Inlägg från: xmarsan |Visa alla inlägg
  • xmarsan

Juni 2009 Nr 3

Här är en till junibrud som är inne och hämtar inspiration med ojämna mellanrum. Vi gifter oss den 13 juni - som en del andra här.
    Har bestämt kyrka, festlokal, mat och dryck är avsmakad och bestämd, klänning köpt, tärnklänningar och näbbklänning beställda från LightInTheBox, frisör bokad, fotograf bokad, inbjudningar utskickade.
    Närmast att ta tag i är väl att bestämma blommor och boka "floristen" samt att beställa frackar (till m2b och marskalkar/best man) och beställa ring.

• xmarsan

Miss Moneypenny skrev 2009-02-20 10:39:03 följande:

Vad ska ni ha för tårta? Vi tänkte låta mammorna baka tårta. Letar efter recept på bra moussetårtor? Nån som har något tips?
    Miss Moneypenny - är det någon särskild moussetårta du är ute efter? Har ett par recept från Allt om Mat och SvD Min Helg som är toppen - men då är ju frågan vilken smak. Har även ett recept hemma på bröllopstårta i Leilas bok A piece of cake (har dock ej testbakat det).

Själva överlåter vi på lokalen/cateringen att ordna tårtan - de har egen konditor som gör den tårta vi önskar till rimligt pris.
  • xmarsan

Miss Moneypenny skrev 2009-02-26 08:34:21 följande:

Tack vad snällt! Är intresserad av alla typer typ chokladmousse eller kanske nåt fräschare som hallonmousse eller passionsfruktmousse.Våra mammor har erbjudit sig att göra tårta, men pratade med min mamma igår och hon var lite inne på att köpa tårtor istället som present till oss för att slippa stå och slabba på morgonen och stressa. Vi har redan en tårtställning och dekorationer. Tror ni man helt enkelt kan köpa tre stycken tårtor hos konditorn utan att de tar helt hutlösa priser som de tar för bröllopstårtor?Eller massa små bakelser att ställa på tårtställningen kanske? Vad brukar det kosta?
    Miss Moneypenny - jag tror definitivt att man kan köpa "vanliga" tårtor hos konditorn - kan säkert be de att att inte garnera de om du vill ha något särskilt som du (era mammor) vill fixa alt kan man säkert be de garnera lite efter era önskemål! De brukar vara väldigt serviceminded - det är iaf min erfarenhet.
    Även bakelser är fint - var på ett bröllop förra året där alla fick varsin bakelse och brudparet delade på en "liten tårta" (typ tvåbitars). De stod tätt uppställda på ett sånt där flervånings kakfat - jättefint.
    Återkom om du är intresserad av ngt recept så kan jag skicka det till dig.
  • xmarsan

vi tänker gå in tillsammans - jag tycker att det är en fin tanke/gest att visa att vi gör detta frivilligt och tillsammans.
    Men jag har full förståelse för att alla har sin egna bild av bröllopet och gör som man tycker är bäst... för visst har alla sin egen bild av drömbröllopet!

• xmarsan

Hur långt har alla kommit egentligen? Känns som vi har "allt" kvar att göra - men sen så när jag tittar på listan med saker som vi gjort - så ser det ändå rätt bra ut. Är dock lite rädd för att jag ska få panik när det börjar närma sig i tiden.

• xmarsan

Kanske måste speca vad jag gjort också...

Praktiska detaljer
    - budget (upplagd och möjlig att uppnå)
    - kyrka (bokad)
    - festlokal (bokad)
    - mat och dryck (avsmakad)
    - hotell till bröllopsnatt (bokad)
    - inbjudningar utskickade
    - blommor (brudbukett, tärnbuketter och corsage) beställda
    - hindersprövningspapper (inskickad)
    - anmälan om efternamn (inskickad)

Till bruden
    - vigselring (beställd och handpenning betald)
    - klänning (köpt - ska sys in och ev läggas upp)
    - underkjol (lånad)
    - slöja (lånad)
    - väska (second hand väska)
    - smycken (egna)

Till brudgum
    - skor (egna)
    - manchettknappar (egna)

Till brudfölje
    - tärnklänningar (beställda)
    - näbbklänning (beställd)

Personer
    - bruddnäbb (dottern - så hon gör som vi vill - hoppas vi)
    - tärnor (tillfrågade och sagt ja)
    - best man/marskalk (tillfrågade och sagt ja)
    - toastmaster (tillfrågad och sagt ja)
    - präst (tillfrågad och sagt ja)
    - frisör (tillfrågad och sagt ja)
    - fotograf (tillfrågad och sagt ja)

• xmarsan
    nni skrev 2009-03-03 15:27:31 följande:
    Du har kommit långt! Vi har kommit till den fasen att vi bokat allt det stora; som kyrka, lokal, fotograf, frisör och skickat inbjudningar. Annars e det snart klänningsletande som jag nämnt sedan andra bokningar. Detaljer som festhäfte och vigselhäfe gör vi först efter 1 april då vi vet hur många som kommer. Och då vi pratat med prästen. Men vi vet ungefär hur vi ska ha vigseln o festen iaf.
    Sönt att höra att du tycker vi kommit långt - tror man blir "hemmablind" eller vad man ska säga.
    Å andra sidan har mycket av det som är klart gjorts den senaste veckan. Så det är kanske därför jag inte kommit ikapp mentalt ännu med att vi gjort mycket. Beställde ring idag och skickad in papprena till SKV idag.
    Vad gäller häftena så ska vi börja pyssla med de lite på kvällarna när dottern sover. Annars så blir det till att göra ett ryck i början av maj (som vi satte vårt sista OSA till).
    Låter som om även du har bra koll på läget! Lycka till med klänningsletandet. Det var ett helt underbart ögonblick när jag prövade den rätta klänningen och insåg det.
  • xmarsan

Flisa80 skrev 2009-03-03 18:22:25 följande:

Himmel! Hade jag gjort allt det där så är det ju bara att lägga upp fötterna och vila. Du har ju gjort massor! Avundas dig lite.
    Å andra sidan kommer jag börja på en ny tjänst på jobbet de närmaste månaderna och kommer behöva lägga mycket tid på det. Sedan har vi en liten 13 månaders hemma som man vill mysa och umgås med också... så det går i vågor när vi får något gjort vad avser bröllopet.
  • xmarsan

Idag ska tärnklänningarna och näbbklänningen dyka upp med DHL-paket... så nervös!

• xmarsan

Vi har också fått hinderprövningen precis! Så spännande!

Svar på tråden Juni 2009 Nr 3