Den Borgerliga Tråden 2
Nu har jag hittar hit
Nu har jag hittar hit
Får vår del skall en vän (ev en till) läsa något egenvalt, en vän skall sjunga tre låtar plus utgång. Och sedan skall troligtvis vår vf läsa någonting. Funderade på om vi skulle göra något själva, som tex löften, men det blir nog för mycket för oss. Kan vara skönt att bara glida med.
Jag är mest nervös för att jag kan bli "kidnappad" när som helst. Inte nervös för möhippan men att jag inte alls vet när mina vänner överaskar mig.
Bröllopet är jag inte nervös för. Än. Lite mer än tre månader kvar för vår del.
Vi kommer att ha in-och utgångsmusik, solosång, diktläsning, många tärnor och brudnäbb. En del kommer vår vf att läsa och en dikt kommer en av tärnorna att läsa. Mycket beror på vf och vad dem är villiga att ställa upp på. Vår tycker att det är självklart att ha mer än bara det obligatoriska.
Det är väldigt olika i kommunerna. I göteborg tar dem tex 500:- plus reseersättning om man inte gifter sig i rådhuset. Medans grannkommunerna är det gratis (fast då brukar man ge en liten present som tack för besväret) plus ev reseersättning.
Det är väl det som är så svårt med vf, alla kommuner gör olika. Vissa tar betalt om man inte är i rådhuset, andra ställer jättegärna upp utan ersättning, vissa ställen kontaktar man vf direkt o i andra kommuner blir man tilldelad en när man skickar in sin hindersprövning.
Borgholmskommun har säkert samma som göteborgskommun, dem tar betalt om det inte är i rådhuset.
Vi kollade i tre olika kommuner och alla hade olika tillvägagångssätt. Vår hemkommun (som vi valde), grannkommun och kommunen som vi skall gifta oss i.
Alla sjökaptener får väl inte viga? Tror inte att dem får vigselrätt med automatik utan är något som dem får ansöka om ifall dem vill ha det.
Men länsstyrelsen har koll på alla som får viga, det är dem som handlägger tillstånden. Kolla med er länsstyrelse så kan ni nog få en lista.
Kolla med länsstyrelsen för ert län, det är dem som delar ut/godkänner tillstånden. Dem borde ha en förteckning över alla som har vigselrätt.
Lägga ned dem på marken.
Mindre än tre månader kvar för oss.