• Newsha

Nån från Iran som bytt efternamn i samband med vigseln?

Vill ni berätta hur man gå tillväga?

• Svar på tråden Nån från Iran som bytt efternamn i samband med vigseln?
  • Baby S

Har inget klockrent svar på frågan, men är nyfiken på vad du menar.

• Newsha

Jo. Jag är gift med en svensk och enligt persiska regler får man ej byta efternamn till ett icke-persiskt efternamn. D v s jag kan ej byta till makens efternamn. Vilket jag så gärna vill.

Jag vill veta nån har bytt efternamn till ett icke-persiskt, i såfall hur gör man det?

• Baby S

Jaha, då förstår jag. Är inte så insatt i persiska regler, trodde nämligen att det kanske rörde sig om Islamska regler s a s.
    Lycka till Hoppas någon annan vet.

• elsi

Kan du inte lägga till hans namn? persisk,efternamn,svensknamn?

• HomerSimpson

Är du svensk medborgare? I så fall får du byta till din blivandes efternamn utan att något hindrar dig. Persiska regler har ingen laga kraft i Sverige.

• Newsha

Homersimpson
    Jag vet detta men problemmet är ju att jag aldrig kan åka till persien mer p g a att jag heter olika - i mitt passa samt hos dem...HELT SJUKT, va!!!

• elsi

Hmm hur ska ni hjälpa dig med detta..?

Skulle du kunna ta hans namn som Mitt namnen?

persisk svensk persisk? i så fall eftersom du är redan gift måste du betala till skatte mydigheten för ett namn byte..eftersom vigseln ha redan skett...

usch vilken dilemma,, så trist för dig

• Stjärnblomma
    elsi skrev 2009-01-27 08:50:47 följande:
    Hmm hur ska ni hjälpa dig med detta..?Skulle du kunna ta hans namn som Mitt namnen?persisk svensk persisk? i så fall eftersom du är redan gift måste du betala till skatte mydigheten för ett namn byte..eftersom vigseln ha redan skett...usch vilken dilemma,, så trist för dig
    Man har rätt att gratis byta till eller ta som mellannamn sin mans/frus namn närsomhelst, det måste inte ske precis i samband med vigseln.

Själva originalfrågan har jag tyvärr ingen aning om, det låter trist.
  • elsi

Åh tack för info! det var bra för mig att veta

• Persianbride2009

Hej

Helt ärligt tror jag inte att du kan byta ditt efternamn (till icke svenskt) i ditt persiska pass och i din shenas name. Du kan nog bara byta i Sverige men jag tror du får låta bli det också om du inte vill ha en massa jobbigt trubbel =(. Men jag är ingen expert. Föreslår att du ringer till iranska ambassaden och hör med dom.

Lycka till.

Svar på tråden Nån från Iran som bytt efternamn i samband med vigseln?