Inlägg från: Saltakatten |Visa alla inlägg
  • Saltakatten

Kuvertavgift...

Att gifta sig är väl i princip gratis. Det är ju festen som kostar. Personligen hade jag hellre bjudit på något väldigt enkelt än att be mina gäster betala för en tre-rätters som de själva inte har fått välja.

Skulle jag få en inbjudan till ett bröllop med kuvertagift så skulle jag säkert gå, beroende på hög avgiften var. Det som jag tycker kan bli lite problematiskt med TS plan är att vissa ska betala men andra får gå gratis. Särskilt om de som blir bjudna kanske köper en present men de som betalar kuveravgift kommer tomhänta som någon annan skrev.

Förresten borde det väl heta anmodan och inte inbjudan till ett bröllop om man har kuveravgift?

• Saltakatten
    JPerlestam skrev 2009-01-28 21:34:11 följande:
    Jag tycker inte heller att kuvertavgift är ok, enligt mig så gör man bara saker man har råd till och att gifta sig behöver inte vara dyrt. Det är väl gift man vill bli? Jag gifte mig i december, vi betalade allt själv och jag kan säga att det enda som spelade någon roll denna dag var känslorna mellan mig och min man.Jag har nu blivit bjuden på ett bröllop där kuvertavgiften är på 400kr per person eftersom man valt att ha middagen på en restaurang som tar 40000kr för mat till 25 personer. Där hade man lätt kunnat hitta nått billigare. När jag opponerar mig mot detta säger den blivande bruden att det är ju bara istället för present. Men hur kan man förvänta sig att ens gäster hade köpt presenter för minst 800kr per par för familjer blir det ju ännu dyrare. Det hade vi aldrig ens tänkt men nu är vi tvugna för att ens kunna gå på bröllopet.
    Men oj! Det är ju verkligen för mycket!
  • Saltakatten
    JPerlestam skrev 2009-01-28 21:39:15 följande:
    Precis min tanke, men till svar fick jag att passade det inte var det ju bara att låta bli att komma. Nice.
    Tänker ni gå? Det är nog få familjer som köper bröllopspresenter för 800 kr. Det skulle vi nog bara göra om någon inom familjen gifte sig.
  • Saltakatten
    MsomiMarie skrev 2009-01-29 13:54:14 följande:
    Jag personligen skulle inte ta illa upp om jag var tvungen att betala en kuvertavgift. Vet flera stycken som har haft det så. Att man betalar någon hunka och slipper köpa bröllopspresent istället. Vi kommer då absolut att ha kuvertavgift på vårt bröllop! Hur ska man annars ha råd med någon ordentlig fest?! Sedan så vill då inte jag ha några bröllopspresenter. Man kommer ju ändå bara få nånting man inte vill ha,en tråkig kökspryl,eller en bok. Det är ju inte som det var förr då man gifte sig då man fick porslin,köksredskap,saker till sitt nya gemensamma hem i bröllopspresent. Nu har man väl oftast bott ihop rätt länge och har redan allt och ännu mer. Jag själv skulle hellre betala kuvertavgift istället för att få värsta ångesten över att måsta hitta på en present!Men folk gör som de vill,men jag röstar för kuvertavgift!
    Varför skulle du bara få sånt som du inte vill ha? Det går ju att ha en önskelista.

Även om man har bott ihop finns det väl nästan alltid saker mankan behöva. Själva önskade vi oss i och för sig "tråkiga" köksprylar bland annat men jag har vänner som önskat sig t ex fina viner eller champagne och sånt som man faktiskt förbukar men som man kanske inte alltid unnar sig.

Andra kanske ser det som en utmärkt tillfälle att byta ut sin slitna vardagsservis mot någon nyare.

Vet inte vad du menar med en ordentlig fest men vi sparade ihop kostnaden och vi fick en ordentlig fest, dock med begränsad bar efter middagen.
  • Saltakatten
    Shortvalleywoman skrev 2009-01-29 14:23:51 följande:
    Jag har varit på både bröllop och större födelsedagsfester där man har haft kuvertavgift. Tycker inte det är någon big deal... Den enda gången jag blivit störd var när min bästa kompis fyllde 30 och "bjöd på" fest med kuvertavgift. Och det jag störde mig på var att hennes mamma ringde och tyckte att jag skulle vara med och lägga pengar till en present till min kompis. Men då sa jag faktiskt nej, jag tyckte det räckte att jag dels betalade kuvertavgiften och dels ägnade närmare 10 timmar åt att fixa musik till festen. Min kompis visste dock inget om sin mammas tilltag och blev jätteförvånad över att hon fick present också, hon tyckte det var present nog att folk kom på festen...
    Hm, vad märkligt. Har ett ännu värre exempel. En kompis till mig var bjuden på födelsedagsfest och eftersom födelsedagsbarnet fyllde jämt så köpte hon en relativt dyr present. När hon kom fram till festen så stod födelsedagsbarnets sambo i dörren för att ta inträde! Det hade födelsedagsbarnet "glömt" att upplysa om i inbjudan...

Smart va?
Svar på tråden Kuvertavgift...