Inlägg från: Boobi |Visa alla inlägg
  • Boobi

Den Borgerliga Tråden 2

Vi har precis börjat prata om bröllop & vi funderar/planerar ett borgeligt bröllop på en strand på ett ställe som betyder mycket för oss på Öland!!
    Vi har börjat kolla så smått på klänningar, ringar & så, men han har inte friat på riktigt ännu..så det väntar jag på
    Om det går som vi tänkt kommer bröllopet bli av maj-juni någongång!!
    Hur lång tid innan måste man kontakta vf?
    Vi bor i Kalmar, men ska som sagt vigas på Öland isf..då ska vi väl kontakta vf på Öland eller?

• Boobi

Frågar här med:
    Kostar den borgeliga vigseln/registreringen något i era kommuner?
    Jag kollade runt här & i Kalmar är det gratis, men i Borgholm kostar det 500:-.

• Boobi
    emmlin skrev 2009-02-02 13:14:50 följande:
    det kostar 500 kr om man använder sig av en vigselförrättare i en annan kommun än den man bor i...
    Nja fast så är det inte här. I Borgholms kommun kostar det 500:- för alla oavsett om man bor där eller inte.
    Jag har nu kontaktat Mörbylånga kommun (oxå Öland) & de tar ingen avgift, bara ev reseersättning då.

Så det är nog väldigt olika
  • Boobi
    Tx2 skrev 2009-02-02 13:31:55 följande:
    Det är väl det som är så svårt med vf, alla kommuner gör olika. Vissa tar betalt om man inte är i rådhuset, andra ställer jättegärna upp utan ersättning, vissa ställen kontaktar man vf direkt o i andra kommuner blir man tilldelad en när man skickar in sin hindersprövning.Borgholmskommun har säkert samma som göteborgskommun, dem tar betalt om det inte är i rådhuset.Vi kollade i tre olika kommuner och alla hade olika tillvägagångssätt. Vår hemkommun (som vi valde), grannkommun och kommunen som vi skall gifta oss i.
    Ja. Borgholms kommun tar 500:- även i rådhuset.
  • Boobi

Hur hittar man vf som inte kommer från kommunen..alltså sjökaptener osv?

• Boobi
    Glimta skrev 2009-02-03 20:22:18 följande:
    Våran vf är sjökapten och han har vigsellicens. Men jag tror som Tx2 att det inte är alla som har det utan att de får ansöka om det.. Våran får iaf viga på land.
    Men hur hittar man dem
  • Boobi
    Glimta skrev 2009-02-05 22:35:10 följande:
    Kom just på en sak till! Vart ska jag göra av buketten när det blir dags för ringarna?? Vi ska inte ha ngn tärna eller bestman och ska vara utomhus.Hjälp!?
    Jag vet faktiskt inte, vittnena kke kan hålla den?
    Vi har ju våra barn, så jag tänkte att sonen får ha ringarna & ena dottern får hålla blommorna
Svar på tråden Den Borgerliga Tråden 2