Den Borgerliga Tråden 2
Vi har inte så mycket kvar, finslip på detaljer är det nog bara.
Vi har inte så mycket kvar, finslip på detaljer är det nog bara.
Det här hittade jag när jag googlade på sjökapter och vigselförrättare. Skulle sjökaptenen ha ansökt om vigeslrätt och är godkänd får h*n viga i vilket län som helst. Men en sjökapten har inte med automatik vigselrätt.
-------
Vare sig sjöbefälsexamen eller status som kapten på en båt ger automatisk rätt att viga.
Behörig att vara vigselförrättare är
1. präst i Svenska kyrkan,
2. sådan präst eller annan befattningshavare i ett annat trossamfund som har förordnande enligt bestämmelserna i lagen (1993:305) om rätt att förrätta vigsel inom andra trossamfund än Svenska kyrkan,
3. lagfaren domare i tingsrätt, eller
4. den som länsstyrelsen har förordnat.
Äktenskapsbalken (1987), 4 kap. 3 §
[En lång lista på de trossamfund, utöver svenska kyrkan, vari en "präst eller annan befattningshavare" medgivits vigselrätt räknas upp, från 1876 och framåt.]
5 § Behörig att förrätta borgerlig vigsel är, enligt närmare bestämmelser som regeringen meddelar, lagfaren domare i allmän underrätt och den som länsstyrelsen särskilt förordnar till vigselförrättare.
Giftermålsbalken (1920 och 1978), 4 kap.
Den sjökapten, eller vem som helst, som vill få rätt att viga har alltså att vända sig till länsstyrelsen, helst via sin egen kommun. Denna har sedan att avgöra huruvida det finns något behov av ytterligare en vigselförrättare. Sjökaptener får ingen positiv särbehandling, snarare tvärtom; poängen med ämbetet skall inte vara att dryga ut inkomsterna.
Vi kontaktade olika vf i kommunerna runt omkring ett halvår innan. Men alla kommuner har olika tillvägagångssätt. I vissa var vi för tidigt ute och i andra så fick vi en lista på olika personer som vi kunde kontakta
Vi kommer att ha en kille som spelar gitarr och en tjej som sjunger. Då det finns el så kommer vi ha en ljudanläggning med mikrofoner o förstärkare.
Jupp, vet att det finns vid dammen. Har för mig att jag såg det även vid vår plats. Er plats borde oxå ha det då jag sett musiker spela där.
Det finns långa utomhussladdar annars får man skarva.
Man får inga papper om namnändringen (den vanliga att någon tar den andres) men på hindersprövningen framgår det om det är inskickat angående namnändringen. Annars behöver vf ha namnändringsblanketten av er så att h*n kan skicka in efter vigseln.
Konstigt att det inte blivit registrerat. Skickade ni dem i samma kuvert?
Vi har en backup-plan att vara inne i ett torn ifall det regnar.
Vi kommer att ha en massa musik, har vi lyckats få dit en tjej att sjunga o en kille att kompa så vill vi höra dem till max. Så det blir en ingångslåt (på datorn), tre låtar och sedan en utgång. En kompis skall läsa en dikt och sedan tror vi att vår vf vill säga en del oxå. Skall träffa honom nästa vecka och stämma av.
Nä, han ringde oss
Här är det bara 10 dagar kvar!
Sitter och väntar på att vår vf skall dyka upp så vi kan gå igenom cermonin.
Har tre låtar under vigseln, men vet att dem är omgjorda/nedkortade. Men i och med att vi har tagit dit dem för att spela och sjunga så vill vi ha dem till max.
Gött, vår vf gick med på cermonin. Måste bara ändra till det högtidligare tager du och skriva med handslaget som jag hade tagit bort.
Iluna: Det är väldigt olika mellan vigselförrättare. Vissa tar en avgift. Vår ställer upp gratis på sin fritid så någon liten present skall han få.
Detsamma gäller vad dem ställer upp på. Vissa vill bara ta det obligatoriska medans andra gärna ställer upp på mer och kanske lite ovanligare inslag. Så man får nog höra sig för bland olika vf.
Steven och Johanna: Kanske enklare att ha med en bibeltext istället. El tror du att ni vill ha en vigsel där era gäster sjunger då funkar det definitivt med psalm (el annan allsång).