur var och en av oss väljer att uttrycka den.
Det i sin tur avgör vad vi ställer för krav på våra partners.
Man kan ha många synpunkter på hur andra resonerar och varför. Det kan verka helt ofattbart för mig något som är självklart för en annan av samma tro. Där blir det lätt ett krig om vad som är rätt och fel.
Frågar mig dock hur din man resonerar 090208, då ni ev. får barn om han känner så starkt inför fläsk? Kommer era barn växa upp i Europa så kan det bli problems med detta.
Ja men där kommer ju då det där med sin egen syn på religionen in i bilden igen.
En annan kan ju fråga sig hur din man definerar sig som muslim då han bortser från de grundläggande påbuden i Koranen.
Hade han inte gjort det utan varit en praktiserande muslim hade det säkerligen blivit bristningar er emellan.
Sånt där gör mig faktiskt ledsen att få höra. Men det är ju trots allt var människa för sig själv.
En praktiserande, troende muslimsk man skulle förmodligen aldrig inleda ett sexuellt förhållande med en icke troende kvinna. Så hela denna situation skulle därmed aldrig uppstå.
Ja, det stämmer. Men den icke muslimska kvinnan förutsetts då vara troende inom antingen Judendomen eller Kristendomen.
Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-01-20 21:12:24 följande:
Sanna, jag vill inte förringa dina känslor överhuvudtaget, men jag måste erkänna att jag förstår verkligen ingenting.
Men jag hoppas att det löser sig iallafall...
Det där är lite intressant faktiskt. Det är ju faktiskt så att iallafall enligt Islam så vitt jag vet, kanske även andra religioner också, älskar Gud bara muslimerna medan de icke troende förmodligen hamnar i helvetet.
Jag förstår ärligt talat inte vad ts har för problem, och det blir tyvärr mycket svårt för att inte säga omöjligt när man inte får något som helst att gå på. Tyvärr.
Sanna J skrev 2009-01-25 03:45:17 följande: