-
De där är jättefina.. det tror jag att de flesta män skulle kunna tänka sig att bära också! :)Flisa80 skrev 2009-04-06 19:39:48 följande:Jag har också funderat kring morgongåva och såg ett tips här nånstans, på www.alskadebarn.se en fyrstav... Det tyckte jag var fint...
-
Har lämnat in våra ringar för gravyr och omrhodering idag! Det känns naket usch! Men blev glatt överraskad över att jag kunde deala till mig ett bättre pris med tjejen i kassan. I en annan smyckesbutik tar de pris på gravyr per tecken (över ett visst antal) och 420:- för rhodering av en ring. Så det skulle bli ungefär 1500:- för allt. Men i den här smyckesbutiken fick jag ner priset till 900:-. När jag väl skulle lämna in ringarna idag frågade tjejen vilket pris vi kom överens om tidigare "Ja du sa 900:- till mig..?" "Jaha, men då säger vi 750:- då hihi!"
Haha hon prutade åt mig, det var en bra deal. Många bäckar små :) -
Glad påsk!! :D Nää det är mindre än 9veckor kvar för oss nu..gaaah... *nervös*
-
Tyvärr är det väl så att har man satt ett OSA-datum har ju folk på sig till just den dagen att svara. Det är inte riktigt god ettikett att tjata på gästerna att svara tidigare, då skulle man satt ett tidigare OSA-datum. Men kan erkänna att jag också blivit väldigt irriterad över folk som inte svarat i tid/god tid och jag har fiskat efter svar..man vill ju veta! Nu är det ändå några stycken som sagt "nja". Suck.
Har suttit och skrivit ut festprogram i flera timmar igår, så nu struntar jag högaktningsfullt ifall någon lämnar återbud i sista sekund. De är med i festprogrammet ändå! ;)
Idag ska vi iaf träffa prästen! Vi bokade tid med henne, annars skulle vi fått vänta till veckan innan vigseln med att träffas. Så länge kan jag ju inte vänta! Jag kan ju inte göra klart vigselprogrammen innan jag träffat henne, har ju ingen aning om kantor och vigselordning etc. Så det blir bra. :) -
Jo fast då gäller det oftast att inbjudningarna ska ut tidigast 6-8veckor innan själva bröllopet och så är det osa satt runt 2-3veckor senare. Vi skickade ut våra 5månader innan och hade osa 3månader innan, så det var ju ett spann på runt 2månader där. Inte konstigt att folk väntade med att osa då. Och man kan väl bara visa god etikett och tacka ja/nej om man VET hur man ska göra, vi har haft många som behövt kolla med semester och turnéscheman(polare som är musiker) osv, så de har väl inte kunnat svara säkert innan osa-datumet. Men det är sjukt enerverande ändå ;)GlamourKitten skrev 2009-04-16 12:03:00 följande:Red Scarlet skrev 2009-04-16 08:13:39 följande:Nej jag antar att det inte är god etikett att tjata på dem att svara tidigare, men överallt jag läst om god etikett så svarar man på en inbjudan inom en vecka
-
Uh vi träffade ju vår präst igår.. kan ju inte säga att vi fick sådär överdrivet bra kontakt. Menmen vad ska man göra, jag är inte sån som skulle byta präst bara hur som helst. Men det var mycket krångel, hon ringde inte innan som hon skulle (för att berätta vart vi skulle mötas), vi hade ingenstans att sitta, hon hittade inte nycklar, hon hade inte telefonnr till kantorn som vi skulle få etc etc. Jag är väldigt ordningssam och punktlig själv så kan lätt bli irriterad när folk inte har koll på sina grejer och är förberedda inför ett möte. Hon försökte även korsförhöra mig om vad jag kom ihåg från min konfirmation (menade antagligen väl men det var lite jobbigt..)
Och så kläckte hon ur sig flera konstiga saker, hon såg på mitt namn att jag har utländskt ursprung, (min pappa är från Indien) och då sa hon
"Ja, vi kanske ska ordna så att ni får en vigsel som är giltig både i Sverige och Indien?" Öh..varför då.. är inte ett svenskt äktenskap giltigt i alla länder? Jag är ju svensk medborgare och född här.. "Jamen om du kanske vill åka dit och så.." Min sambo var tvungen att säga "Vadå.. om hon tänker åka tillBAKA eller..?" Var tvungen att säga att min släkt är hinduer så tror faktiskt inte att det spelar någon roll för dem ifall en kyrklig vigsel är giltig i både Sverige och Indien. Hon menade kanske väl men hon uttryckte sig och tittade på en så konstigt. Aja hon var svår att förstå sig på.. Uh får hoppas att det blir bättre sen.. -
Miss Moneypenny skrev 2009-04-17 13:24:29 följande:
Mycket märkligt... Vad tråkigt för er! Hur kändes hennes "åsikter" om själva vigselceremonin då? Man får ju hoppas att hon inte säger skumma saker under den också.Hon är väldigt lugn och talar mycket om att vigseln och äktenskapet handlar om tvåsamheten och kärlek och sådant, och förklarade noga händelseförloppet under själva ceremonin. Så jag tvivlar väl inte på att hon är en bra präst och hon kommer säkert att göra sitt jobb bra under själva bröllopsdagen (så länge hon kan uttala mina namn..), det är väl mest personkemin som vacklade lite under vårt första möte. Vi ska nog inte träffas fler gånger innan vigseln men hålla kontakt via telefon och mejl, tror det är lika bra ;) -
Uuh så fick jag ju äntligen bekräftat av vår mystiska präst vilken kantor vi skulle ha, har inte kommit fram på kantorns telefon men dum som jag var skrev jag ut vigselprogrammen ändå. (Ville ju få allt klart!) Och så kom jag fram idag och då var det tydligen inte henne vi skulle ha, för hon hade semester. Så det är en annan dam... så nu står det fel i vigselprogrammen hah.. aja struntsamma.
Lite irriterande bara för kantorn sa typ "Jaha... Pachebels Kanon i D? Den är ju inte så vanlig att ha på bröllop direkt.. men men.." Vadå är det bara en begravningslåt eller? Verkar vara många på BT som har den iaf.. uuh måste de alltid tycka till så mycket. Svenska kyrkan har den som en klar variant för in/utgångsmarsch till bröllop, då är det ju det. -
Tidsmaskin: Nä det var den andra kantorn (som vi inte skulle ha) som påpekade det... hon kunde låten hon tyckte bara inte att den passade av någon anledning. Den kantorn vi skulle ha visste inte ens vad det var för låt! Men hallå.. borde man inte veta det om man är kantor? Det är ju ett ganska känt verk. Aja hon kommer att fixa noter till allt och öva.. hon verkade snäll iaf :)
MulleNuh: Japp! Jag tycker att den är SÅ FIN och högtidlig! Äsch långsam? Nää det är ju en ingångsmarsch (för oss iaf), vi tänkte ju inte springa in utan gå långsamt så alla hinner se oss innan vi ställer oss längst fram vid altaret (då ser man ju ändå bara ryggarna på oss typ). Det blir nog bra. Men jag börjar känna mig som att kyrkopersonalen börjar se mig som en bridezillah-light som ska ha allt som HON VILL HA DET. Hrrm.
-
Haha vi ska ju ha ledmotivet till Ronja Rövardotter som utgångsmarsch, det gick tydligen jättebra enligt kantorn. Men för att vara säkra på att vi menade samma sång fick jag småsjunga den för henne i telefon (det är melodin som en manskör sjunger). Jag har ju hört skräckhistorien här på BT om att någon ville ha "Låten från Robin Hood" (antar Bryan Adams el nåt?) och fick "hoodiladii hoodiladi hoppsan vilken dag.." Hahah..
Jag vill INTE ha "Borka versus Mattis"-låten som utgångslåt. Men kantorn verkade förstå vilken låt jag menade ;) -
Guuh det kommer att bli fantastiskt fint! Vad kul med en präst som verkligen är exhalterad över ert musikval. :DMulleNuh skrev 2009-04-22 08:09:04 följande:haha.. Ja den är fin.. Han sa också att den skulle låta såååå fin i kyrkan. Vi ska ha en tjej som spelar cello också. Då blev han helt extas!!Red Scarlet skrev 2009-04-22 08:06:31 följande:
-
Hämtade ut min bröllopsväska på posten idag, den var jättefin! Hoppas att den är i rätt nyans till klänningen bara, har inte hunnit jämföra än. Annars får det gå ändå. Den kostade ju under 200:- så är ju ett bra pris iaf. Jag köpte den här:
cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&item=300306675779 -
Äsch det gick inte att länka. Aja det finns en halvdålig bild i mitt galleri ändå.
Miss Moneypenny: Hur har det gått med klänningen? :D
Jag tycker också att man får unna sig lite med vigselringen, man ska ju ha den ett bra tag så det är ju bra om man blir nöjd!