Kyrkvigsel
Jepp. Vi viger inte "på tro". Tron är mellan varje enskild människa och Gud. Däremot så är det den kristna tron vi predikar och vi pratar om Gud och Jesus också i en vigsel.
Jepp. Vi viger inte "på tro". Tron är mellan varje enskild människa och Gud. Däremot så är det den kristna tron vi predikar och vi pratar om Gud och Jesus också i en vigsel.
Absolut. Här eller i gästboken, vilket som går bra!
Baby S, jag förutsätter att brudpar som väljer att gifta sig i kyrkan respekterar kyrkans ordning och min tro. Det är endast i undantagsfall (faktiskt) som någon uttrycker att man skiter i allt och vill göra som man vill och liksommenar att de har rätt till kyrkan som rum men inget mer. Och de få gångerna är det lätt att bemöta och markera att de står fritt att tro vad de vill men här i kyrkan gör vi så här.
Min syn är ju att hela världen är helig mark, så på det viset är det ju inget särskilt med kyrkan. Samtidigt så är det en plats som är avskiljd för bön, en samlingsplats och mötesplats för människor och Gud. Inte för att Gud inte är någon annanstans utan för att vi behöver "fokuspunkter" och forum.
Det knepiga är faktiskt alla som har någon form av tro, mer eller mindre verbaliserad, och som vill saker som inte riktigt känns bekväma för mig som präst -tex brudöverlämningen. De vill ju inte det för att vara taskig, samtidigt så skickar det signaler (vare sig de menar det eller inte) som jag blir ansvarig för. Då gäller det att inte ställa sig till doms över andra människors tro eller åsikter och samtdigt vara sann mot sig själv och sin (och kyrkans gemensamma) tro.