• medlem 1

    Barnfri fest

    Kan man skriva så här "Därefter bjuder vi till barnfri bröllopsfest..." i inbjudan? Vill inte att vår fest ska bli ett barnkalas men alla är givetvis välkomna i kyrkan.

  • Svar på tråden Barnfri fest
  • MulleNuh

    Därefter bjuder vi till bröllopsfest som vi gärna vill ha barnfri. Eller.. Äh det är ju typ samma sak!

  • medlem 1

    Hjälp :0 Ser det illa ut att skriva så? Hur har ni andra gjort?

  • Hemlig2009

    Vi adresserar inbjudan till de som är inbjudna helt enkelt. Sedan har vi förtydligat det i infobladet som vi skickar med.

  • love4life

    Vi har bifogat ett informationsblad med inbjudan, där bland annat nummer till toastmaster och dyl. står. Där har vi även skrivit:
    "Vi önskar alla, stora som små, välkomna till kyrkan, men kvällen vill vi fira tillsammans med er som fyllt 18 år!"
    Vi kände att vi ville vara väldigt tydliga med detta, då vi har många barn i släkt- och vänskapskretsen, och definitivt inte vill ha med dessa på festen!

  • Augusti2010

    Jag tycker att det ser bättre ut att skriva det någon annanstans, typ i något allmänt infoblad, eller nere vid OSA. Om man skriver "därefter bjuder vi till barnfri bröllopsfest" blir det sån betoning på just barnfri, som om det vore grejen att det är just en barnfri fest. Man kan skriva typ "till kyrkan är alla välkomna, men på festen är det barnfritt", eller bara helt enkelt "Bröllopsfesten är barnfri".

  • Augusti2010

    Kanske ska tillägga att jag är lite språkpolis, yrkesskada =) Det är säkert långt ifrån alla som hade tänkt på det som jag.

  • Bröllopnervig

    Jag har också funderat på hur man skulle kunna skriva för att det ska bli så bra som möjligt. Man vill ju inte att formuleringen ska göra att någon blir stött. Vi vill ha så få barn som möjligt med på vår bröllopsfest, helst helt barnfri. Detta vet jag dock att den inte helt kommer att bli då min syster säger att hon inte kan komma om inte hennes son som då är nästan 2 får vara med. Och om mitt syskonbarn ska få vara med så måste ju min sambos 3 vilda syskonbarn också få vara med... Hmm.

    Kanske så här; "Vi ser gärna att bröllopsfesten om möjligt blir barnfri"

  • Danielaa

    Vi kommer skriva typ "festen är för våra vuxna vänner, ammande barn får givetvis komma."

  • Augusti2010

    Jag tror att det bästa är att bara skriva att festen är barnfri. Min erfarenhet är att de som vill ha med barn kommer ändå kontakta brudparet och höra om det är möjligt. Det är ju liksom ingen som bara struntar i att gå utan att säga nåt, då informerar man väl vid osa att de tyvärr inte kan komma om inte barnet får följa med, och då får ni ta ställning till hur ni vill göra. Men öppnar man redan i inbjudan för att barn kan få vara med tror jag att risken är att fler tar med sina barn än vad som skulle vara fallet om man tydligt skriver att festen är barnfri.

  • Bröllopnervig

    Det tror jag är sant med. Grejen som kan inträffa är väl dock att om alla kommer med uppfattningen att det är barnfritt (de har själva, villigt eller motvilligt, lämnat bort sina barn) och det sedan finns barn med... Kanske lite sura miner?

  • Myran82

    Vi vill inte ha med barn på kvällen så vi skrev i inbjudan

    "barn är en gudagåva men ikväll får dom stanna hemma och sova"

    Då låter det inte så "fult" plus att man ju skriver på kvällen.
    Dom vi vet har pyttesmå :) bebisar pratar vi ju med och självklart så ska dom med.

  • Bröllopnervig

    Jag tycker att det var en jättebra formulering! :)

  • Augusti2010
    Bröllopnervig skrev 2009-01-25 12:21:22 följande:
    Det tror jag är sant med. Grejen som kan inträffa är väl dock att om alla kommer med uppfattningen att det är barnfritt (de har själva, villigt eller motvilligt, lämnat bort sina barn) och det sedan finns barn med... Kanske lite sura miner?
    Jo, men det problemet tror att man får hur man än skriver, om man väljer att låta vissa ha med sina barn men inte andra. Det känns liksom som allt eller inget, bortsett från spädbarn såklart. Jag skulle tycka det vore väldigt svårt att bestämma att vissa fick ha med sitt barn men andra inte. Det skulle vara något mycket speciellt som gjorde det i så fall, annars måste man kunna respektera brudparets önskan och låta barnen vara med en barnvakt.
Svar på tråden Barnfri fest