• Svanboet

Ses gästernas presenter som betalning för festen?

Jag är av princip emot kuvertavgift för bröllopsfester, har man inte ekonomisk möjlighet att bjuda alla sina gäster på festen så anser jag att man har två alternativ; 1) Vänta med bröllopet tills ni har råd att bjuda alla de gäster ni har på listan, eller 2) Bjud färre personer, ordna med fler budget-sparande åtgärder och var glad för de som kommer.

Vad gäller present skulle jag ALDRIG gå på bröllop, större kalas eller annan typ av fest utan en present, även om det innebar att jag som gäst både betalar kuvertavgift, present och antagligen nya kläder till mig själv. Undanbedes presenter skulle jag ta med något som går att förbruka så som biobiljetter, godis, vin eller blommor i bukett eller kurka. Det har inte att göra med att det är en förväntad motprestation utan att jag helt enkelt vill visa uppskattning och förgylla dagen för den/de som firas.

Jag kanske är ålderdomlig, pryd eller har allmänt konstiga ideer. Det som är viktigt är att tänka efter själv; hur vill brudparet ha sin dag. Som gäst tar du sedan ställning till om du vill komma eller inte.

• Svanboet

Jag kan förstå att man ibland har lite ont om pengar men då tycker jag att det känns kosntigt att begära att gästerna ska betala för "sin del" av festen.

Jag hoppas att vi ska kunna ha pengar tillräckligt för att inte behöva begära att våra gäster betalar annat än sin resa och boendet (förmånligt pris ska förhandlas med rekommenderat hotell). Liksom många idag förväntar vi oss inget ekonomiskt stöd från föräldrar elller liknande utan räknar med att spra ihop det kostnaden, resa och allt.

• Svanboet

Självklart spelar det ingen roll vad saken eller presenten kostar. Det viktiga tycker jag är att den speglar parets intressen, egenskaper eller behov. Presenten ska vara genomtänkt framför allt, sen spelar summan mindre roll.

Svar på tråden Ses gästernas presenter som betalning för festen?