• Newsha

Nån från Iran som bytt efternamn i samband med vigseln?

Vill ni berätta hur man gå tillväga?

• Svar på tråden Nån från Iran som bytt efternamn i samband med vigseln?
  • Newsha

Jo. Jag är gift med en svensk och enligt persiska regler får man ej byta efternamn till ett icke-persiskt efternamn. D v s jag kan ej byta till makens efternamn. Vilket jag så gärna vill.

Jag vill veta nån har bytt efternamn till ett icke-persiskt, i såfall hur gör man det?

• Newsha

Homersimpson
    Jag vet detta men problemmet är ju att jag aldrig kan åka till persien mer p g a att jag heter olika - i mitt passa samt hos dem...HELT SJUKT, va!!!

• Newsha
    Persianbride2009 skrev 2009-01-27 09:20:39 följande:
    HejHelt ärligt tror jag inte att du kan byta ditt efternamn (till icke svenskt) i ditt persiska pass och i din shenas name. Du kan nog bara byta i Sverige men jag tror du får låta bli det också om du inte vill ha en massa jobbigt trubbel =(. Men jag är ingen expert. Föreslår att du ringer till iranska ambassaden och hör med dom. Lycka till.
    Du menar ju "icke persiskt"?

Jag har skickat ett mejl till ambassaden, men sjuka i huvet är dem. De skickat mejl tillbaks att de besvarar mejl enbart med "persiska bokstäver"!!! *arg* Man vill bara spy på dem...
  • Newsha

anne på grönkulla skrev 2009-01-27 15:16:23 följande:

Du kan inte ha ditt efternamn som mellannamn i Sverige och ta makens som efternamn - så kan du behålla ditt efternamn i ditt iranska pass? För jag antar att du har dubbla medborgarskap och dubbla pass?
    Jo, jag har dubbla medborgarskap & dubbla pass.
    När jag åker ner dit, då åker jag in i landet med mitt persiska pass! Sedan när jag kommer ur landet då kommer svenska passet fram för i det persiska passet finns ju inget "visum". Men de kollar alltid båda passen samtidigt och där kommer namnen inte att stämma...

Jag är SÅÅ TRÖTT, ARG & IRRITERAD på alla deras konstiga lagar, blää.....
  • Newsha
    N79 skrev 2009-01-29 10:11:46 följande:
    Jag är född i Iran, men har bott i Sverige sedan 6-års ålder. Ska gifta mig i maj och kommer att byta efternamn helt (alltså inte bara lägga till hans efternamn utan byta till Lopez). Jag är i och för sig endast svensk medborgare och har dessutom inget intresse av att åka tillbaka till Iran så det är kanske lättare för mig då...Låter knepigt det där ni skriver, att man inte FÅR byta till ett icke persiskt efternamn....knäpp regel. Varje människa ska väl få välja själv. Lycka till med namnbytet om du nu lyckas genomföra det!
    Tack för ditt svar.
    Allt hade varit enkelt om man inte hade för avsikt att åka ner dit. Då kunde man strunta i dem idiot-reglerna helt. Men nu har jag mina föräldrar där så jag behöver hälsa på de ibland, även om att det sker vart 5:e år men men...

Men jag tror jag byter ändå. I värsta fall får mina föräld komma hit & hälsa på istället för att jag ska åka ner...

Mest förbannad är jag just nu på ambassaden´s "VÄNLIGA" svar, att mejlet ska vara skrivet med persiska bokstäver, blää!
  • Newsha
    Sophie09 skrev 2009-02-03 20:35:20 följande:
    ett tips till dig är ju att vända dig till ambasaden. jag ska själv gifta mig med en iranier i sommar, och där har vi fått mycket hjälp..
    Jag kontaktade ambassaden men fick knappt hjälp, vilket inte förvånar mig. De påstod att mejlet skall vara med persiska bokstäver och inte svenska bokstäver. Detta istället för att svara på min fråga och hjälpa mig...
  • Newsha
    Taaanja skrev 2009-02-03 20:40:59 följande:
    Låter jobbigt. Måste du byta efternamn i Iran för att du byter i Sverige??? Jag gifter mig med en iranier, vi har valt att inte byta någon av oss...
    Jag har varit gift i över 5 år och ingen av oss bytte heller men jag börjar tycka att det är så svårt att bokstavera sitt efternamn överallt så därför ville jag byta till makens. Sen tycker jag att det är så mysigt när alla i familjen heter samma...
Svar på tråden Nån från Iran som bytt efternamn i samband med vigseln?