Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Ses gästernas presenter som betalning för festen?

Alltså, att gå till ett bröllop eller en födelsedagsfest utan att ha med sig en present är nog att anse som ett RÄTT rejält klavertramp.

Det innebär ju inte att man som mottagare ordnar festen för presenternas skull.

Det är också brukligt att inte komma tomhänt till värdinnan till en middag.
    Det är en fin gest bara, uppskattning helt enkelt.

• passionsblomman

FÖRR i världen var nog faktiskt presenterna en riktig ordentlig hjälp på traven in i det vuxna livet med eget hem och allt.

Det lär ha varit kostsamt även då att ha baluns, men då var det ju inte paret själva som betalade.

Numera står många själva för arrangemanget, man är äldre och har ett liv som vuxen med ponaler därefter och ytterligare saker verkar ses mer som ett problem. Särskilt om man inte får välja dem själv exakt efter tycke och smak.

Jag tror vi blivit petigare med sådant idag.

Fick brudparet en dammsugare i gåva på 50-talet var de nog jätteglada.

I många länder ger man ju pengar, tex genom att brudparet dansar och gästerna förväntas proppa dem fulla med sedlar under jubel och skratt. Samma syfte lite, en välgångsönskan och hjälp på traven.

• passionsblomman

Så hade jag gjort med, men det har inte kommit ngn sådan inbjudan, hittills.

fromheretoeternity skrev 2009-01-23 23:38:09 följande:
    Nej det skulle jag nog inte göra. Jag betalar inte både kuvertavgift och köper en present. De bröllop jag hört om där brudparet önskar att gästerna betalar sitt eget kuvert har brudparet undanbett bröllopspresenter vilket jag tycker är det rätta att göra.Däremot köper man ju ett fint kort, kanske skriver en dikt och ger tillsammans med en blomma eller en flaska vin eller liknande. Det känns ju lite märkligt att komma tomhänt.
Svar på tråden Ses gästernas presenter som betalning för festen?