• ario

TRÅDEN: Slut pga religion, någon?

får man fråga vilken religion han tillhör?

tyvär är det aldrig personen som är icke religiös som är problemet, brukar alltid vara den som är religiös och hans familj som har svårt att anpassa sig.

Sanna J skrev 2009-01-18 17:27:01 följande:

Hej alla!Förlåt för att jag ej har svarat till er som faktiskt höll sig till ämnet och svarade på mitt inlägg. Jag hade fått över 100 mail, läste några och såg att i inlägget diskuterades massa annat, än vad meningen var, så jag orkade faktiskt inte läsa igenom alla inlägg. =(Öppnar en ny tråd, och hoppas det går bättre denna gång..Min fråga i första tråden var: Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?Svar till de som höll sig till frågan..dfk: vi tvingades göra slut då vi insåg, eller mest han, vilket "helvete" som väntade oss. Allt hade blivit en stor röra. Jag var ju medveten om att det kunde bli jobbigt, då han är troende, men inte jag, men blir man kär så blir man antar jag.. Smällen fick vi ta sen, när saker blev mkt mer seriöst. Då kom verkligeheten in. Vi blev väl rädda. Men mest han, då det är han som får alla emot sig, eller familj och släkt som är äldre iallfall. Vi älskar varandra jättemycket än och det är oerhört och släppa allt. =/090208: ja, jag orkade inte svara just då, då det var inlägg om massa annat. Sry! hoppas det går bättre i denna tråd..Om det är någon som känner igen sig eller har råd, dela gärna med er..TACK :)
  • ario

men tyvärr så betyder familjen mkt för en med en annan kultur, som tex en arab, för dem betyder familjen nr 1...hur ska då dem tackla detta?

Baby S skrev 2009-01-20 20:14:44 följande:

Sant. Men om mannen inte är praktiserande så behöver han ju inte bry sig om att han bryter mot vartenda påbud inom sin religion. Dock kan ju familjerna fortfarande störa sig på den icke-religiösa fast de inte har med det att göra.
  • ario

men vad tycker hans familj om dig? har du konventerat till islam?
    Baby S skrev 2009-01-20 20:23:02 följande:

I know.. min man är arab Men det är lite det som jag sagt från början. Det är en stor skillnad på en praktiserande och en icke- praktiserande muslim.
  • ario

men en troende muslim har rätt att gifta sig med en icke muslim kvinna, men en icke muslim kvinna har inte rätt att gifta sig med en icke muslimsk man..

så står det i koranen,

Baby S skrev 2009-01-20 20:24:31 följande:

En praktiserande, troende muslimsk man skulle förmodligen aldrig inleda ett sexuellt förhållande med en icke troende kvinna. Så hela denna situation skulle därmed aldrig uppstå.
Svar på tråden TRÅDEN: Slut pga religion, någon?