Ses gästernas presenter som betalning för festen?
Jag är av princip emot kuvertavgift för bröllopsfester, har man inte ekonomisk möjlighet att bjuda alla sina gäster på festen så anser jag att man har två alternativ; 1) Vänta med bröllopet tills ni har råd att bjuda alla de gäster ni har på listan, eller 2) Bjud färre personer, ordna med fler budget-sparande åtgärder och var glad för de som kommer.
Vad gäller present skulle jag ALDRIG gå på bröllop, större kalas eller annan typ av fest utan en present, även om det innebar att jag som gäst både betalar kuvertavgift, present och antagligen nya kläder till mig själv. Undanbedes presenter skulle jag ta med något som går att förbruka så som biobiljetter, godis, vin eller blommor i bukett eller kurka. Det har inte att göra med att det är en förväntad motprestation utan att jag helt enkelt vill visa uppskattning och förgylla dagen för den/de som firas.
Jag kanske är ålderdomlig, pryd eller har allmänt konstiga ideer. Det som är viktigt är att tänka efter själv; hur vill brudparet ha sin dag. Som gäst tar du sedan ställning till om du vill komma eller inte.