Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Florister....blommor i juni?

Alltså, Juni är en supermånad vad gäller blomutbud och det finns precis hur mkt som helst. det som inte finns är de rena vårblommorna, som Tulpaner, Förgätmigej, Syrener osv.

Annars är det mkt Pioner och allsköns sommarblommor, jämte Kallor, Rosor och Lijor och Orkidéer som finns året runt, liksom Germini och Nejlikor mm mm.

Kika gärna lite i mitt galleri om ni ser ngn blomsort ni gillar.

Annars är det ett smart drag att ha lit koll på vad för stil man vill ha och känsla på buketten (stramt stilren eller "som plockad i trädgården", romantisk, tuff etc) och så lite färgskala. Låt sedan floristen ta fram förslag, och kom ihåg att ju mindre detaljstyrt det är på sorterna, desto mer kommer ni att få för pengarna, då man kan undvika specialbeställningar och välja lite utifrån utbud.

• passionsblomman

DET är så förbjudet som det kan bli om du inte har en blomsteraffär! GÖR INTE DET!!!

De som dyker upp i hallen jag jobbade i nekas handla. Med rätta.
    Gjorde alla så, skulle det inte finnas några blomsteraffärer, det är VÅRT inköpsled! Sedan säljer vi till våra kunder och hoppas kunna föda vårafamiljer på mellanskillnaden efter att hyra och alla andra butikskostnader är betalda.
    Sorry, jag eldar upp mig här, men detta gör mig och alla andra florister galna...

minkatthetersaga skrev 2009-01-20 22:37:09 följande:
    jag är inte florist men som jag har förstått finns dom flesta blommorna att införskaffa året om.Ett tips är att kolla upp en partihandel där du bor.Jag kommer att göra det och då åker man dit typ 5 på morgonen och köper för inköpspris i stora buntar.
  • passionsblomman

Strålande idé! Ta en trevlig!

sittak skrev 2009-01-21 21:51:12 följande:
    Tack snälla för svaren..!Jag skall nog ta mig en sväng till den lokala blomsteraffären och se vad de har för idéer..
  • passionsblomman

Stämmer, blommor är inte en billig vara, och det hoppas jag på sätt och vis att det inte blir heller, för de SKA ju liksom vara kyxiga osv. Tänker man på alla led och att de flesta odlas i andra delar av världen som Afrika och Sydamerika, är de eg inte så dyra, men de hör definitivt till Lyxkonsumtion.

En fin blomma som ger mkt effekt på borden är germini eller gerbera. germini får du för 15-20 kr /st, medan Gerbera går på ca 30 kr.

sittak skrev 2009-01-21 21:59:40 följande:
    Dum fråga kanske... men det verkar som att blommor är ganska dyrt? Svårt att veta hur mycket pengar man skall räkna med? Har ni prisvärda tips? Vill gärna ha mindre arrangemang på borden (med någon enstaka blomma + något "grönt").. gärna att samma blomma återkommer i buketten... Känner att detta kanske inte blev så sammanhängande, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.. // Sittak
  • passionsblomman

Jha, ja det var ju en variant! Inte konstigt om det blir billiga blommor i Skåne då...

Så funkar det inte i Sverige iallafall.

allehanda skrev 2009-01-21 22:05:48 följande:
    På Gröntovet i Köpenhamn får alla handla mellan 8-9 därmed inte sagt att alla säljer till privatkunder men tillräckligt många för att det skall vara lönt att åka dit.(Normalt sett öppnar de kl.5)
    Troll1, du ska få en blombok när du fyller år!
  • passionsblomman

Finns MASSOR av färger och nyanser! den går att hitta till vilket bord som helst, jag lovar!
    Och ja, den är en liten variant.

jag fattar precis vad du menar med "slöset"

sittak skrev 2009-01-21 22:15:13 följande:
    Passionsblomman- tack snälla för tipsen.. det är precis nått sånt jag är ute efter.. finns germini oxå i en massa färger? antar att den är något mindre än gerberan, som namnet antyder..? Jag håller med dig om priset, det är inte alls dyrt när man tänker efter.. tycker bara att det känns så "slösigt" att ha en massa fina blommor på borden, som först blir bortdukade, bortglömda och sen bara kastade..
  • passionsblomman

Ja, hyrorna också, och fraktkostnaderna, och konkurrensen med närheten till Danmark osv.

det skiljer då MYCKET iallafall.

allehanda skrev 2009-01-22 16:58:55 följande:
    [citat]Jha, ja det var ju en variant! Inte konstigt om det blir billiga blommor i Skåne då...Så funkar det inte i Sverige iallafall.Ha, säg det till mina vänner floristerna.Att ni har svindyra hyror på era lokaler är nog en bättre förklaring så summan av kardemumman är nog rätt lika
  • passionsblomman

Ja det har hon!

Allt är inte blommor som är ögongodis! Välkommen...

Humlan66 skrev 2009-01-22 17:23:06 följande:
    Ser att passionblommar har MER än bara fina blommor i sitt galleri he he he *slurp*
  • passionsblomman

Väljer du en bukett där stjälkarna utgör handtaget (alltså som en "vanlig" bukett) och inte de mest exklusiva blommorna så går det bra.

längelevekärleken skrev 2009-01-22 17:43:34 följande:
    Behöver också blommor i juni. Vill inte lägga mer än 1000 kr på min bukett men vill heller inte ha en stor. är det snålt tilltaget? Stor som en handboll kanske är lagom
Svar på tråden Florister....blommor i juni?