Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Bukett prisuppskattning tack!

Japp! Räkna FRÅN 1000 och uppåt, inget konstigt alls med 2000 heller, allt beror på VILKA blommor och hur många, samt vilken arbetstid som krävs. Minst en timme arbete tar vilken bukett som helst, ändå brukar man inte ens räkna in allt pratande och planerande och inköp osv.

Tänk också på att blommorna nästan alltid kostar mer specialbeställda så till ett visst datum än en vanlig dag rakt över disk. Det är odlare och första leverantörs led som får ut mer betalt i sina led. Intee din florist.

Lycka till!

• passionsblomman

Då är det INTE en brudbukett bunden i en hållare, utan en vanligt bunden bukett. De har dessutom knappast tänkt förbeställa, och de tar noll kronor för arbetet.
    Men har man inte särskilda sortkrav och tar vad det finns precis nu i butiken kan det ju gå.

Eller om butiken inte är så noga med sin bokföring...

momi boki skrev 2009-01-21 19:51:24 följande:

ja va intte hos floristen idagh frågade dom ville ha ca 300-400 för med grönt och rosor i sa att den ska vara billig men blir super fin endå
  • passionsblomman
    Gör det du... så snackar vi sen!

Mrs D to be skrev 2009-01-21 19:58:49 följande:
    ååå jag kollar i din lilla blomm utställning :-P
  • passionsblomman

I en buketthållare eller med stjälkarna kvar som "handtag"?

momi boki skrev 2009-01-21 20:09:12 följande:

passionsblomman,, jodå han skulle förbeställa blommor och göra den rund bunden så som jag vill
  • passionsblomman

Inte dum fråga alls...

jo, en traditionell brudbukett binds vanligen så, att man har en plasthållare i vilken det sitter en boll av oasis-stickmassa.
    Man har den av flera skäl, dels får blommorn adet vatten de behöver under dagen i hållaren, dels kan man bygga former som tex droppform osv i en sådan , vilket inte går annars. Ytterligare en orsak är att man blir av med mycket vikt om man skär av merparten av stjälken och bara sticker själva blomman i hållaren (avgörs av bukettyp givetvis)

Att binda "som en vanlig" innebär att man binder ihop blommorna precis som man gör med en presentbukett. Man har alltså hela stjälken kvar och det blir stjälkarna som utgör "handtaget" bruden håller i . man lindar det vanligen med ett vackert band, för att det ser snyggare ut, och blir bekvämt att hålla i.

Den första varianten innebär dels en kostnad för att själva handtaget tillkommer, men det tar också mer tid än att "bunta ihop" tio kallor tillexempel, även om de"vanligt" bundna brudbuketterna inte alls är så enkla som många tycks tro, utan rätt avancerade hantverksarbeten.

Sedan är det lite svårt när man pratar buketter, för jag märker att många berättar om sin brudbukett, och så är det i själv averket buketter som egentligen mer är tärnbuketter i storlek, eller så har en kompis gjort den eller man har köpt blommorna på torget...

Mina prisindikationer bygger på en utbildad florists arbete med kostnad inkluderad för konsultation, material, arbete och att man får ett kvitto på det man köpt.
    något annat kan jag aldrig stå för.

GoS09 skrev 2009-01-21 20:42:37 följande:
    Kanske en dum fråga men vad är skillnaden på blomhållare o stjälkarna kvar som handtag... vad är en blomhållare eg..?Och vad är det för skillnad på buketten om det är en vanlig bukett och en brudbukett? Förutom priset då.. Hehe...
  • passionsblomman

Helt rätt uppfattat! Man gör oftast en mindre variant av brudens bukett, eller åtminstone ngt som matchar i färg.
    Och man anpassar efter storleken på bruden och lite hela bröllopet.

Är det maräng med slöja och hela killivitten bör man inte ha för liten bukett.
    Står man på en sandstrand barfota i enkel sommarklänning kanske man bara har en enda blomma i handen...

SÅ olika!

GoS09 skrev 2009-01-21 20:59:46 följande:
    Okej, tack för svaren :)Så skillnaden med brudbukett o tärnbukett är själva storleken om jag uppfattade dig korrekt? Men en tärnbukett kan se ut som en droppformad bukett med blomhållare ändå?? Är det därför (bland annat) som tärnbuketten är billigare än brudbuketten?
  • passionsblomman

Ja, eller jag som florist skulle mer benämna den som det och det gör det lite svårt när man jämför vad saker och ting kostat så här på nätet när det varierar så enormt mkt på vad det egentligen är man köpt.

det är ju en viss skillnad på en rundbunden bukett med 40 rosor och en med 7 st...

GoS09 skrev 2009-01-21 21:10:23 följande:
    Så har man en "tillräckligt liten" bukett som brud kan det bli o kallas tärnbukett helt krasst? Eller?
  • passionsblomman

Vitt är jämte rosa den största färgen av alla vågar jag påstå, så det är aldrig problem att få tag på.

Det handlar mer om vad du vill ha för känsla på buketten och vad du gillar.

Rosor och Freesia är ju väldigt klassiskt och vackert i en droppe,Kallor stramare och Anthurium exotiskt etc.

Rosor och Orkidéer är lyxigt
    Vissa vill ha mer ängsliknande blommor, som Margueriter (Prästkragar) och andra sommarblommor...
    Så det beror så mkt på vad du liksom ser för slutresultat vad gäller stil och känsla.

MiaAnd skrev 2009-01-21 21:12:06 följande:
    Tror att min fråga försvann lite bland de andra inläggen, så jag provar igen... :)
  • passionsblomman

Du har brudbuketter i ditt galleri!

Alla tre. De innehåller rätt många blommor.

Det är alltså inte så att jag menar att man ska beställa en tärnbukett ist, MEN det är rätt inne med "bara ngra rosor " eller Kallor numera, och då blir et lite svårt att prata priser, för det är inte så konstigt om ngns bulett kostar "bara 500" om den har et fåtal blommor och en enkel bindning, jämfört med en större bukett.
    Alltså är "vad kostar en bukett frågan" rätt hopplös! Tills man vet VAD för bukett då...

GoS09 skrev 2009-01-21 21:25:45 följande:
    Okej... då förstår jag lite bättre. Tack! Men tex buketterna i mitt galleri är (för mig) typ lika stora och för mig inte bamsestor bukett.. Skulle det räknas som tärn- eller brudbukett? Alltså vart går gränsen på ett ungefär... Svårt o säga säkert men ca.. Och vad skulle du uppskatta kostnaden till?
  • passionsblomman

Ja, både Kallor och Orkidéer är exklusiva, men man har ju inte 40 st av dem å andra sidan, så det behöver inte bli så blodigt ändå...

MiaAnd skrev 2009-01-21 21:27:17 följande:
    Vill helst inte ha rosor. Tycker kallor är fint. Är det dyrt med orkideer? Tycker de är jättefina.
    Momi boki, ja ditt exempel är lite vad jag förklarar för GoS09,
    MEN han borde ändå ligga lite högre än 300, för nu verkar han bara ta betalt för matrialet, och han borde ju ta betalt för sin tid också, fast han har kanske råd att jobba gratis, eller säljer väldigt billiga blommor.

Bara att man ens gör jobbet borde ligga på en timmes jobb, och det handlar om minst 350 kr, om man vet vad ens tid behöver kosta. Tyvärr har inte alla koll på det.
Svar på tråden Bukett prisuppskattning tack!