• Vill nu

Kuvertavgift...

Fast jag tycker att man bjuder IN TILL bröllop, ingenstans säger väl det att man ska bjuda på allt? Det är ju en inbjudan för att folk ska veta att nåt händer!

Smiiilla skrev 2009-01-28 14:54:29 följande:
    Jag tycker att det är riktigt SNÅLT att BJUDA på ett bröllop och sen i nästa andetag be sina gäster betala för sig.
    TS: Tycker det låter som ett jättebra upplägg! Tycker kuvertavgift är avsevärt mycket bättre än att tillbringa timmar till att leta presenter som folk ändå bara ställer i ett skåp (oftast).
    200 kr är inte mycket pengar heller!
  • Vill nu

Nej, kuvertavgiften är vanligtvis i stället för presenter.

ario skrev 2009-01-28 18:23:54 följande:
    jag förstår inte detta med kuvertavigft....ger man då presenter också? för då låter det bara konstigt...
  • Vill nu
    Ore skrev 2009-01-28 17:14:03 följande:
    Jag har också funderat över varför just bröllop är ok att låta andra betala. Ingen tar ju kuvertavgift vid dop, student eller födelsedagsfiranden...
    Där jag kommer ifrån är det jättevanligt att man vid större bjudningar, så som 30- 40- och 50-årkalas, samt övriga tillställningar där det serveras mat, tar ut en kuvertavgift.
    Dop och student har vi i alla fall, endast haft för närmaste familjen, och då bjuder man ju oftast på bara fika. Blir inte så många kronor per person på det! Har aldrig hört talas om någon som haft kuvertavgift på 20 kr... Däremot brukar det vara så att farmor, mormor, osv har bakat eller hjälpt till på annat sätt, så kostnaden delas ändå up, om än inte "officiellt".
  • Vill nu

Lite OT, men jag tror att det spelar in lite var man kommer ifrån! Får känslan av att det är mer accepterat i norra Sverige, än i södra...
    Nu säger jag inte att det ALLTID är så, men här uppe vet jag nästan ingen som tycker det är konstigt!

• Vill nu

Jag har faktiskt bara varit på ett bröllop som INTE haft kuvertavgift!
    (Bor i Umeå nu, men är uppväxt i Östersund)

Luucie skrev 2009-01-28 20:57:48 följande:
    Men är det ens särskilt vanligt att man tar betalt för maten när man har bröllop?Som sagt jag hade aldrig ens hört talas om det innan BT?!Hoppas att det bara försvinner bort...tycker det är suger
  • Vill nu

Exakt!

SommarNoll9 skrev 2009-01-28 21:54:50 följande:
    Ja det är ju bara att konstatera, alla tycker olika och det är ju så livet är. De som vill ta kuvertavgift gör det och de som inte vill utan har råd att betala hela kalaset själv gör det.
  • Vill nu

Men då är det ju ditt eget val! De flesta skriver ju väldigt tydligt att kuvertavgiften är ISTÄLLET för present, och det är ju dessutom allmänt vedertaget!
    J D skrev 2009-01-29 13:29:07 följande:

Jag skulle köpa ngt även om det var kuvertavgift...
  • Vill nu

Så har vi också gjort! Men av den anledningen att det var så många som vi kände att det inte kändes bra att ta kuvertavgift av.

mrsbubban skrev 2009-01-29 15:10:38 följande:
    Vi ska inte ta ut någon kuvertavgift utan istället be om ett bidrag till bröllopsfesten som gåva. Vi vill alltså inte ha några andra presenter. Vi har diskuterat mycket fram och tillbaka och kommit fram till att det känns lite fel att bestämma en viss summa utan var och en får bidra efter samvete och ekonomisk möjlighet.'Lycka till med era bröllop!
  • Vill nu

Menade inte att det var allmänt vedertaget med kuvertavgift, utan att det inte ska köpas några presenter när det är kuvertavgift.

Ore skrev 2009-01-29 14:03:22 följande:
    Vill nu skrev 2009-01-29 13:39:44 följande:
    Hade det varit allmänt vedertaget hade man inte behövt skriva ut att kuvertavgiften är istället för present. Det anger ju väldigt tydligt att det är present som är normen.
Svar på tråden Kuvertavgift...