MsomiMarie skrev 2009-01-29 13:54:14 följande:
Jag personligen skulle inte ta illa upp om jag var tvungen att betala en kuvertavgift. Vet flera stycken som har haft det så. Att man betalar någon hunka och slipper köpa bröllopspresent istället. Vi kommer då absolut att ha kuvertavgift på vårt bröllop! Hur ska man annars ha råd med någon ordentlig fest?! Sedan så vill då inte jag ha några bröllopspresenter. Man kommer ju ändå bara få nånting man inte vill ha,en tråkig kökspryl,eller en bok. Det är ju inte som det var förr då man gifte sig då man fick porslin,köksredskap,saker till sitt nya gemensamma hem i bröllopspresent. Nu har man väl oftast bott ihop rätt länge och har redan allt och ännu mer. Jag själv skulle hellre betala kuvertavgift istället för att få värsta ångesten över att måsta hitta på en present!Men folk gör som de vill,men jag röstar för kuvertavgift!
Varför skulle du bara få sånt som du inte vill ha? Det går ju att ha en önskelista.
Även om man har bott ihop finns det väl nästan alltid saker mankan behöva. Själva önskade vi oss i och för sig "tråkiga" köksprylar bland annat men jag har vänner som önskat sig t ex fina viner eller champagne och sånt som man faktiskt förbukar men som man kanske inte alltid unnar sig.
Andra kanske ser det som en utmärkt tillfälle att byta ut sin slitna vardagsservis mot någon nyare.
Vet inte vad du menar med en ordentlig fest men vi sparade ihop kostnaden och vi fick en ordentlig fest, dock med begränsad bar efter middagen.