• J D

Kuvertavgift...

bongen80 skrev 2009-01-28 15:15:50 följande:
    ja men om man nu är så rädd att inte få valuta för pengarna kan man ju stanna hemma från middag och bara skåla med tilltuggvi HADE tänkt göra så, men vi har tänkt om och bjuder på allt o drar ner kostnaden på annat vis. jag tycker det är fräckt att be folk vänta med att gifta sig tills man har råd att bjuda på allt. det känns så girigt o materialistiskt. vart har firandet av brudparet tagit vägen? måste man ha minst 50000:- för att "få" gifta sig?

Det kostar väl inte 50000 för att gifta sig och ha fest? Vill man bjuda så kan man ju prioritera bort brudklänning och dyra ringar och ganska lätt klara sig på 5000 om man lagar mat själv och bjuder på BiB typ.

Jag skulle hellre bjuda på cocktailmingel (kostar typ 2000 för 30 pers, det har jag iaf fått ihop det till på födelsedagsfester) än ta kuvertavgift, men visst 200 skulle jag kunna betala i kuvertavgift oavsett om jag var en dålig eller bra vän men jag skulle absolut inte tycka sämre om dem av mina vänner som skulle avstå av principiella eller ekonomiska skäl.

• J D

Vill nu skrev 2009-01-28 20:17:39 följande:
    Lite OT, men jag tror att det spelar in lite var man kommer ifrån! Får känslan av att det är mer accepterat i norra Sverige, än i södra...Nu säger jag inte att det ALLTID är så, men här uppe vet jag nästan ingen som tycker det är konstigt!

Tror också att det är mer vanligt i de mer norra delarna. Min syster berättade att många av hennes klasskompisar på högskolan Dalarna har kuvertavgiftsbröllop.

Tror inte heller på det här med klassfrågan för övrigt baserat på egen erfarenhet. Har snarare varit så att medelklassen varit mer "nu ska vi dela upp det här så att det blir rättvist" när man har gjort ngt gemensamt ihop. För mig är sådant t o m onödigt- om ngn är hemma hos mig så bjuder jag om vi nu inte skulle kommit överens om ngn stor tillställning fast ärligt talat skulle jag ha svårt för ens en sådan sak. (Och jag är student).

• J D

SommarNoll9 skrev 2009-01-29 13:28:10 följande:
    Fast om du då byter ut presenten mot kuvertavgift så blir ju kostnaden densamma...

Jag skulle köpa ngt även om det var kuvertavgift...

• J D

Ore skrev 2009-01-29 14:03:22 följande:
    Vill nu skrev 2009-01-29 13:39:44 följande: Hade det varit allmänt vedertaget hade man inte behövt skriva ut att kuvertavgiften är istället för present. Det anger ju väldigt tydligt att det är present som är normen.

Och ngt som är vedertaget kan knappast ses som ett brott mot etikett vilket kuvertavgift på bröllop anses vara, såvitt jag vet.

Och ang. presenter så skulle jag aldrig ha mage att anmärka på att de var tråkiga. Den största presenten är att våra gäster kan komma på en fest som vi bjuder dem på för att de ska vara med och fira oss.

• J D

SommarNoll9 skrev 2009-02-06 16:32:01 följande:
    Nä fast hur många är det som går på bröllop (som inte har kuvertavgift) utan present, med gott samvete?!

Hur många bjuder till bröllop med kuvertavgift med helt gott samvete?

Presentens pris kan man avgöra själv och gör man en önskelista så önskar man sig såklart saker från 50 SEK och uppåt, tycker jag iaf.

• J D

MrsCoverdale skrev 2009-02-06 17:12:23 följande:
    På de flesta bröllop jag varit på med kuvertavgift har jag inte upplevt det som varken ett "krav" eller "inträde". Paren har formulerat det snyggt i inbjudan, typ "Vi har allt vi behöver, er närvaro är vår present" Sedan har de smugit in på slutet något i stil med "vill ni skänka något till brudparet så är ett bidrag till smekmånaden en önskan." Men bland mina vänner betyder det detsamma som kuvertavgift.. lite outtalat sådär. =) Jag är uppriktigt förvånad över hur många som verkar ha så mycket emot kuvertavgift. I min bekantskapskrets upplevs det, som tidigare nämnt, som en lättnad. Smidigt och enkelt. Du ger en viss summa och alla är nöjda. Jag har alltid tyckt att det var en jättebra och smidig idé men nu vet jag inte.. Det är ju inte kul alls att bjuda in (med avgift) och att människor ska känna som många tydligen gör?!

Fast om man ger ett bidrag till smekmånaden så väljer man själv hur mkt man ger...

• J D

MrsCoverdale skrev 2009-02-06 17:39:21 följande:
    J D skrev 2009-02-06 17:14:41 följande: Jo självklart är det så men en tumregel är ju att lägga ungefär vad ett kuvert kostar, så vi brukar ge ca 4-500kr. Det tycker jag är ett bra pris på en sådan trevlig kväll som bröllop ju är.

Nej, presenten skall aldrig ses som betalning för gästens närvaro så man ska inte räkna så. Jag tycker inte att man ska lägga mer på present för att gå på slottsbröllop eller bygdegårdsbröllop, summan för presenten styrs för mig av hur nära vi är (lägger dock minst 500 som par oavsett men det beror ju på att vi kan det och även lägger typ så mkt till närstående om det är ngn stor födelsedag, e.g. 25).

• J D

SommarNoll9 skrev 2009-02-06 19:52:31 följande:
    Skulle jag komma med en present för 200 kr så skulle det kännas snålt.Nåväl, vi kommer ta kuvertavgift oavsett vad folk här inne tycker. Det är ju tur att ingen i vår bekantskapskrets är emot det och tycker det är konstigt eller snålt

Men frågan är ju inte här vad du som gäst skulle tycka var snålt utan om man som brudpar kan bestämma vad gästen ska betala. Om ngn gav oss en present för 200 på vårt bröllop så skulle jag absolut inte se det som snålt, vi räknar absolut inte med presenter.

Ja, så länge det är vedertaget i er bekantsakpskrets så är det väl inget problem för er, om det inte har utvecklats en sådan norm så kan det ju dock bli problematiskt för hur mkt ert bröllopet än blir så påverkar det andra människor. Om man rymmer och gifter sig så påverkar det också andra människor- många kan bli ledsna osv. Så länge man är medveten om vad man riskerar att offra så är det väl dock inga problem att göra som man vill.

Svar på tråden Kuvertavgift...