• momi boki

12 frågor om bröllop saker ???? svar gärna behöver alla råd

1, jag tänkte binda min egen bukett läst på om det och ser inte svårt ut är det fel av mig efter som vi gifter oss tidigar evill vi spra in på små saker, finns rosa rosor i juli?

2, vi tänkte ha kall mat tex kött salami potatis sallad och kalkon fläskfile, med sallad o massa frukt, de passar väl en varm månad?

3. är det fult om bruden blir lite alkoholpåverkad på festen?

4, våran efterätt kommer enbart bestå av kakor och tårtan skippar bullar osv, däremot komme rvi ha lite olika choklad praliner? är det snålt?

5.kan man åka taxi till kyrkan ? och till festen ?

6, i baren kommer man få välja mellan öl vit&rött vin eller en bål/drink man få 7 guld klimpar i en liten ask som man kan växla in i baren till nåt drick bart fram till kl 23 narturligtvis är det dryck till maten

7. vad har man för musik då på festen? vad ska ni ha har inte en anning?

8. får bruden hålla tal under middagen ?

9. kan man har tal förbud för alla andr autom dom närmast ei familjen pappa o svärföräldrar osv jag hatar tal.

10 nån som vet nån lek?

11. när kastar man buketten ?

12. är min klänning för naken ?? porrig ? utmanande?
    finns i mitt galleri

vore helt underbart om ni kan hjälpa mig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-22 20:42
    fråga 6 var kanske bilr för mycket med 7 guldklimpar då 23 blir de fri bar och man får hämta själv

• Svar på tråden 12 frågor om bröllop saker ???? svar gärna behöver alla råd
  • älskarlivet

Fast i mitt tal ska jag enbart tala till min nyblivna man.. Paketöppning kommer vi inte heller ha på vårt bröllop, utan det gör vi i lugn och ro dagen efter..

momi boki skrev 2009-01-22 19:59:42 följande:

älskarlivet. ja skulle oxå villja hålla ett litet tal och säga tack till de som kommit osv efter paket öppning, ja nej herregud inte ska man vara så full inte men ja e så barnsligt lätt på verkad så redan efter två vin glas kan jag snubla på orden men inte e jag full men börjar av nån anledning typ lesba, men man vill ju gärna drick aoch skåla med
  • Blivande mrs walker

MrsTwingly: Jättebra råd allesammans, men jag är litet tveksam till att ha musiken på vinyl. Då måste någon stackare gå och byta sida alldeles för ofta, och det blir ändå en del tomma tystnader mellan bytena.

• momi boki

jag håller med vinyl kanske blir lite jonnigt

• momi boki

en fråga till om nån kan svara på den, fram mot kvällen tänkte vi ta fram lite smått o gott tänkte köpa några kilo räkor och lite ost kanske som man kan ta fram fram mot kl 22? hur låter det

• sokkerstruten

Hur många blir ni? Det kan bli många kilo räkor! :) hm om ni ska dansa å så är ju att sitta till bords när det gäller räkor eftersom man ska skala å så...

är det tanken eller vill ni mer att dom som ska dansa och typ äta lite varstans på stående fot...stämningen kanske dör ut lite om man ska sätta sig ner igen...

det beror ju på hur man vill ha det! Annars är ju räkor supergott!

• momi boki

nja de ät för dom som vill ha

• MrsTwingly

hejsan! Vinyn tänkte jag inte på skivor...formulerade mig kanske lite konstigt. All musik finns ju i stort sett digitalt numera, alternativt att man rippar cd-skivor med musiken på. Att fummla med skivor skulle jag inte rekomendera, då är det bättre att ta en bärbar dator( + cd-spelare som back up) och spela upp musiken genom den(andra högtalare förståss=)

Jag älskar vinylmusik=) Klassiker som aldrig går ur tiden!

• anja1661

1, jag tänkte binda min egen bukett
    *det bör väl finnas rosa rosor då. min vän gjorde sin egna bukett och den var jättefin men till din klänning hade jag vela ha en mer exklusiv bukett.

2, vi tänkte ha kall mat tex kött salami potatis sallad och kalkon fläskfile, med sallad o massa frukt, de passar väl en varm månad?
    *Ja absolut!

*det tycker jag inte! självklart beror det ju på hur dina gäster är men själv ska jag festa! det är ju ditt livs fest!!

4, våran efterätt kommer enbart bestå av kakor och tårtan skippar bullar osv, däremot komme rvi ha lite olika choklad praliner? är det snålt?
    *nej verkligen inte! det låter gott!

* klart man kan men jag hade nog hellre valt att åka med någon annan. tex brudföljet eller så...ni kan säkert låna en finare bil..

6, i baren kommer man få välja mellan öl vit&rött vin eller en bål/drink man få 7 guld klimpar i en liten ask som man kan växla in i baren till nåt drick bart fram till kl 23 narturligtvis är det dryck till maten

* vi kommer ha en trubadur med kompmusik, han är skitbra!
    annars kan man ha inspelade cd skivor

* ja absolut!

9. kan man har tal förbud för alla andr autom dom närmast ei familjen pappa o svärföräldrar osv jag hatar tal.
    *det hade jag inte rekommenderat. det du kan göra är att tidsbegränsa talen till tex 2min var.

10 nån som vet nån lek?
    * för brudparet elelr för alla gäster?
    jag gillar frågeleken mellan man o hustru där man ska hålla upp en sko..vet du vilken jag menar?

* det behöver man inte göra alls. det ska inte jag...

finns i mitt galleri
    *den är UNDERBAR!!!

13. räkor till kvällen?
    *räkor är alltid gott men vill man verkligen skala räkor och lukta fisk på en fin fest?? kanske kan ha ostbricka med goda ostar, kex och frukt istället?

• momi boki

ja ostbrika är nog kanske bättre ! kanske för mycket kladd med räkor, nej vet inte vilken lek =( kan ingen alls

• anja1661

brud och brudgum tar av sig skorna och håller en av varje i sina händer. tex brudsko i höger och brudgums i vänster.
    toastmastern eller nån annan läser upp frågor som tex: vem har bäst hand om ekonomin i ert förhållande? och då ska brudparet som hela tiden sitter med ryggarna mot varandra räcka upp den sko som symboliserar vem som fixar ekonomin...hängde du me?
    där kan man hitta på massa roliga, pinsamma, vardagliga frågor !!

• Munchkin

1, jag tänkte binda min egen bukett läst på om det och ser inte svårt ut är det fel av mig efter som vi gifter oss tidigar evill vi spra in på små saker, finns rosa rosor i juli?

En enkel bukett borde inte vara svårt att binda själv, och rosa rosor bör finnas i juli, jag hade inga problem att få lila och cremefärgade rosor i min bukett så...

Låter mums, men glöm inte att ha nån sås till, och kanske nåt bröd

Alkoholpåverkad så att bruden raglar runt och sluddrar är fult, alkoholpåverkad så att bruden bara är glad och avslappnad är helt om

Inte alls snålt, många blir ju mätta på maten och tycker att det blir mycket med både tårta och efterrätt

Klart man kan, men kolla upp så att det inte finns billigare alternativ som är lite roligare än just taxi. Taxi har dessutom en tendens att kunna bli dyrt. Kanske nån bekant kan ställa upp och köra er?

Låter kul

Vi hade väldigt blandat så att det skulle passa alla från yngsta deltagaren på 13 år till äldsta på närmre 80 år. Så alllt från vad som ligger på dagens hitlistor till dansband till vad vi gillade hade vi med. Vi bad gästerna ge förslag på en låt som garanterat skulle få upp dom på dansgolvet när vi skickade ut inbjudan, på så sätt fick vi lite mer tips

Klart hon får

Meddela i inbjudningarna ( om de inte redan gått ut) att ni helst ser att bara närmsta familjen håller tal, sen får ni nog vara beredda på att vissa inte är helt läskunniga men de flesta håller sig nog från att hålla tal då

10 nån som vet nån lek?

Brudparet sitter emd ryggen mot varandra med en av sina och en av den andres skor, nån ( toastmaster el dyl) frågar frågor, tex vem städar mest hemma och brudparet får hålla upp sin egen eller den andres sko beroende på vem de tycker påståendet stämmer in på.

Aldrig, det är inte en svensk sed, men vill du kasta buketten så görs det just innan ni åker från festen.

finns i mitt galleri

Absolut inte min typ av klänning, men den är jättefin, inte alls naken, porrig eller utmanande, du kommer att bli jättefin i den

• momi boki

haha det öät super kul den leken

• Waldekranz

Måste bara kommentera fråga 3, varför pratas det bara om bruden? Är det andra krav på henne än brudgummen?

Själv tycker jag det är helt beroende på vad det är för typ av fest och bröllop och de enda som kan avgöra det är bruden och brudgummen. MEN, stort MEN, samma krav eller förmåner ska gälla för både mannen och kvinnan!

• Taha

Ett tips till punkt 1 om du inte bundit buketter tidigare är att Medborgarskolan (Sthlm) erbjuder "Blomsterbinderi" som en engångskurs på 3h. Kostade 850 inkl allt.

Nu kan man ju tycka att man då kan lägga de pengarna på att köpa en bukett men jag tyckte att det var en rolig grej.

Svar på tråden 12 frågor om bröllop saker ???? svar gärna behöver alla råd