Inlägg från: Baby S |Visa alla inlägg
  • Baby S

Kyrkvigsel

Medlem i svenska kyrkan, sen kan man tydligen vara satanist om man så vill och ändå går det bra att gifta sig i kyrkan

• Baby S
    Jeez skrev 2009-01-25 15:05:53 följande:
    Jepp. Vi viger inte "på tro". Tron är mellan varje enskild människa och Gud. Däremot så är det den kristna tron vi predikar och vi pratar om Gud och Jesus också i en vigsel.
    Får man ställa en följdfråga trots att denna tråd inte kanske handlar om detta med tro?
  • Baby S

Vad bra Det jag tänker på är detta att kyrkan är väl till syvende och sist ett trossamfund, en helig plats. Jag undrar hur du som präst ställer dig till att paren kanske inte bryr sig om din tro, kanske t.o.m är satanister som jag redan skrev (inte för att jag tror att de nu gifter sig i kyrkan, men lite plumpt uttryckt)
    Känns det inte viktigt att paret hyser en viss respekt för kyrkan, din arbetsplats och som helt enkelt helig mark, en religiös plats?
    Min man är muslim, och jag läser just nu Koranen. Kan inte riktigt föreställa mig att ett par som inte lever efter Islam skulle ta sid till Moskén för att vigas.
    Jag hoppas att du förstår mitt lite luddiga resonemang, och jag hoppas att ts i denna tråd inte tyckte att detta vart alldeles för oväsentligt.

• Baby S

Ja, jag kan förstå att det är lite klurigt ibland. Men det är nog där jag ser en markant skillnad mot hur man betrakar moskén i Islam.
    Tack för svaret Alltid lika intressant att prata religion tycker jag.

Svar på tråden Kyrkvigsel