• MiaMariaR

Ses gästernas presenter som betalning för festen?

Jag har läst vid ett flertal tillfällen att på bröllop med kuvertavgift ska brudparet "självklart inte önska sig några presenter" (jag kanske övertolkar det och de egentligen bara menar att de inte kommer ha en officiell önskelista). Jag kan inte hjälpa att tycka det låter som att presenterna är en alternativ betalning.

Jag vill BJUDA mina vänner på en fest och då utan krav på motprestation, men samtidigt skulle det kännas svårt att själv bli bjuden och inte ha med mig något (nu blev jag förvirrad).

I vilken mån förväntas det presenter för en viss summa?

När jag vid andra tillfällen bjuder hem folk på middag kan jag ibland tycka det känns tråkigt att de tror sig vara tvungna att köpa med något.

Framför allt undrar jag ifall det är någon som INTE håller med om det här och i så fall hur ni ser på saken.

/Mia

• Svar på tråden Ses gästernas presenter som betalning för festen?
  • foaLoKe

Jag tycker att det är fint att ta med sig något när man är bjuden på middag! Jag gör det nästan alltid men känner inte att det är ett måste! Jag *vill* själv bara visa lite uppskattning.

• passionsblomman

Alltså, att gå till ett bröllop eller en födelsedagsfest utan att ha med sig en present är nog att anse som ett RÄTT rejält klavertramp.

Det innebär ju inte att man som mottagare ordnar festen för presenternas skull.

Det är också brukligt att inte komma tomhänt till värdinnan till en middag.
    Det är en fin gest bara, uppskattning helt enkelt.

• allehanda

Jag kan bara hålla med dig,numer verkar det som att om man blir bjuden på ett bröllop så förväntas det en motprestation=present och brudparet drar sig inte för att skicka med en särskild infolapp om vad som önskas eller på vilket konto som gåvan önskas insatt.Jag ger gärna en present men det känns inte roligt när man nästan får en köporder hemskickad tillsammans med inbjudan.

• MiaMariaR

Så om ni blir bjudna till bröllop med kuvertavgift så kommer ni fortfarande leta reda på trevliga presenter?

• passionsblomman

FÖRR i världen var nog faktiskt presenterna en riktig ordentlig hjälp på traven in i det vuxna livet med eget hem och allt.

Det lär ha varit kostsamt även då att ha baluns, men då var det ju inte paret själva som betalade.

Numera står många själva för arrangemanget, man är äldre och har ett liv som vuxen med ponaler därefter och ytterligare saker verkar ses mer som ett problem. Särskilt om man inte får välja dem själv exakt efter tycke och smak.

Jag tror vi blivit petigare med sådant idag.

Fick brudparet en dammsugare i gåva på 50-talet var de nog jätteglada.

I många länder ger man ju pengar, tex genom att brudparet dansar och gästerna förväntas proppa dem fulla med sedlar under jubel och skratt. Samma syfte lite, en välgångsönskan och hjälp på traven.

• allehanda

Har ingen i min bekanskapskrets som skulle komma på tanken att ha kuvertavgift på ett bröllop.Vår filosofi är om jag bjuder på bröllop en gång,och då bjuder på allt, då bjuder nästa par på sitt bröllop osv.Summan av detta är att kostnaden blir densamma för oss alla och vi är nöjda.

• fromheretoeternity
    MiaMariaR skrev 2009-01-23 23:30:39 följande:
    Så om ni blir bjudna till bröllop med kuvertavgift så kommer ni fortfarande leta reda på trevliga presenter?
    Nej det skulle jag nog inte göra. Jag betalar inte både kuvertavgift och köper en present. De bröllop jag hört om där brudparet önskar att gästerna betalar sitt eget kuvert har brudparet undanbett bröllopspresenter vilket jag tycker är det rätta att göra.
    Däremot köper man ju ett fint kort, kanske skriver en dikt och ger tillsammans med en blomma eller en flaska vin eller liknande. Det känns ju lite märkligt att komma tomhänt.
  • Luucie

Grejen är att man köper en present...det hör liksom till.

Men har man mage att be gästen betala för maten kanske man anstränger sig lite extra för att gästen ska förstå att man undanbeder sig eventuella övriga gåvor?

Jag känner personligen ingen som skulle bjuda mig på ett bröllop där man tar ut kuvertavgift.
    Så jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra...Får nog tänka på det ett tag och återkomma

• passionsblomman

Så hade jag gjort med, men det har inte kommit ngn sådan inbjudan, hittills.

fromheretoeternity skrev 2009-01-23 23:38:09 följande:
    Nej det skulle jag nog inte göra. Jag betalar inte både kuvertavgift och köper en present. De bröllop jag hört om där brudparet önskar att gästerna betalar sitt eget kuvert har brudparet undanbett bröllopspresenter vilket jag tycker är det rätta att göra.Däremot köper man ju ett fint kort, kanske skriver en dikt och ger tillsammans med en blomma eller en flaska vin eller liknande. Det känns ju lite märkligt att komma tomhänt.
  • Luucie
    Luucie skrev 2009-01-23 23:38:59 följande:
    Grejen är att man köper en present...det hör liksom till.
    Jag menade naturligtvis bröllop där man inte betalar festen...
  • Svanboet

Jag är av princip emot kuvertavgift för bröllopsfester, har man inte ekonomisk möjlighet att bjuda alla sina gäster på festen så anser jag att man har två alternativ; 1) Vänta med bröllopet tills ni har råd att bjuda alla de gäster ni har på listan, eller 2) Bjud färre personer, ordna med fler budget-sparande åtgärder och var glad för de som kommer.

Vad gäller present skulle jag ALDRIG gå på bröllop, större kalas eller annan typ av fest utan en present, även om det innebar att jag som gäst både betalar kuvertavgift, present och antagligen nya kläder till mig själv. Undanbedes presenter skulle jag ta med något som går att förbruka så som biobiljetter, godis, vin eller blommor i bukett eller kurka. Det har inte att göra med att det är en förväntad motprestation utan att jag helt enkelt vill visa uppskattning och förgylla dagen för den/de som firas.

Jag kanske är ålderdomlig, pryd eller har allmänt konstiga ideer. Det som är viktigt är att tänka efter själv; hur vill brudparet ha sin dag. Som gäst tar du sedan ställning till om du vill komma eller inte.

• längelevekärleken

Jag har blivit bjuden på bröllop där de tog ut en kuvertavgift på 350 kr. Detta var år 2000 och jag vet inte om det var mindre vanligt än vad det är nu men visst blev vi i familjen lite paffa. Men samtidigt blev vi glada över att slippa hitta en gåva (som vi vill ge med lycka om deras äktenskap) så det var himla smidigt. Jag är glad om jag blir bjuden att dela någons stora dag och om de tar en kuvertavgift eller om jag själv får hitta en present spelar mig ingen roll. Själv skulle vi inte ta ut ngn avgift på det viset men jag tycker inte att det är fel.

• didis

Vi tänker ganska lika, du och jag.

Jag blir lite förskräckt när några här på BT talar om att betalbaren skall gå med vinst och allt vad det är.

Rent ekonomiskt får man räkna en bröllopsfest som en förlustaffär - men det var väl inte för att tjäna pengar man gifter sig och ordnar fest?

Svanboet skrev 2009-01-24 08:42:51 följande:
    Jag är av princip emot kuvertavgift för bröllopsfester, har man inte ekonomisk möjlighet att bjuda alla sina gäster på festen så anser jag att man har två alternativ; 1) Vänta med bröllopet tills ni har råd att bjuda alla de gäster ni har på listan, eller 2) Bjud färre personer, ordna med fler budget-sparande åtgärder och var glad för de som kommer.Vad gäller present skulle jag ALDRIG gå på bröllop, större kalas eller annan typ av fest utan en present, även om det innebar att jag som gäst både betalar kuvertavgift, present och antagligen nya kläder till mig själv. Undanbedes presenter skulle jag ta med något som går att förbruka så som biobiljetter, godis, vin eller blommor i bukett eller kurka. Det har inte att göra med att det är en förväntad motprestation utan att jag helt enkelt vill visa uppskattning och förgylla dagen för den/de som firas.Jag kanske är ålderdomlig, pryd eller har allmänt konstiga ideer. Det som är viktigt är att tänka efter själv; hur vill brudparet ha sin dag. Som gäst tar du sedan ställning till om du vill komma eller inte.
  • Svanboet

Jag kan förstå att man ibland har lite ont om pengar men då tycker jag att det känns kosntigt att begära att gästerna ska betala för "sin del" av festen.

Jag hoppas att vi ska kunna ha pengar tillräckligt för att inte behöva begära att våra gäster betalar annat än sin resa och boendet (förmånligt pris ska förhandlas med rekommenderat hotell). Liksom många idag förväntar vi oss inget ekonomiskt stöd från föräldrar elller liknande utan räknar med att spra ihop det kostnaden, resa och allt.

• anne på grönkulla

Nej, presenten är en artighet/uppvaktning, INTE betalning för festen. Hur ska man som gäst veta eller kunna ta ansvar för hur mycket pengar värdparet lägger på mat o arrangemang?

• MiaMariaR

Hur stor summa brukar det läggas på bröllopsresenter? (jag har aldrig varit på bröllop)

Om du hittar något väldigt passande men det kostar bara 50 kr, nöjer du dig med att köpa det då?

• Svanboet

Självklart spelar det ingen roll vad saken eller presenten kostar. Det viktiga tycker jag är att den speglar parets intressen, egenskaper eller behov. Presenten ska vara genomtänkt framför allt, sen spelar summan mindre roll.

• Luucie
    Svanboet skrev 2009-01-25 19:07:36 följande:
    Självklart spelar det ingen roll vad saken eller presenten kostar. Det viktiga tycker jag är att den speglar parets intressen, egenskaper eller behov. Presenten ska vara genomtänkt framför allt, sen spelar summan mindre roll.
    Instämmer absolut!
  • MiaMariaR

Okej, det var ju skönt att ni inte kände presenten behövde ha ett visst ekonomiskt värde, tack för att ni svarade!

Svar på tråden Ses gästernas presenter som betalning för festen?